پذیرش۷۹۰ کودک کار تهرانی در مراکز بهزیستی/ارائه خدمات خانواده محور به کودکان کار و خیابان

حبیب‌الله مسعودی‌فرید گفت: سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴ هزار کودک کار در مراکز شبانه و روزانه پذیرش کردیم که این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۷ هزار رسیده است تنها دلیلش هم این است که هم ما و هم NGO ها خدمات را به منزل کودکان کار برده‌ایم. مگر اینکه شرایط سختی مانند اعتیاد شدید والدین، آزار و اذیت، کودک آزاری، سوءاستفاده و... وجود داشته باشد که در این صورت کودکان را تحویل خانواده نمی‌دهیم و در مراکز نگه داری می‌کنیم.

به گزارش برنا؛ حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار برنا در پاسخ به این سوال که آیا تعداد کودکان کار در پیک چهارم کرونا افزایش پیدا کرده است یا خیر؟ گفت: به طور کلی از ابتدای شروع طرح ساماندهی کودکان کار در تهران ۷۹۰ کودک کار را در مراکز خود پذیرش کردیم که تعداد زیادی از آنها مرخص شدند؛ یعنی یا خانواده ایرانی داشتند که شناسایی کردیم و تحویل دادیم یا اینکه اتباع بودند و با هماهنگی اداره اتباع خانواده‌هایشان را شناسایی کرده و به آنها تحویل دادیم.

او افزود: ۸۰ درصد کودکان کار اتباع و ۲۰ درصد آنها ایرانی هستند و رویکرد سازمان بهزیستی همواره این بوده بچه‌ها در کنار خانواده خود باشند به همین دلیل تلاش بر این داریم که خانواده‌ها را شناسایی کنیم و پس از تحویل دادن کودک به آنها اقدامات حمایتی و توانمندسازی را انجام دهیم تا کودکان بتوانند در کنار خانواده خود و در خانه بمانند اما درخصوص کودکان کار اتباعی که خانواده‌شان اقامت غیرقانونی  دارند نمی‌توانیم کار حمایتی انجام دهیم بنابراین فقط با اخد تعهد از والدین، کودک را تحویل آنها می‌دهیم تا درمورد باقی اقدامات، اداره اتباع وارد عمل شود.

مسعودی فرید تصریح کرد: در حال حاضر از میان ۷۹۰ کودک کاری که در تهران پذیرش کردیم، ۵۵ کودک در مرکز ماندند چون یا خانواده آنها شناسایی نشده یا اینکه جزء اتباع بودند و هنوز نسبت آنها تایید نشده است اما باقی آنها به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان مبنی بر عدم حضور کودکان کار در مراکز است، گفت: سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴ هزار کودکان کار خیابانی را پذیرش کردیم که ۸ هزار کودک در مراکز روزانه و ۶ هزار کودک در مراکز شبانه بودند اما تمرکز ما بر این است که کودکان را در مراکز نگه نداریم، آنها را تحویل خانواده‌شان دهیم و اقدامات حمایتی خود را به منزل آنها ارائه دهیم نه اینکه ۵۰_۱۰۰ کودک را در یک مرکز نگه داریم از طرفی شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شد ظرفیت مراکز را به دلیل حفظ فاصله گذاری اجتماعی ۵۰ درصد کاهش دهیم بنابراین تمام این عوامل دست به دست یکدیگر داد تا تعداد کودکان پذیرش شده در مراکز روزانه و شبانه روزی کاهش پیدا کنند.

او ادامه داد: در حوزه کودکان کار خیابانی، موسسات و NGO ها که همکاری بسیار خوبی با ما دارند هم بر این عقیده هستند بهتر است خدمات به کودکان کار در منزل و محل زندگی و خارج از مراکز ارائه شود برای مثال تاجایی که اطلاع دارم و بازدید کردم، مدرسه صبح رویش که مخصوص کودکان کار بود الان به دلیل شرایط کرونایی یا کلاس را در فضای باز برگزار می‌کند یا اینکه از طریق فضای مجازی آموزش می‌دهند.

مسعودی فرید از کاهش پذیرش کودکان کار در مراکز خبر داد و عنوان کرد: پیگیری این سیاست‌ها باعث شد تعداد پذیرش کودکان کار در مراکز ما کاهش پیدا کند برای مثال همانطور که اشاره کردم سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴ هزار کودک کار در مراکز شبانه و روزانه پذیرش کردیم که این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۷ هزار رسیده است تنها دلیلش هم این است که هم ما و هم NGO ها خدمات را به منزل کودکان کار برده‌ایم مگر اینکه شرایط سختی مانند اعتیاد شدید والدین، آزار و اذیت، کودک آزاری، سوءاستفاده و... وجود داشته باشد که در این صورت کودکان را تحویل خانواده نمی‌دهیم و در مراکز نگه داری می‌کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: کرونا و مشکلات اقتصادی باعث شده هنوز که هنوزه شاهد حضور کودکان کار را در چهارراه‌ها باشیم اما طرح ساماندهی کودکان کار با همین رویکردی که اشاره کردم در تهران در حال انجام است و تاکنون رایزنی‌هایی را داشتیم این طرح در سایر کلانشهرها در سه ماه ابتدایی سال عملیاتی شود.

کد خبر 35505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =