فعالیت بیش از ۱۲۰۰ پایگاه سلامت اجتماعی محلات و ۴ هزار و ۲۰۰ مرکز مثبت زندگی

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از فعالیت بیش از ۱۲۰۰ پایگاه سلامت اجتماعی محلات و ۴ هزار و ۲۰۰ مرکز مثبت زندگی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از آریا، «آرزو ذکایی‌فر» مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: سازمان بهزیستی بیش از دو دهه است که مداخلات خود را در محلات آغاز کرده و اکنون در بیش از ۱۲۰۰ پایگاه سلامت اجتماعی محلات و ۴ هزار و ۲۰۰ مرکز مثبت زندگی در محلات با حضور نیروهای مددکار و روانشناس مداخلات خود را در حوزه شناسایی و اقدامات انجام می‌دهد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، مشارکت اجتماعی نوجوانان برای افزایش سرمایه اجتماعی آنها، آموزش مهارت‌های زندگی در خانواده، حمایت از کودکان را دیگر برنامه‌های مداخله‌ای سازمان در محلات برشمرد.

وی ادامه داد: اثر بخشی و ارزشیابی فعالیت‌ها در این سال‌ها نشان می‌دهد که در آن محلاتی که مداخله کرده ایم نتایج خوبی هم به دست آمده است.

ذکایی فر در بخش دیگری از سخنان خود در مقایسه وضعیت آماری آسیب‌های اجتماعی کشور با دیگر کشورها بیان کرد: اگر آسیب‌های اجتماعی را از حیث رابطه، تنوع و شیوع مقایسه کنیم، کشور ایران در وضعیت بحرانی قرار ندارد، ولی به لحاظ وضعیت دینی و فرهنگی ما، حتی افزایش چند مورد در طول سال هم برای ما حایز اهمیت است.

ذکایی‌فر ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی در کشورها متفاوت است مثلا در کشور ما طلاق یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود، ولی در کشورهای دیگر این امر پذیرفته شده و در دسته آسیب‌های اجتماعی قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: تغییرات آسیب‌های اجتماعی به شدت رو به افزایش است و تنوع و گروه‌های سنی آن نیز مرتب در حال تغییر است و باید مداخلات هم متوازن با این تغییرات انجام شود و موثر و به موقع باشد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۷ میلیون نفر از خدمات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی استفاد می‌کنند.

ذکایی‌فر اظهار کرد: خدمات سازمان به سه گروه ویژه «زنان سرپرست خانوار»، «کودکان بی سرپرست» و «معاونت توانبخشی» به عنوان جامعه اصلی هدف ارائه می‌شود.

وی با اشاره به ۵۲ وظیفه و کارکرد تعریف شده برای سازمان بهزیستی ادامه داد: مهمترین وظیفه و ماموریت سازمان بهزیستی حمایت و توانمند سازی و بخشی هم پیگیری برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در زمینه‌های ویژه، چون طلاق، اعتیاد، کودک آزاری و ... است.

وی نقش مردم را در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی مهم دانست و افزود: بخش عمده خدمات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مبتنی بر تقویت نقش مردم در محلات است یعنی در هر محله گروه‌هایی تشکیل می‌شود و تسهیل گرانی موضوع‌ها را راهبری می‌کنند.

ذکایی‌فر ادامه داد: بخشی از برنامه‌های سازمان در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی محله محور و اجتماع محور است که با کمک سازمان‌های مردم نهاد، بسیاری از طرح‌ها در محلات با هدف مشارکت، ارتباطات و ظرفیت سازی محلات و به منظور تقویت نقش مردم اجرا شده است.

کد خبر 35474

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =