کودکان قربانی اعتیاد نایسر زیر چتر حمایت بهزیستی و خیرین قرار گرفتند

گزارش خبرگزاری فارس از زندگی تلخ چهار فرزند درگیر اعتیاد والدینشان در نایسر سنندج نتیجه داد و خیلی زود تعدادی از خیرین و مسئولان برای حمایت از این خانواده اعلام آمادگی کردند تا در زندگی این کودکان امیدی ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، «روایتی تلخ از بچه‌هایی که قربانی اعتیاد والدین شده‌اند» عنوان گزارشی بود که در قالب آن گوشه کوچکی از تلخی زندگی یک خانواده قربانی اعتیاد را در یکی از حاشیه‌های شهر سنندج اطلاع‌رسانی کردیم.

زندگی چهار کودک که متاسفانه سال‌های زیادی است قربانی اعتیاد والدینشان هستند و بدون هیچ پشتوانه‌ای در گوشه‌ای از این شهر روزگار سخت را می‌گذرانند، سینا 19 ساله امروز مسئولیت سنگین نگهداری از برادر و دو خواهرش به جان خریده و تنها خواسته‌اش از مسئولان و خیرین ایجاد بستری برای سرپا شدن دوباره خانواده‌شان است.

پدر و مادرشان گرفتار اعتیاد هستند اعتیادی که نه تنها ریشه خودشان بلکه وجود چهار فرزندشان را نیز سوزانده است و سینا در طول عمرش هرگز روز خوش ندیده و یا مشغول کارگری در تهران و شهرهای دیگر بوده است.

سینا از 14 سالگی تمام توان‌ خود را برای رفاه و آسایش خواهران و برادر کوچکش به کار گرفته و با دیدن شرایط حاد خانواده‌اش، مادر و پدرش را به صورت همزمان به کمپ ترک اعتیاد می‌فرستد و به آنها قول می‌دهد که تا برگشتن‌ و پاک‌ شدن از اعتیاد، خانه و زندگی را نیز سامان می‌دهد.

درآمد ناچیز ماهانه سینا در همین حاشیه شهر به اندازه‌ای نیست که بخواهد خانه‌ای با قیمت بالا اجاره کند  چرا که باید به فکر سیرکردن شکم خواهران و برادرش هم باشد.

گزارش فارس از زندگی تلخ این خانواده خوشبختانه بار دیگر منجر به نتیجه شد و خیلی زود تعدادی از خیرین و مسئولان برای حمایت از این خانواده به تکاپو افتادند، ورود چند نفر از بزرگ‌مردان این شهر به زندگی این کودکان امید را در وجودشان روشن‌ کرد.

گزارشی که نتیجه داد

عزم‌ برای خروج این خانواده از این وضعیت جزم بود، تهیه وسایل و امکانات و اجاره خانه پیشنهاد خیرین بود و طی تماسی که مدیرکل بهزیستی کردستان با این رسانه گرفت، مسیری که دو روز قبل رفته بودیم این بار همراه جمعی از خیرین و مدیرکل بهزیستی بازگشتیم.

صباح قریشی با دیدن وضعیت این کودکان و خانه‌ای که در آن ساکن بودند بلافاصله با دو کمپ که والدین آنها در آن نگهداری می‌شوند تماس گرفت و جویای وضعیت فعلی آنها شد.

مادر خانواده که وضعیت بهتری دارد نیاز به طی دوره دو ماهه دیگری در کمپ برای بهبودی دارد و پدر بچه‌ها نیز فعلا باید در کمپ بماند. قریشی دستور داد، به منظور بهبودی اولیای این بچه‌ها خدمات خوبی به آنها داده شود.

وی پیشنهاد داد بلافاصله سه فرزند کوچکتر خانواده به صورت موقت به مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست انتقال یابند و گفت: تا اتمام فرآیند درمانی مادر این بچه‌ها، بهزیستی استان با کمک خیرین، ضمن تامین امکانات مورد نیاز منزل، اجاره‌بهای خانه را نیز تقبل خواهند کرد.

  قریشی همچنین به پسر بزرگ خانواده پیشنهاد داد در بازه زمانی بسیار کوتاهی نسبت به پیدا کردن خانه‌ای در نزدیک محل کارش اقدام کند و مطمئنا بهزیستی برای هر نوع کمکی آمادگی دارد.مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: زندگی برای این کودکان در شرایط موجود بسیار آسیب‌زا است و باید هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام کنیم و بدون نیاز به پروسه اداری، این کودکان به مراکز نگهداری انتقال داده می‌شوند.

فرصت یک روزه به سینا به عنوان سرپرست فعلی دیگر اعضای خانواده‌اش داده شد تا در مورد این پیشنهادات تصمیم‌گیری کند.

متاسفانه برخی تصورات مبنی بر واگذاری کودک شیرخوار به خانواده دیگری موجب ایجاد ترس در وجود شکیلا و سینا شده بود و به همین دلیل سینا، انتقال بچه‌ها به مراکز نگهداری را قبول نکرد لذا تصمیم بر آن شد تا بهبودی و بازگشت والدین خانواده، بچه‌ها با نظارت و حمایت بهزیستی و خیرین در محیط سالم و تمیزی زندگی کنند.

این خانواده اگرچه مددجوی کمیته امداد نیستند ولی مسوولین این نهاد هم تقبل کردند هر روز غذای گرم برای این خانواده را تامین کنند.

مسوول روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی کردستان نیز طی تماس با خبرگزاری فارس اعلام کرد؛ معاون فرهنگی این دستگاه ضمن اعلام آمادگی برای بازدید از این خانواده، نسبت به حمایت از آنها هم قول مساعد داده است.

براساس اعلام دو کمپ ترک اعتیادی که والدین این خانواده در آن نگهداری می‌شوند وضعیت هر دو روبه بهبود است و امکان بازیابی سلامت به ویژه مادر خانواده زیاد است.

کد خبر 35440

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد