طرح کشوری شناسایی خانواده های چند معلولیتی به عنوان اَبَر پروژه مشاوره ژنتیک در سطح کشور

مدیرکل بهزیستی یزد با اشاره به اینکه سال گذشته طرح کشوری شناسایی خانواده های چند معلولیتی به عنوان اَبَر پروژه مشاوره ژنتیک در سطح کشور مطرح بوده است؛ گفت : این طرح با هدف پیشگیری از بروز مجدد اختلال در خانواده ها و به منظور شناسایی علت معلولیت در خانواده های دارای سه و چهار معلول در مجموع برای 24 خانواده دارای چهار معلولیت و 94 خانواده دارای سه معلولیت که احتمال اختلال ژنتیک مطرح بود آزمایشات و مشاوره ژنتیک انجام شده و در برخی موارد درحال انجام است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد، علی محمد عطابخش، در نشست خبری آنلاین خانه مطبوعات یزد اظهار داشت: رویکرد پیشگیرانه از جمله مهمترین شاخصهای سیاستگزاری و برنامه ریزی در بهزیستی می باشد و در این راستا پیشگیری از معلولیتها و اختلالات ژنتیکی و مادرزادی بر پایه ارائه خدمات مشاوره ژنتیک اقدامی ارزشمند است که در سال 1399 با فعالیت یازده مرکز مشاوره ژنتیک پزشکی فعال تعداد 4528  مشاوره ژنتیک انجام شده است.

وی همچنین از دفاتر مشاوره بهزیستی در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رفع مشکلات خانوادگی خبر داد و یادآور شد: در سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و مشکلات روحی که خانواده ها درگیر آن بودند در پیک های اول و دوم و سوم کرونا ساعت فعالیت مرکز مشاوره تلفنی 1480 افزایش یافت و ارائه خدمات مشاوره تلفنی از طریق سامانه 1480(صدای مشاور) به 46438 نفر و ارائه خدمات مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی به 38115 نفر از شهروندان در سراسر استان صورت گرفت.

این مسئول همچنین از راه اندازی واحد مشاوره حضوری دولتی ویژه ناشنوایان در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: این اقدام می تواند برای عزیزان ناشنوا خیلی مثمر ثمر باشد.

عطابخش همچنین عنوان کرد: در استان بیش از 28000 نفر فرد دارای معلولیت، تحت پوشش اداره کل بهزیستی یزد می باشند و هدف ما این است که معلولیت ها را تشخیص داده و زودتر فرد را بازتوان نماییم که یکی از راه های بازتوانی، مراکز روزانه توانبخشی هست که در استان 75 مرکز روزانه خدمات توانبخشی در حال ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت و سالمندان می باشند.

این مسئول در ادامه از دیگر فعالیت های حوزه توانبخشی را وسایل کمک توانبخشی و توانپزشکی دانست و عنوان کرد: در سال 99 بالغ بر 4811 وسیله توانپزشکی و توانبخشی وسایل مصرفی مورد نیاز بین معلولان نیازمند توزیع گردیده است.

وی مراکز توانپزشکی را از دیگر مراکز در جهت بازتوانی افراد دارای معلولیت نام برد و عنوان کرد: در حال حاضر 13 واحد توانپزشکی فعال در استان دایر است که خدمات توانبخشی متنوع مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، بینایی سنجی و شنوایی سنجی را ارائه می نمایند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: مراکز خدمات توانبخشی در منزل( ویزیت در منزل) از دیگر مراکزی است که در جهت بازتوانی افراد فعالیت می کنند که در حال حاضر 29 مرکز در استان دایر می باشد که از این تعداد 13 مرکز مخصوص بیماران روانی مزمن، 9 مرکز مخصوص سالمندان، 5 مرکز مخصوص معلولین جسمی حرکتی و2 مرکز مخصوص معلولین ذهنی می باشد. که به تعداد 1167 نفر خدمت یارانه ای ارائه می گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فعالیت خط تلفن اوژانس اجتماعی(123) در سال 99 خبر داد و اظهار داشت: در سال 99  بیش از 7000 مورد تماس با اورژانس اجتماعی صورت گرفته که و به 4098 نفر خدمات مداخله ای ارائه گردیده و در مرکز اورژانس اجتماعی 2534 پرونده تشکیل شده است و این در حالی است که در سال گذشته در مجموع، خشونت های خانگی (با اولویت همسر آزاری وکودک آزاری)؛ بحران های روانشناختی و اختلافات حاد خانوادگی از مهمترین موضوع  تماس های گزارش شده به خط تلفن اورژانس اجتماعی می باشد.

علی محمد عطابخش در ادامه به دیگر فعالیت های حوزه اجتماعی در دفتر امور شبه خانواده، دفتر توانمندسازی خانواده و زنان و دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی اشاره کرد و مراکز خانه امن، مرکز بازپروری زنان، خانه سلامت دختران، مرکز ندای مهر دختران، مرکز شبانه روزی کودکان خیابانی و کار، مرکز حمایتی آموزشی کودک وخانواده را از دیگر مراکز فعال در حوزه اجتماعی دانست. 

این مسئول یکی دیگر از راه های بازتوانی افراد دارای معلولیت را اشتغال این عزیزان عنوان کرد و گفت: در صورتی که جامعه هدف نیاز به آموزش داشته باشند با همکاری فنی و حرفه ای آموزش های لازم به این عزیزان داده می شود و در خصوص استخدام معلولین در بخش دولتی بر اساس قانون 3% و در بخش غیردولتی به صورت خویش فرمایی و کارفرمایی خدمات لازم به افراد ارائه می گردد به نحوی که در سال 99 در زمینه اشتغال جدیدی که ایجاد شد، 2151 نفر تحت پوشش بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی قرار گرفتند و وام اشتغال به افراد پرداخت گردید.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به بحث مسکن معلولین عنوان کرد: در استان در حال حاضر بیش از 5200 نفر خانوار عادی تحت پوشش داریم که فاقد مسکن می باشند که از این تعداد، 419 نفر خانوار دارای حداقل دو عضو معلول می باشند و در سال 99 به 79 نفر از این عزیزان واگذاری مسکن صورت گرفته است و اگر خانواده های دارای دو عضو معلول در شهرهای بالای 25000 نفر جمعیت، زمینی داشته باشند که قابلیت اخذ پروانه داشته باشد تا سقف 140 میلیون تومان بنا به پیشرفت کار کمک بلاعوض به عزیزان خواهیم داشت و این مبلغ برای خانواده های روستایی دو معلولی معادل85 میلیون تومان وام بلاعوض و 50 میلیون تومان هم وام تسهیلات تبصره ای 4 درصد می باشد و همچنین امتیازات آب و برق و گاز هم رایگان خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در سال 1400 ، منزل 31 خانوار دو معلولی در دست اقدام هست و در طرحی با عنوان پویش سقف همدلی که اطلاعات خانواده های تحت پوشش فاقد مسکن در سایت بارگذاری می گردد و افراد خیّر مراجعه نموده و بخشی از کار را به عهده می گیرند تا مشکلات همه این عزیزان در خصوص مسکن مرتفع گردد.

کد خبر 35387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد