جایگاه رشته‌های توان‌پزشکی در توانمندسازی جامعه کجاست؟

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: گفتاردرمانی نقش بسزایی در توانمندسازی افراد دارای اختلالات گفتاری دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان به نقل از ایسنا، فرهاد میرزایی در رابطه با تاثیر گفتاردرمانی برای افرادی که دچار اختلالات گفتاری هستند، اظهار کرد: گفتاردرمانی یکی از رشته‌های توان‌پزشکی است که متخصصان مربوطه دوره‌های لازم را در دانشگاه‌ها طی می‌کنند و مهارت‌های لازم را به‌ دست می‌آورند تا افرادی را که دچار اختلالات گفتاری هستند، درمان کنند.

وی با بیان اینکه رشته‌های حوزه توان‌بخشی و توان‌پزشکی تاثیر به‌سزایی در توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی و پیشبرد اهداف حوزه توان‌بخشی دارند، تصریح کرد: در مراکز روزانه آموزش توان‌بخشی بهزیستی نیز گفتاردرمان‌گرها حضور دارند و طبق جدول به‌ صورت گروهی یا انفرادی خدمات لازم را به افرادی که دچار آسیب شده‌اند، ارائه می‌کنند و گفتاردرمان‌گرها نقش به‌سزایی در آموزش مهارت‌های گفتاری دارند.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان، با بیان اینکه خدمات گفتاردرمانی در مراکز روزانه یارانه‌ای تحت نظارت بهزیستی برای جامعه هدف رایگان بوده و در سطح شهرستان‌های استان نیز خانواده‌هایی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، در راستای هزینه‌های خدمات گفتاردرمانی کمک می‌کنیم، ادامه داد: فردی که دارای اختلالات گفتاری است نمی‌تواند آموزش‌های لازم را فرا بگیرد، اهداف خود را بیان کرده و ارتباط موثری با خانواده و جامعه داشته‌ باشد ولی وقتی خدمات گفتاردرمانی ارائه می‌شود باعث می‌شود، فرد دارای آسیب نیز بتواند ارتباط موثری با خانواده و جامعه داشته باشد و آموزش‌های لازم را در سطوح مختلف کسب کند که در آینده فرد، اشتغال و ... تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به بحث کاردرمانی و ارائه خدمات این حوزه در مراکز روزانه آموزشی و توان‌بخشی بهزیستی مانند گفتاردرمانی نیز خاطرنشان کرد: کاردرمانی یکی دیگر از رشته‌های توان‌پزشکی است که نقش مهمی در توانمندسازی معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی و نیز افراد دارای آسیب‌های مغزی که دچار اختلال حرکتی شده‌اند، دارد و در راستای آن آموزش‌های لازم برای کسب مهارت‌های زندگی ارائه شده و در پیشرفت‌های حرکتی نیز تاثیر دارد.

کد خبر 35238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد