انتظار می‌رود واکسیناسیون سالمندان با سرعت بیشتری انجام شود

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: شرایط اپیدمی کرونا موجب شد تا بسیاری از برنامه‌های آموزشی و مشارکتی سالمندان متوقف شود و اکنون اجرای این برنامه‌ها در گروی واکسیناسیون کرونای سالمندان است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایرنا، «حسام‌الدین علامه» رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، افزود: ارتقای سلامت جسمی سالخوردگان در هدف سوم سند سالمندان دیده شده است و به‌طور قطع وزارت بهداشت که تولیت سلامت این سند را برعهده دارد، اقدامات لازم را انجام خواهد داد و تاکنون نیز کارهای خوبی انجام داده و سالمندان را در اولویت‌بندی‌ها قرار داده است به‌طوریکه واکسیناسیون اکنون برای اغلب سالمندان مقیم مراکز اقامتی بهزیستی انجام شده است.

وی، اضافه کرد: به محض اینکه کار ورود واکسن‌های جدید یا تولید واکسن بومی اتفاق افتد واکسیناسیون سالمندان طبق اولویت‌بندی انجام شده و با نقشه راه تنظیم‌شده، تزریق خواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: انتظار می‌رود واکسیناسیون سالمندان با سرعت بیشتری انجام شود چراکه این گروه با خطرپذیری بیشتری روبرو هستند.

علامه با تاکید بر اینکه ذی‌نفعان نهایی سند سالمندان و برنامه‌های آنان، خود سالمندان هستند، گفت: چون بسیاری از برنامه‌های سالمندان به صورت حضوری برگزار می‌شود، اغلب برنامه‌های آنها به علت کرونا، لغو شده و این گروه از شرایط کرونا بسیار متاثر شده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد که واکسیناسیون این گروه پرخطر هرچه زودتر انجام شود تا بتوان برنامه‌های مرتبط با سالمندان را در دستگاه های مختلف پیگیری و تشویق کرد.

نتیجه یک مطالعه بین‌المللی نشان می‌دهد مناسب‌ترین شیوه توزیع واکسن کووید ۱۹ این است که افراد سالمند در اولویت قرار گیرند تا میزان مرگ و میر ناشی از این همه گیری کاهش یابد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شورای ملی سالمندان کشور، درحال حاضر هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های موردنیاز در امور سالمندی و تامین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان از اهداف سند ملی سالمندان است  که در مهرماه سال ۹۹ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و فروردین ماه امسال نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر شده است.

سالمند فرد بالای ۶۰ سال در نظر گرفته می‌شود و اگر در هر کشوری تعداد سالمندان بالاتر از ۶۰ سال افزایش یابد، سطح توانمندی اقتصادی، رفاهی و اجتماعی را کاهش می دهد.

در همین حال سخنگوی ستاد ملی مقابله در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا از آغاز تزریق به افراد ۸۰ سال به بالا از امروز (سه شنبه) هفتم اردیبهشت  ۱۴۰۰خبر داد.

علیرضا رییسی افزود: آغاز واکسیناسیون فاز دوم کرونا از روز سه شنبه فقط برای افراد ۸۰ سال به بالا خواهد بود. در اکثر شهرها و روستاهای ایران، پرونده الکترونیک این افراد در اختیار حوزه بهداشت قرار دارد و بنابراین از طریق تلفن و از مرکز بهداشت با آنها تماس گرفته شده و در روز و ساعت مشخص برای تزریق واکسن کرونا دعوت می‌شوند.

وی اظهار کرد: ممکن است برخی افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت نباشند که در این زمینه مقرر شد همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور، شماره تلفنی را از هفته آینده یعنی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کنند تا افراد ۸۰ سال به بالا که با آنها تماس گرفته نشده، با آن شماره تلفن تماس گرفته و اطلاعات آنها جهت واکسیناسیون کرونا ثبت شود.

رییسی ادامه ادامه داد: بنابراین هیچ گونه مراجعه حضوری برای ثبت نام واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا به مراکز بهداشتی و درمانی نخواهیم داشت و اطلاعات به صورت تلفنی اخذ و ثبت می‌شود.

کد خبر 35177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =