سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد/ ایران در آستانه تبدیل به پیرترین کشور جهان

یک جمعیت شناس گفت: بررسی آمارها و میزان موالید از دهه ۷۰ تا کنون، نشان می‌دهد که سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «زهرا منتظمی» جمعیت شناس با اشاره به اینکه جمعیت ایران رو به سوی سالمندی است، اظهار کرد: آمار و ارقام حاصل از سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن نشان می‌دهد که تعداد جمعیت سالمند ایران در طی دهه‌های اخیر در حال افزایش بوده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت سالمند ایران از سال ۸۰ به بعد افزایش داشته است، گفت: از جمله عوامل مؤثر در افزایش جمعیت سالمند کشور در سال‌های اخیر افزایش امید زندگی و کاهش سطح باروری بوده است. در کل جهان بین سال‌های ۱۹۵۰ و ۲۰۲۰ جمعیت سالمند بیش از ۵ برابر شد، لیکن در ایران شدت آن بیش‌تر از سطح جهانی بود. 

این جمعیت شناس با اشاره به اینکه سالخوردگی در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، افزود: بررسی آمارها و میزان موالید از دهه ۷۰ تا کنون، نشان می‌دهد که سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد. در ایران نیز کاهش چشمگیر نرخ باروری در دهه‌ی هفتاد و تداوم و تشدید آن در دهه‌ی هشتاد ترکیب سنی جمعیت را در آینده‌ی نزدیک سالخورده می‌کند.

منتظمی با بیان اینکه با ادامه این روند ایران در آستانه تبدیل به  پیرترین کشور جهان قرار خواهد گرفت، افزود: در ایران، در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند. در ۳۵ سال آینده یعنی سال ۱۴۲۹، درصد سالخوردگی جمعیت ایران به ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت. آنچه این روند را در ایران مسئله‌آمیز می‌کند، نبود یک سیاست جامع جمعیتی و سند سالمندی است.

کد خبر 35171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد