در رسانه| جمعیت روستایی استان همدان زیر پوشش توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار گرفت

همدان-ایرنا- سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان گفت: بهزیستی استان با ۲ میلیارد تومان اعتبار در زمینه توانبخشی مبتنی بر جامعه، صددرصد جمعیت روستایی استان را زیر پوشش این خدمات قرار داد.

سیاوش رهبر" روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به طرح CBR یا توانبخشی مبتنی بر جامعه ‌در مناطق روستایی و یا محروم با هدف شناسایی افراد معلولان افزود: در این طرح برنامه هایی در زمینه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت های اجتماعی و توانمند سازی در مناطق روستایی با کمک بخش های دولتی و غیر دولتی به افراد زیر پوشش ارائه می شود.

وی اضافه کرد: ۲ میلیارد تومان در قالب وام های استاد شاگردی و کمک های موردی و مناسب سازی از سوی سازمان پرداخت و همچنین برای ایاب و ذهاب حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای مددجویان هزینه شده است.

رهبر با تشریح عملکرد چشمگیر معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در مجموع بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان در حوزه توانبخشی برای مددجویان استان در این حوزه هزینه شده و با احتساب مبالغی که مراکز شبانه روزی، روزانه و مراکز مثبت زندگی یا مددکاری استان به صورت کشوری از سامانه دریافت می کنند این مبلغ به ۳۰ میلیارد تومان می‌رسد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: مدیریت و عملکرد مراکز این سازمان در راستای پیشگیری از بیماری کرونا مطلوب گزارش شده به نحوی که مراکز با تزریق به موقع واکسن آنفلوآنزا و کرونا برای تمام سالمندان زیر پوشش سازمان تا حدودی کمترین میزان ابتلا را داشتند.

رهبر ادامه داد: در سال ۹۹، حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی سه‌برابر شد و هم اکنون برای هر نفر ۶۱۰ هزار تومان حق پرستاری پرداخت می‌شود که می توان گفت برای اولین بار پرستاری خانواده محور از پذیرش در مراکز شبانه روزی سبقت گرفت.

وی از پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی به معلولان دانشجو مشغول به تحصیل در دانشگاه دولتی برای اولین بار خبر داد و گفت: پیش از این هزینه تحصیلی فقط به  مددجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های غیردولتی پرداخت می شد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان تامین ۲ برابری وسایل بهداشتی مورد استفاده مددجویان را از دیگر خدمات سازمان در سال گذشته برشمرد و عنوان کرد: برای اولین بار کمک هزینه موردی، درمان و معیشتی مبلغ قابل توجهی به مددجویان اختصاص داده شد.

رهبر از انعقاد تفاهمنامه کشوری با بیمه سلامت کشوری خبر داد و خاطرنشان کرد: با اجرای این تفاهمنامه از اول سال ۱۴۰۰ علاوه بر خدمات فیزیوتراپی، هشت خدمت دیگر مانند کار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی و تجویز سمعک ستاره دار شدند و زیر پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه تعداد مستمری بگیران سازمان بهزیستی استان همدان در سال گذشته از مرز ۳۱ هزار و ۲۴۰ نفر گذشت گفت: در سال گذشته مبلغ ۲۸۵ میلیون تومان برای کاشت حلزون، ۶۰۱ میلیون تومان به اروتز و پروتز و سه میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تهیه تجهیزاتی مانند ویلچر، واکر و تشک مواج اختصاص داده شد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان از افتتاح بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی همدان در سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین ۲ دستگاه برجسته نگار در اختیار انجمن نابینایان قرار گرفته زیرا تنها راه دسترسی نابینایان به فن آوری اطلاعات، تجهیز مراکز عمومی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و موسسات ویژه نابینایان در کشور است.

رهبر یادآور شد: مرکز سالمندان به نام یاس سفید همدان با هدف ایجاد محیطی مناسب در زمینه های مختلف برای رفاه حال سالمندان، ارتقا یافت و در محل دیگری با تیم جدید به خدمت رسانی ادامه می دهد.

وی اعلام کرد: در پی تفاهمنامه ای که با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امضا شده از این پس مددجویان بهزیستی می توانند در صورت نیاز به این خدمات تا سقف یک میلیون تومان و یک بار در سال از این خدمات استفاده کنند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان از تخصیص مبلغ ۸۵۰ میلیون تومان به منظور مناسب سازی منزل مددجویان خبر داد و اعلام کرد: پرداخت ۵۳۰ میلیون تومان کمک موردی، تخصیص ۲۱۰ میلیون تومان برای ایجاد اتاق هنر درمانی و نمایش درمانی در مراکز شبانه روزی و روزانه و نیز هزینه ۱۳۰ میلیون تومان برای درمان بیماران اختلال فنیل کتونوریا از سایر خدمات ویژه سازمان به مددجویان تحت پوشش بوده است.

رهبر با اشاره به دغدغه های سازمان در خصوص کمبود امکانات برای پذیرش مستمری بگیر جدید اعلام کرد: ۱۰ هزار و ۲۲۱ نفر واجد شرایط و بیش از ۱۰۰ دستور قضایی با دستور دادستان برای پذیرش، در نوبت دریافت مستمری هستند که به دلایل کمبود فضا، بالا بودن نرخ تجهیزات توانبخشی و اروتز و پروتز به جهت وارداتی بودن آنها، سازمان قادر به پذیرش افراد جدید نیست.

وی افزایش معلولیت های نادر را از دیگر چالش های پیش روی سازمان برشمرد و ادامه داد: افزایش روز افزون بیماری هایی مانند فنیل کتونوریا (PKU)، بیماری عصبی عضلانی (SMA)، اختلال آسپرگر، اوتیسم و معلولان مجهول الهویه بی سرپرست و بدسرپرست در جامعه نیاز به برنامه ریزی تخصصی دارد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان با اشاره به برنامه های سازمان در سال جدید اظهار داشت: راه اندازی مراکز ۱۰ نفره سالمندان مستقل و معلولان ذهنی خفیف، راه اندازی مرکز بیماران روان مردان و طرح‌های توانمندسازی ضایعات نخاعی معلولان ضایعه نخاعی، سالمندان و نابینایان و ناشنوایان از برنامه های شاخص سازمان در سال جاری است.

طبق آخرین آمارها، تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی در استان همدان ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ و فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر معلول است و ۶۰ درصد آنها را مرد و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه از سال ۱۳۷۴ در کشور آغاز شده و اکنون بخشی از برنامه ششم توسعه کشور است و تاکنون توانسته  ۹۷ درصد ازجمعیت روستایی کشور را تحت پوشش قرار دهد.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۰درصد آن در روستاها ساکن هستند.

کد خبر 34767

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد