خانه‌دار شدن ۲ هزار مددجوی خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - ساخت ۲ هزار واحد مسکونی برای معلولان و مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی از دستاوردهای هشت سال گذشته بوده که با کمک تسهیلات دولتی و بلاعوض به انجام رسیده و نور امید را در دل این قشر روشن کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی به نقل از خبرگزاری ایرنا یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید توجه به اقشار کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر بوده که در قالب طرح‌های مختلف حوزه اقتصادی و اجتماعی با هدف توانمندسازی آنان اجرا شده است.

کمک به مهارت‌آموزی و اشتغال معلولان در کنار اهتمام به ساخت مسکن برای آنان از مهمترین اقداماتی است که در سال‌های اخیر انجام شده و فقط سال گذشته ۱۵۵ واحد مسکونی با اعتبار ۳۲ میلیارد و ۵۹۴ میلیون ریال در استان خراسان جنوبی احداث شد و در اختیار مددجویان قرار گرفت.

بیانات رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته مبنی بر اینکه مسئول حقیقی کمک به معلولان فقط بهزیستی نیست بلکه همه مردم، بخش‌های دولتی و غیردولتی و سازمان‌های انقلابی هستند، اکنون در حوزه مسکن مددجویان بهزیستی به خوبی تجلی پیدا کرده به طوری که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در خراسان جنوبی حدود ۲ هزار  واحد مسکونی به معلولان و مددجویان زیر پوشش بهزیستی استان واگذار شده است.

همچنین در قالب تفاهم‌نامه‌های مشترک بهزیستی با نهادهایی مانند قرارگاه محرومیت‌زدایی، قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) و بسیج سازندگی در مناطق محروم و مرزی استان واحدهای مسکونی ساخته شده و به صورت رایگان در اختیار مددجویانی که وضعیت مالی مناسبی نداشته‌اند، قرار گرفته است.

نهضت مسکن مددجویان بهزیستی در هشت سال گذشته

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از خانه ساختن برای مددجویان در هشت سال گذشته به عنوان یک نهضت یاد کرد و در این باره گفت: طرح مسکن بهزیستی در خراسان جنوبی سال ۸۹ با اجرای طرح مسکن مهر و پرداخت تسهیلات مسکن آغاز شد و اولین واحدها اواخر سال ۹۱ تا تیر ماه ۹۲ واگذار شد.

علی عرب‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ولی بخش عمده‌ای از این واحدها که حدود ۲ هزار واحد مسکونی است از سال ۹۲ و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تکمیل و تحویل معلولان شهری و روستایی شده است.

وی اظهار داشت: از آغاز نهضت مسکن برای مددجویان بهزیستی در استان خراسان جنوبی تاکنون برای ساخت ۲ هزار و ۹۸۶ واحد اقدام شده که از این تعداد ۲ هزار و ۷۸۰ واحد واگذار شده یا در مرحله  واگذاری به ذینفعان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از این تعداد ۹۰ درصد تحویل شده و مابقی به تعداد ۲۰۶ واحد در مرحله نهایی تکمیل ساخت و واگذاری است.

وی افزود: در سال‌های اخیر با افزایش هزینه‌های ساخت مبالغ بلاعوض تک معلولی و ۲ معلولی شهری و روستایی افزایش چشمگیری داشته به طوری که از مبلغ هشت یا ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض در سال ۹۴ به ۳۲ میلیون تومان و برای ۲ معلولی‌ها از ۱۶ میلیون و ۱۸ میلیون به ۶۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

عرب‌نژاد گفت: حتی با پیگیری‌های صورت گرفته مبلغ کمک بلاعوض ساخت مسکن ۲ معلولی شهری در سال جاری به ۱۴۰ میلیون تومان خواهد رسید.

وی افزود: برای جمع هزینه مبلغ بلاعوض پرداختی از سال ۹۲ تاکنون به مددجویان و معلولان شهری و روستایی در قالب طرح‌های مختلف بیش از ۱۲ میلیارد ریال کمک بلاعوض و مبلغ ۶۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات بانکی ساخت مسکن برای ۲ هزار واحد معلولان و مددجویان تحت پوشش پرداخت شده است.

خانه‌دار شدن بعد از ۱۰ سال مستاجری

یکی از توانخواهان روستایی شهرستان مرزی درمیان از افرادی است که با کمک تسهیلات دولتی در اسفند سال ۹۹ بعد از گذشت ۱۰ سال صاحب خانه شد و از روزهایی گفت که با همسر و فرزندانش در خانه قدیمی مستاجر بودند.

او که نخواست نامش در این گزارش بیان شود، در توصیف فضای آن خانه استیجاری به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ اتاق کوچک را از یک منزل اجاره داشتم که سرویس بهداشتی مناسبی نداشت و همیشه از رنج و عذابی که خانواده‌ام در این خانه می‌کشیدند خجالت زده بودم اما توان اینکه جای بهتری را اجاره کنم، نداشتم.

این توانخواه بهزیستی که معلول جسمی و حرکتی است ادامه داد: به خاطر مشکلات جسمی که داشتم هیچ وقت تصور نمی‌کردم از این وضعیت زندگی نجات پیدا کنم تا اینکه به کمک مددکار امید پیدا کرده و عزمم را جزم کردم تا از تسهیلات دولت کمک بگیرم و خانه جدید بسازم.

وی گفت: در تامین زمین درمانده بودم که آن هم به کمک یک خیر رایگان در اختیارم قرار گرفت و با ضمانت شخص دیگری توانستم از تسهیلات بلاعوض و بانکی دولت استفاده کنم.

او که چند ماه است در منزل جدید ساکن شده است، از شوق وصف ناشدنی همسر و فرزندانش در این سکونتگاه امن گفت و ادامه داد: این خانه ۶۰ متری برخلاف خانه قبلی که دایم از آوار شدن آن ترس داشتیم، تمام اسکلت و مقاوم است.

فاطمه دیگر مددجوی بهزیستی است که در یکی از روستاهای مرزی شهرستان زیرکوه به همراه همسر معلول و یک فرزند، ۱۲ سال را در یک اتاق که پدرش به آنها اجاره داده بود، زندگی ‌کردند.

وی با اشاره به وضعیت سابق زندگی خود گفت: در آن یک اتاق که از منزل پدری‌ام در اختیار داشتیم نه حمام بود و نه سرویس بهداشتی که با هزینه خودمان یک گوشه آن سرویس بهداشتی ساختیم اما برای استحمام همچنان مشکل داشتیم.

این بانوی معلول اضافه کرد: با کمک بهزیستی و خیران بالاخره صاحب خانه شدم و چون شرایط خودم و همسرم ویژه بود هیچ هزینه‌ای برای ساخت این خانه پرداخت نکردیم.

فاطمه ابتدای امسال خانه جدیدش را تحویل گرفته و درصدد است هرچه زودتر به آنجا نقل مکان کند تا شهد شیرین منزل ملکی را بعد از سال‌ها اجاره‌نشینی بچشد.

مسکن مقاوم و افزایش امید به زندگی در مددجویان

معاون مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مسکن معلولان و مددجویان اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز گفت: تامین مسکن مناسب از چند سال قبل به فهرست خدمات بهزیستی اضافه شده است از همین رو تلاش می‌شود که نیاز این حوزه مددجویان نیز به بهترین شکل برآورده شود.

حسن رحیمی افزود: اغلب مددجویان بهزیستی به لحاظ شرایط اقتصادی و اجتماعی که دارند در مسکن استجیاری یا نامقاوم ساکن بوده‌اند و همین موضوع دغدغه رفع نیاز مسکن این قشر را پررنگ‌تر کرده است.

وی با اشاره به زلزله‌خیز بودن استان خراسان جنوبی گفت: تامین مسکن مقاوم در شرایطی که هرچند سال شاهد زلزله‌های شدید در استان هستیم ضروری بوده و بهزیستی نیز برای مددجویان خود این برنامه را همواره دنبال می‌کند.

معاون مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مسکن معلولان و مددجویان اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: البته به دلیل وجود برخی مشکلات بسیاری از جامعه هدف در ساخت مسکن مقاوم اقدامی نکرده بودند و  استقبال چندانی نداشتند که با هدف توانمندسازی جامعه هدف نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی با طرح‌های متنوع و تفاهم‌نامه‌های مختلف درخصوص ساخت مسکن مددجویان اقدام و به لطف خدا و پشتیبانی ستاد مسکن بهزیستی کشور در استان توفیقات خوبی حاصل شده است.

وی اظهار داشت: ساخت مسکن مددجویان بهزیستی با استفاده از نقشه‌های مورد تایید بنیاد مسکن و مصالح بادوام دنبال می‌شود.

اکنون ۲۳ هزار و ۴۴۸ معلول از خدمات بهزیستی استان خراسان جنوبی برخوردار هستند و ۴۲ هزار و ۴۴۸ خانوار شهری و روستایی نیز زیر پوشش این نهاد قرار دارند.

لینک خبر

کد خبر 34691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد