نشست در جهت همکاری دو جانبه در خصوص آسیب های اجتماعی

نشست در جهت همکاری دو جانبه در خصوص آسیب های اجتماعی با حضور سرهنگ خلیق مدیریت امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی سپاه استان، سرهنگ صفایی مدیریت اجتماعی سپاه ناحیه وهمکاران حوزه، مسئول روابط عمومی و امور فرهنگی، معاون امور اجتماعی، معاون پیشگیری بهزیستی استان و جانشین رئیس بهزیستی شهرستان همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان در این نشست مسئول روابط عمومی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان گزارشی از عملکرد اداره کل بهزیستی استان راارائه نمودو افزود: امیدواریم در این نشست گام مهمی در جهت همکاری دو جانبه در جهت خدمت به جامعه هدف و کاهش آسیب های اجتماعی برداریم.

در این نشست زهره بختیاری معاون امور اجتماعی بهزیستی استان وظایف معاونت و دفاتر حوزه ها را تشریح کرد وافزود:ما میتوانیم از امکاناتی که سپاه استان در سطح استان از جمله نیروهای تخصصی که در مساجد و پایگاه مقاومت در جهت ارائه خدمات به جامعه هدف و کاهش آسیب های اجتماعی همکاری خوبی را داشته باشیم.

وی گفت: اورژانس اجتماعی درسال 78 با هدف به حداقل رساندن و کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی وارده به افراد، در سازمان بهزیستی تشکیل و در سراسر کشور و درمراکز شهرستان ها وجود دارد و دارای ماشین گشت در مکان‌های عمومی است و وظیفه آن مداخله در بحران هایی مانند کودک آزاری؛ همسر آزاری؛ خشونت و…می باشد.

بختیاری خاطر نشان کرد اورژانس اجتماعی قصد دارد تا مداخلات روانی ـ اجتمـاعی را قبـل از مداخلات قضایی و انتظامی را انجام دهدو تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن از ویژگی­ های مهم برنامه اورژانس اجتمـاعی است وتمامی خدمات اورژانس اجتماعی در کشور رایگان وشماره 123 جهت تماس با کارشناسان سیار اورژانس اجتماعی در نظر گرفته شده است.

 معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در ادامه خاطر نشان کرد خانه امن مکانی برای حمایت از زنان و کودکان تحت خشونت خانگی که خدماتی مانند تامین نیازهای اولیه و برحسب نیاز مداخلاتی مانند مددکاری، روانشناسی، حقوقی و پزشکی ارائه میگردد و رویکرد مهم آن با توجه به تجربه کسب شده بر توانمندی به عنوان یکی از دلایل اصلی بروز خشونت و تن دادن زنان به خواسته های نامعقول مرتکب خشونت می باشد وپذیرش زنان خشونت دیده از دو طریق خدمات روزانه و سرپایی و نگهداری انجام میگردد که خدمات روزانه بیشتر جنبه پیشگیری، آموزش مهارتهای ارتباطی و زندگی و توانمندی دارد  و اغلب از طریق پایگاه های خدمات اجتماعی و کلینیک های مددکاری معرفی و پذیرش میشوند و در بخش نگهداری به زنانی خدمت رسانی میکند که وضعیت بغرنج تری داشته و نیاز به مداخلات تخصص تری دارند که از طریق تماس با ۱۲۳ یا مراجعه به اورژانس اجتماعی بعد از طی مراحل قانونی مانند حکم قضایی و آزمایشات روتین و نیز مصاحبه های اولیه به خانه امن ارجاع داده میشوند در ضمن  فرزندان دختر بدون محدودیت سنی و فرزندان پسر تا سن۱۲سال در صورت تمایل و نیاز به همراه مادر به مدت   ۴ماه در مرکز  اقامت  داشته و در صورت نیاز و تشخیص تیم تخصصی مرکز این مدت قابل تمدید نیز می باشد.

بختیاری افزود:به منظور حفظ امنیت، خانه امن تابلو نداشته و افراد خاصی از مکان آن آگاه بوده و نیز تمام پروتکل های محافظتی و امنیتی در آن رعایت گردیده تا زنان با فراغ بال و آرامش خاطر در زمینه  آینده زندگی خود با کمک متخصصین تصمیم مناسبی بگیرند.

احسانی معاون امور پیشگیری در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و عملکرد حوزه پیشگیری ارائه نمود و گفت:این معاونت در خصوص مرکز ماده ۱۶، ماده ۱۵، دفتر پیشگیری از اعتیاد، دفتر امور شناختی و مشاوره در بحث طلاق، خط ۱۴۸۰، طرح غربالگری نوزادان شنوایی سنجی بینایی سنجی فعال است و طرح محور مثل اطلس خودکشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی نیز در حال انجام است.

وی پیشگیری از اعتیاد را شاخص مهمی در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد و از  هماهنگی و همدلی در استان در خصوص پیشگیری و درمان اعتیاد بین دستگاههای اجرایی و شرکای اجتماعی  ابراز خرسندی نمودند وافزود: امیدواریم در همکاری دوجانبه با سپاه استان شاهد کاهش بیشتر آسیب های اجتماعی باشیم.

سرهنگ خلیق در این نشست افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی در شهر همدان ۲۰ منطقه شناسایی شده که با کمک مساجد و پایگاههای مقاومت با آموزش نیروهای تخصصی در این محلات به جامعه هدف و کسانی که نیازمند هر گونه خدمات در جهت کاهش اسیب های اجتماعی هستند خدمات ارائه می دهیم.

وی گفت: ما آمادگی کامل خود را در جهت همکاری دو جانبه در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در استان در قالب یک تفاهم نامه در تمامی حوزه اعلام نموده و امیدواریم که با همکاری بین دو دستگاه مشکلات جامعه هدف مرتفع گردد.

گفتنی است در این نشست مقرر گردید جلسه آتی با حضور مدیر کل بهزیستی استان و معاونین حوزه های تخصصی و فرماندهی سپاه استان در سپاه استان تشکیل و جمع بندی در خصوص انعقاد تفاهم نامه صورت گیرد.

کد خبر 34671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد