در رسانه | خانواده‌های دارای معلول در استان همدان غربالگری شدند

همدان- ایرنا- سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان از اجرای برنامه فراگیر شناسایی، غربالگری و مشاوره ژنتیک ویژه خانواده‌های دارای ۲ معلول به بالا در استان همدان خبر داد.

شجاع احسانی" روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اجرای طرح فراگیر شناسایی، غربالگری و مشاوره ژنتیک ویژه خانواده های دارای معلول از اقدامات مهم در دولت تدبیر و امید است که از سال گذشته آغاز و اجرا شده است.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح تاکنون بیش از ۲۰۰ خانوار در استان شناسایی و ۱۵۰ خانوار برای مشاوره و انجام آزماش‌های لازم به متخصصان و مراکز مربوطه ارجاع داده شدند.

به گفته وی جامعه هدف در این طرح تمامی خانواده‌های دارای چند فرد معلول هستند که مورد مشاوره ژنتیک قرار می‌گیرند تا اگر در معرض خطر باشند و احتمال داده شود که عامل ژنتیکی است برای آزمایش ارجاع داده می‌شوند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان اظهار داشت: در این طرح فرد دارای معلولیت زیر پوشش سازمان بهزیستی به همراه مادر برای آزمایش های مختلف از جمله WES (آزمایش ژنتیکی)، کاریوتاپ(اختلالات کروموزومی)، فراجیل X (سندرم ایکس شکننده) به صورت غیرلخته ای، کاملا رایگان به یکی از آزمایشگاه های طرف قرارداد بهزیستی در استان معرفی شدند.

احسانی با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده به منظور علت یابی و پیشگیری از تولد فرزند دارای معلولیت برای خانواده های دارای معلول انجام می شود ادامه داد: خانواده‌های نیازمند که تحت پوشش نیستند تنها ۲۰ درصد مبلغ آزمایش ژنتیک را پرداخت می‌کنند.

وی، علت حدود ۵۰ درصد از معلولیت‌های مختلف شامل نابینایی، ناشنوایی و عقب‌ماندگی ذهنی شدید را اختلالات ژنتیکی دانست و افزود: این طرح اقدامی بزرگ برای پیشگیری از معلولیت‌ها در ۱۰ سال آینده است.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با بیان اینکه بزرگترین و مهمترین سرمایه‌های هر کشوری فرزندان سالم، باهوش و خلاق آن است اظهار داشت: پیشگیری مهمترین اقدام برای کم کردن بیمارهای ارثی و مادرزادی است و مشاوره ژنتیک هسته اصلی آن را تشکیل می‌دهد و در واقع اصلی‌ترین هدف مشاوره ژنتیک، مشخص کردن خطر وقوع یا تکرار یک بیماری ارثی است.

استان همدان دارای ۶ مرکز مشاوره ژنتیک است که سه مرکز در شهر همدان، یک مرکز در اسدآباد و ۲ مرکز در نهاوند به مراجعه کنندگان خدمات رسانی می‌کنند.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی در استان همدان ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ و فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر معلول است و ۶۰ درصد آنها را مرد و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 34652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد