در رسانه/ تحویل ۴۰۳ واحد مسکونی برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر در آذربایجان‌شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به ساخت حدود ۵۷۰ واحد مسکونی برای خانوارهای دو معلول و بیشتر با همکاری بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز، گفت: از این تعداد تاکنون ۴۰۳ واحد مسکونی برای خانوارهای دو معلول و بیشتر تحویل داده شده است.

فرگل صحاف در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به ساخت ۴۲ واحد مسکونی برای معلولین و مددجویان به خصوص زنان سرپرست خانوار با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا، اظهار کرد: از این تعداد تاکنون ۱۷ واحد واگذار شده و ۲۵ واحد در دست اقدام می‌باشد.

وی با اشاره به ساخت ۴۰ واحد مسکونی برای ایتام با مشارکت بنیاد مسکن در سال ۹۹، افزود: همچنین اداره کل بهزیستی استان در ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی مددجویی مشارکت کرده است که عملیات اجرایی ۱۱۵ واحد آن آغاز شده و تاکنون ۶۹ واحد تحویل مددجویان شده است.

صحاف از پرداخت ۱۱۴ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به جمعیت هدف خبر داد و گفت: ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای 610 نفر، جهت ایجاد یا توسعه مشاغل روستایی جذب شده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان مشارکت مردمی نقدی، غیرنقدی و خدماتی در سال ۹۹ به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان است.

 مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی تصریح کرد: از طریق اجرای کمپین‌ها و پویش‌ها توسط پنج هزار و ۵۴۵ نفر خیر به حدود ۱۴ هزار و ۶۹۰ نفر مددجو و معلول کمک شده است.

وی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی توانبخشی با پرداخت یارانه ۸۵ درصد خدمات خدمت گیرندگان اظهار کرد: ۸۵ مرکز روزانه توانبخشی برای سه هزار و 917 نفر خدمات ارائه می‌کنند از این تعداد ۲۳ مرکز ذهنی، ۱۲ مرکز جسمی و حرکتی، ۹ مرکز روزانه سالمندان، ۱۲ مرکز حرفه آموزی، ۱۰ کارگاه تولیدی و حمایتی، ۶ مرکز شنوایی، یک مرکز روزانه روانی، یک مرکز چند معلولیتی، یک مرکز ضایع نخایی، پنج مرکز اوتیسم، یک مرکز بینایی و سه مرکز پشتیبانی شغلی است.

وی با بیان این‌که همچنین ۴۱ مرکز مراقبتی توانبخشی شبانه روزی برای دو هزار ۱۹۹ نفر خدمات ارائه می‌دهند، متذکر شد: از این تعداد، دو مرکز ذهنی زیر ۱۴ سال، ۱۵ مرکز ذهنی بالای ۱۴ سال، هفت مرکز روانی، ۹ مرکز سالمند، یک مرکز جسمی حرکتی، پنج خانه کوچک معلولان ذهنی، یک مرکز نگهداری موقت اوتیسم و یک خانه موقت کودکان دارای مشکل روانی مزمن می باشد.

صحاف تصریح کرد: پنج مرکز مراقبت در منزل و 11 مرکز ویزیت در منزل خدمات توانبخشی برای مددجویان و معلولان ارائه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از فرزندان اولیایی که معلول بوده (پدر یا مادر یا هر دو) و یا حداقل دو فرزند معلول داشته باشند از خدمت سربازی معاف شده و همسرانی که زن معلول خود را سرپرستی می‌نمایند، نیز معاف می‌شوند.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی پنجمین استان از لحاظ جمعیت سالمندی در کشور است، ادامه داد: ۱۳ هزار نفر معلول سالمند بالای ۶۰ سال در استان وجود دارد که ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر بالای ۶۰ سال تحت پوشش این اداره کل بوده و برای ۱۳ هزار نفر بالای ۶۰ سال مستمری پرداخت می‌شود؛ همچنین ۱۳ هزار سالمند نیز خدمات غیرمستمر دریافت می کنند. از مجموع سالمندان تحت حمایت این اداره کل فقط ۳۹۰ در مراکز سالمندان نگهداری می شوند.

وی افزود: در حوزه توانمند سازی برای ۱۹ هزار و ۴۲۷ زن سرپرست خانواد مستمری پرداخت می شود و دو هزار و ۶۲۴ نفر نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اجرای برنامه‌های پیشگیری از تنبلی چشم در راستای میزان نابینایی و کم بینایی از طریق پایگاه های دائمی و سیار، گفت: در این راستا حدود ۹۴ هزار و ۴۶۹ کودک ۳ الی ۶ ساله غربال شده و ۳۲۰۰ کودک بیمار درمان شده‌اند.

صحاف در خصوص اجرای برنامه‌های غربالگری تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی در نوزادان و شیر خواران، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۴، در سطح بیمارستان‌های استان ۵۰ هزار و ۱۵۲ نوزاد و ۱۸۹ کودک جهت پیشگیری از معلولیت ناشنوایی شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۵۷ مرکز درمان و بازتوانی با ظرفیت ۱۷ هزار و ۹۰ نفر وجود دارد که به دلیل شرایط کرونایی با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند، همچنین ۱۵ مرکز کاهش آسیب وجود دارد که دو هزار و ۱۲۴ نفر تحت پوششش آن هستند.

کد خبر 34643

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد