در رسانه/ ۱۳ هزار معلول بالای ۶۰ سال در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرگل صحاف، امروز در نشست خبری برای ارائه گزارش عملکرد و فعالیت‌های یکساله بهزیستی استان اظهار داشت: بهزیستی استان مشارکت در ساخت حدود ۵۷۰ واحد مسکونی برای خانوارهای دو معلول و بیشتر با همکاری بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و انجمن خیرین مسکن‌ساز دخیل بود […]

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرگل صحاف، در نشست خبری برای ارائه گزارش عملکرد و فعالیت‌های یکساله بهزیستی استان اظهار داشت: بهزیستی استان مشارکت در ساخت حدود ۵۷۰ واحد مسکونی برای خانوارهای دو معلول و بیشتر با همکاری بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و انجمن خیرین مسکن‌ساز دخیل بود که حدود ۴۰۳ واحد مسکن تکمیل و تحویل شده است.

وی با بیان اینکه در ساخت منزل مسکونی ۱۴۰ میلیون تومان بلاعوض شهری و ۸۵ میلیون تومان روستایی و ۵۰ میلیون وام بنیاد مسکن پرداخت می‌شود، گفت: البته مشارکت در ساخت ۴۲ واحد  مسکونی برای معلولین و مددجویان به خصوص زنان سرپرست خانوار با قرارگاه خاتم الانبیاء با تقبل ۲۵ درصد هزینه قرارگاه و ۷۵ درصد بهزیستی صورت گرفت که به این منظور ۱۷ واحد واگذار شده و ۲۵ واحد در دست اقدام است.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: مشارکت در ساخت ۴۰ واحد مسکونی برای ایتام با مشارکت بنیاد مسکن که اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود، از دیگر کارهای اجرایی سال گذشته بود. 

وی با اشاره بر مشارکت در ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی مددجویی با تفاهم‌نامه بهزیستی و بسیج سازندگی که عملیات اجرایی ۱۱۵ واحد آن آغاز شده است، افزود: ۶۹ واحد تحویل مددجویان شده است.

کمک ۱.۵ میلیارد تومانی مساعدت های بنیاد مستضعفان به عنوان کمک هزینه رهن و اجاره به مددجویان

صحاف به جذب یک و نیم میلیارد تومان کمک بلاعوض از محل مساعدت‌های بنیاد مستضعفان به عنوان کمک هزینه رهن و اجاره به مددجویان در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: پرداخت دو نیم میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای رهن و اجاره مسکن مددجویان با مساعدت بنیاد مستضعفان برای ۳۲۲ نفر معرفی اولیه و ۳۰۱ نفر معرفی به دریافت شده است. 

وی در بخش فعالیت‌های بهزیستی در بخش اشتغال توضیح داد: پرداخت ۱۱۴ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال از محل بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۹ به جمعیت هدف و کارفرمایان برای سه هزار و ۴۰۰  نفر با دو هزار و ۱۶۷ طرح شهری و یک هزار و ۲۳۳ طرح روستایی با افزایش ۷۶ درصدی جذب اعتبارات نسبت به سال ۹۸ بوده است. 

۱۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای ۶۱۰ نفر 

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه  ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای ۶۱۰ نفر جهت ایجاد یا توسعه مشاغل روستایی جذب شده است، گفت: جذب حدود ۱۲ میلیارد تومان از بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا که موجب تثبیت شغلی ۹۱۰ نفر گردیده است.

طبق آمار اگر جمعیت استان ( ۴ میلیون نفر) باشد تعداد افراد بالای ۶۰ سال، ۴۲۰ هزار نفر است که از نظر آمار  پنجمین استان  با جمعیت سالمند هستیم 

وی تصریح کرد: کمک به حق بیمه خویش‌فرمایی و کار فرمایی جمعیت هدف و کارفرمایان همکار به تعداد ۲۲۰ نفر با اعتباری نزدیک به هفت میلیارد تومان از دیگر عملکردهای این اداره کل است. 

۱۱۰ میلیارد تومان مشارکت‌های مردمی

صحاف با اشاره بر مشارکت‌های مردمی، گفت: میزان مشارکت‌های مردمی اعم از نقدی، غیر نقدی و خدماتی به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان  در سال گذشته می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌ها از طریق کمپین‌ها و پویش‌ها به کمک به ۱۴ هزار و ۶۹۰ نفر مددجو و معلول تعلق گرفته است.

فعالیت ۱۶۶ مرکز مثبت در استان

مدیرکل بهزیستی استان  در خصوص توسعه مراکز تصریح کرد: مراکز مثبت زندگی  در ۱۶۶ مرکز با جذب ۶۶۴ نیرو انجام گرفت که در این خصوص یک هزار و ۶۷۰ مورد مراوده پرونده‌ای اعم از صدور مجوز و صدور و تمدید پروانه تشکیل شده است. 

وی با بیان اینکه در توانبخشی معلولان فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است، گفت: در امور مراکز روزانه توانبخشی فعالیت‌هایی از قبیل ارائه خدمات آموزشی توانبخشی با پرداخت یارانه ۸۵ درصد خدمت گیرندگان در ۸۵ مرکز برای سه هزار و ۹۱۷ نفر خدمت‌گیرنده انجام می‌گیرد. 

صحاف با بیان اینکه ۲۳ مرکز ذهنی، ۱۲ مرکز  جسمی حرکتی، ۹ مرکز  سالمندان، ۱۲ مرکز حرفه‌آموزی، ۱۰ مرکز کارگاه تولیدی حمایتی، یک مرکز  روانی، ۶ مرکز شنوایی، یک مرکز چند معلولیتی، یک مرکز ضایعه نخاعی، پنج مرکز  اوتیسم، یک مرکز بینایی، یک مرکز اختلالات بلع و دهان و سه مرکز پشتیبانی شغلی وجود دارد: فعالیت‌های بهزیستی در ۱۶۹ شاخه است که این میزان بسیار گسترده می‌باشد. 

وی با اشاره به آمار تامین وسایل کمک توانبخشی، گفت: خرید ۲۸ هزار و ۵۶۸ قلم  وسایل و هزینه‌کرد  مبلغ پنج میلیارد و ۴ میلیون تومان برای تهیه سمعک، ویلچر، باطری، تشک مواج، تشکچه ویلچر، پوشینه، عصا، واکر، توالت فرنگی، برجسته نگار، ساعت گویا، بازی‌های نابینایان، رکورد نابینایان و قند سنج نابینایان پرداخت شده است. 

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: در خرید خدمات توانپزشکی و دندانپزشکی اعم از خرید خدمات از بخش خصوصی به توانخواهانی که به مرکز تخصصی دسترسی ندارند با هزینه کرد اعتبار ۴۹۰ میلیون تومان بوده است. 

طبق قانون یکی از فرزندان اولیایی که معلول بوده ( پدر یا مادر یا هردو) و یا حداقل ۲ فرزند معلول داشته باشند از خدمت سربازی معاف می‌گردند و همسرانی که زن معلول خود را سرپرستی می‌کنند نیز معاف می‌شوند

وی ادامه داد: با تکمیل تجهیزات دولتی سه واحد توانپزشکی دولتی ( میانه – مرند – شبستر) با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان، تامین  ارتز و پروتز توانخواهان  ( هلال احمر و سایر مراکز معتبر) و هزینه اعتبار  ۹۶۰ میلیون تومان برای ۶۲۰ توان‌خواه بهره‌مند شده‌اند. 

صحاف بیان داشت: در عملکرد خدمات کاشت حلزون برای کودکان زیر ۲ سال و خردسال کاشت در وهله اول و اولویت بعدی تامین هزینه قطعات و تعمیر کاشت‌های سال‌های قبل است به طوریکه هزینه اعتبار ۲۳۴ میلیون تومان برای بهره‌مندی ۷۸ توان‌خواه انجام گرفته است. 

وی امور مراکز توانبخشی مراقبتی را مورد اشاره قرار داد و در این خصوص گفت: در ارائه خدمات توانبخشی مراقبتی در مراکز شبانه روزی ۴۱ مرکز  و دو هزار و ۱۹۹ خدمت گیرنده با پرداخت یارانه ۹۱ درصد خدمت گیرندگان صورت می‌پذیرد. 

مدیرکل بهزیستی استان توضیح داد: ۲ مرکز ذهنی زیر ۱۴ سال، ۱۵ مرکز  ذهنی بالای ۱۴ سال، هفت مرکز روانی، ۹ مرکز  سالمند، یک مرکز  جسمی حرکتی، پنج خانه کوچک معلولان ذهنی، یک مرکز نگهداری موقت طیف اوتیسم و یک خانه موقت کودکان دارای بیماری روانی مزمن وجود دارد.  

وی متذکر شد: پنج مرکز ارائه خدمات توانبخشی توسط مراکز مراقبت در منزل، ۱۱ مرکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل توسط مراکز ویزیت در منزل،  پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده برای یک هزار و ۴۸۶ نفر با سرانه ۶۱۰ هزار تومان است. 

پرداخت هزینه پرستاری به یک هزار  و ۱۵۶ نفر

صحاف ادامه داد: برای یک هزار  و ۱۵۶ نفر  حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی با سرانه ۶۱۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. 

وی به  تشکیل پنج هزار و ۸۷۳ پرونده کمیسیون‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: همچنین ۱۲۶ پرونده معافیت سربازی مطرح شده که ۱۱۵ مورد آن تایید  شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: طبق قانون یکی از فرزندان اولیایی که معلول بوده ( پدر یا مادر یا هردو) و یا حداقل ۲ فرزند معلول داشته باشند از خدمت سربازی معاف می‌گردند و همسرانی که زن معلول خود را سرپرستی می‌کنند نیز معاف می‌شوند.

وی به اعطای ۵۶ مورد  پلاک خودرو ویژه معلولین اشاره کرد و گفت:  در توانبخشی مبتنی بر جامعه  تعداد روستاهای تحت پوشش داده شده در حدود  ۱۹ هزار  معلول شناسایی شده است. 

صحاف ادامه داد: در  پرداخت کمک هزینه به سه هزار و ۹۵۱ دانش‌آموز و ۵۵۱  دانشجویی معلول پرداختی داریم. 

۱۳ هزار معلول بالای ۶۰ سال در آذربایجان شرقی

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار معلول بالای ۶۰ سال دارای پرونده وجود دارد، گفت: طبق آمار اگر جمعیت استان ( ۴ میلیون نفر) باشد تعداد افراد بالای ۶۰ سال، ۴۲۰ هزار نفر است که از نظر آمار  پنجمین استان  با جمعیت سالمند هستیم. 

مدیرکل بهزیستی استان توضیح داد: تعداد افراد بالای ۶۰ سال تحت پوشش، ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر، تعداد افراد بالای ۶۰ سال گیرنده خدمات مستمر ۱۳ هزار نفر، تعداد افراد بالای ۶۰ سال گیرنده خدمات غیرمستمر ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد افراد بالای ۶۰ سال نگهداری شده در ۹ مرکز ۳۹۰ نفر است. 

کد خبر 34641

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد