شورای فرهنگی و شورای اقامه نماز بهزیستی استان با دستور تشکیل کانون قرآن و عترت برگزار شد

صبح سه شنبه بیست و چهارم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شورای فرهنگی بهزیستی استان البرز با حضور دکتر « اسدالله حیدری » مدیرکل بهزیستی استان و سایر اعضاء تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان البرز، در ابتدای جلسه دبیر شورای فرهنگی ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و تقدیر و تشکر از سایر حوزه ها به منظور همکاری سال گذشته ایشان با این دفتر در راستای انجام طرح های فرهنگی گفت: امیدوارم این همکاری در سال جدید هم کما فی السابق تداوم یابد و بتوانیم با همکاری و مشارکت فعالیتهای فرهنگی موثری را آغاز نمائیم و به سرانجام رسانیم.

مریم قنبرزاده در ادامه در خصوص علت تشکیل این جلسه گفت: شورای فرهنگی بر اساس دستورالعملی که از جانب رئیس محترم سازمان بهزیستی کشور تحت عنوان "تشکیل کانون قرآن و عترت بهزیستی استان های کشور"ابلاغ گردیده، در راستای آشناسازی بیشتر جامعه هدف با معارف اسلامی و فرهنگ دینی بر اساس مصوبه شورای عالی قرآن و عترت تشکیل جلسه داده است.

وی در ادامه افزود: کانون قرآن و عترت، مجموعه ای متشکل از کارکنان و جامعه هدف سازمان هستند که در جهت آشنایی، حفظ، تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی مبتنی بر قرآن و عترت می کوشد و این کانون دارای شورای مرکزی متشکل از ۹ عضو از میان کارکنان، جامعه هدف و در صورت لزوم فعالین فرهنگی و قرآنی واجد شرایط که شامل دبیر شورای فرهنگی استان، معاونت توانبخشی، معاونت اجتماعی و معاونت پیشگیری استان (و یا نماینده تام الاختیار این افراد) می شود و دبیر این کانون فردی است که با آراء اعضا و یا صلاحدید مدیرکل محترم انتخاب می شود که ضمن صدور ابلاغ و ارسال آن به سازمان بهزیستی کشور و اخذ تأییدیه دبیر، کانون زیرنظر این فرد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. ضمن این که بر اساس دستورالعمل، دبیر کانون می بایستی فردی غیر از مسئول امور فرهنگی استان باشد و کانون هر دو هفته یکبار، موظف به تشکیل جلسه است.

در ادامه دکتر حیدری مدیر کل بهزیستی استان البرز طی سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: طبق روالی که هر ساله در اداره کل بهزیستی استان البرز حاکم بوده، امسال نیز انتظار داریم کلیه همکاران در خصوص مسائلی از قبیل بجا آوردن فریضه روزه که امری واجب در دین و آیین ماست اهتمام لازم را داشته باشند و در صورت عدم انجام این فریضه به دلایلی از قبیل بیماری، شأن این ماه عزیز و شأن سایر همکاران مؤمن و متدین را حفظ نمایند که این امور حداقل هایی است که باید در اداره بهزیستی که مبین یک جامعه اسلامی در سطح کوچکتر است اجرا گردد.

مدیرکل بهزیستی اضافه کرد : بنابراین انتظار است کلیه معاونین و مسئولین حاضر در جلسه در خصوص فرهنگ روزه داری در ماه مبارک رمضان با زیرمجموعه های خود تشکیل جلسه داده و آداب این ماه مبارک کما فی السابق به جا آورده شود.

وی در خصوص تشکیل کانون قرآن و عترت گفت: دبیر کانون باید از اعضاء دفتر فرهنگی باشد و مسئولیت این کانون با حوزه فرهنگی این اداره کل است که مسئولیت این امر را به سرکار خانم جاوید محول می نمائیم و انتظار است با جدیت تمام پیگیر مسائل این کانون باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه جامعه ایرانی-اسلامی کشور عزیزمان نیازمند توجه بیشتر و ویژه به موضوعات و مسائل فرهنگیست افزود : یکی از اساسی ترین و موثرترین راهکارهای عبور از مشکلات و آسیب ها، توسل به قرآن کریم و اتکاء به فرهنگ دینی و اسلامی است و در سازمان هایی همانند بهزیستی به منظور افزایش تاب آوری جامعه هدف باید به آموزه های دینی تأسی شود.

دکتر حیدری ادامه داد: بسط و گسترش فرهنگ دینی مستلزم آموزش جامعه هدف به شیوه موثر است که این امر به وضوح در دستورالعمل این کانون توضیح داده شده است.

دکتر حیدری گفت: موضوعات فرهنگی غالباً در سطح کلان نیز به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته و در سازمان بهزیستی ردیف بودجه ای برایش تعریف نشده است، این در حالی است که عمده معضلات و مسائلی که در پیش روی ماست ریشه فرهنگی دارند حتی در سطح خرد و در جامعه هدف بهزیستی وجود فقر فرهنگی مخرب تراز فقر اقتصادی است و صرفاً تلاش مددکاران سازمان به منظور تأمین معیشت جامعه هدف است که این اقدام فاقد هر گونه تلاش در جهت غنی سازی فرهنگی ایشان صورت می گیرد.

وی افزود: در حوزه هایی مانند شبه خانواده و در مراکزی که فرزندان سازمان بهزیستی مقیم هستند انجام کار فرهنگی از ضرورت های اجتناب ناپذیر است.  

وی گفت: فرزندان بهزیستی به دلیل زندگی در کانون آسیب و وجود معضلات قبلی مانند طلاق، بی بند و باری و سایر آسیهای اجتماعی که از جانب والدین بر ایشان تحمیل شده باید تحت آموزه های دینی و قرآنی قرار گیرند و مسائل فرهنگی به وضوح برایشان تشریح گردد که این امر خود می تواند در کنار سایر اقدامات بهزیستی، در رشد شخصیت این فرزندان تأثیر مثبت و پایداری داشته باشد و در مواجهه با آسیبهای اجتماعی سدّ محکم و حاشیه امنی ایجاد نماید.

در پایان جلسه ضمن اعلام آمادگی کلیه حوزه ها در خصوص همکاری با کانون قرآن و عترت، دکتر حیدری خاطر نشان کرد: انتظار می رود در آینده نزدیک به موضوعات فرهنگی با جدیت و حساسیت بیشتری نگاه شود و شاهد دستاوردهای فرهنگی کانون قرآن و عترت بهزیستی استان البرز باشیم.

کد خبر 34515

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد