گزارش عملکرد بهزیستی آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۹

گزارشی از عملکرد و اقدامات معاونتهای اجتماعی، اشتغال و پیشگیری اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی طی سال ۱۳۹۹ توسط مدیرکل بهزیستی استان ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی ؛ دکتر سعید فریور مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به عملکرد معاونت امور اجتماعی در دفتر امور زنان و خانواده در سال ۹۹ اظهار کرد: طی سال گذشته تعداد ۷۵۹۵ خانوار از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش و از خدمات مستمری و کمک هزینه زندگی برخوردار شدند که میزان مستمری پرداختی ماهیانه ۹۳۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه تعداد ۲۹۲۴ نفر از زنان سرپرست خانوارتحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و تحت پوشش صندوق کشاورزان روستاییان و عشایر هستند که تقریبا ۴۰% زنان تحت پوشش را شامل می شود وی گفت: نزدیک به ۳۰% نیز به تعداد ۲۳۹۰ نفر پشت نوبت بیمه قرار دارند .

فریور میزان اعتبار پرداختی بابت حق السهم بیمه زنان عضو به سازمان تامین اجتماعی توسط استان را در طول سال تقریباً ۲۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ عنوان کرد .

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: ۲۷۳ میلیون تومان با سقف هر خانوار۳۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزارتومان از محل اعتبارات بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره ) کمک موردی به خانواده های تحت پوشش و پشت نوبت وکمک موردی کشوری به مبلغ ۲۴۲ میلیون تومان جهت مددجویان حوزه اجتماعی پرداخت شد.

وی ادامه داد: پرداخت ودیعه مسکن ، کمک هزینه تحصیلی و آموزشی و سلامت جسمی زنان به مبلغ ۵۴۱ میلیون تومان و سرمایه کار بلاعوض و آماده سازی شغلی و حمایت از گروه های همیار زنان سرپرست خانوار به میزان ۲۲۰ میلیون پرداخت شده است .

فریور با بیان اینکه در بحث آسیب های اجتماعی از ۱۷ شهرستان استان ۱۴ شهرستان دارای اورژانس اجتماعی هستند، تصریح کرد: در طول سال جاری ۸۳ هزار و ۳۷۵ نفر از خدمات اورژانس اجتماعی برخوردارشده اند .

وی با اشاره به اینکه خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی به ۳۵۳۲۶ نفرتماس تلفنی پاسخ داده اند ، اظهار کرد:پس از شیوع بیماری کووید۱۹ به دلیل استرس و اضطراب ناشی از آن و سایر مشکلات اقتصادی و اجتماعی ۴۰ درصد تماس ها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است .

فریور یادآور شد: در اثر شیوع این بیماری پذیرش کودکان کار در مراکز حدود ۵۰% کاهش یافته است که بدلیل از دست دادن جذابیت چهارراه ها برای کودکان ، ترس از انتقال بیماری ،نظارت و کنترل والدین و خانواده ها باعث کاهش ورودی کودکان کار و خیابانی به مراکز شده است.

مدیرکل بهزیستی استان از توزیع ۱۳۵۰ بسته بهداشتی و معیشتی برای خانواده های کودکان کار و خیابانی بهمراه ارایه آموزش های لازم توسط تیم های سیار اورژانس اجتماعی خبرداد و گفت: ارایه خدمات اگاه سازی و ارایه آموزش های لازم جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا توسط ۱۴ تیم مرکز اورژانس اجتماعی در درب منازل افراد دارای پرونده در مراکز مذکور،توزیع اقلام معیشتی بین گروههای هدف اموراجتماعی به تعداد ۷۵۰۰ بسته به ارزش هر کدام ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان از دیگر اقدامات این دفتر است.

وی تصریح کرد: همچنین تعداد ۲۳۳ کودک کار و خیابان در مراکزپذیرش و ساماندهی و خدمات دریافت کرده اند.

فریور با اشاره به ساماندهی کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست استان تصریح کرد: استان دارای یک مرکز شیرخوارگاه دولتی و ۲۲ موسسه( غیردولتی ) شبانه روزی نگهداری کودکان بی سرپرست و دارای سرپرست غیر موثر است با که یارانه نگهداری کودکان در موسسات از ۶۵۰هزار تومان تا ۷۵۰ هزارتومان به ازای هر کودک در طول سال ۱۳۹۹ بطور کامل به حساب موسسات فوق واریز شده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از کودکان نزد خانواده های زیستی و جایگزین ( امداد در منزل ) وجود دارد ، گفت: در کل بابت کودکان تحت پوشش امورشبه خانواده استان بابت هزینه های مراقبتی و نگهداری و ارائه خدمات رفاهی ماهیانه ۵۲۰ میلیون تومان یارانه پرداخت می شود.

مدیرکل با بیان اینکه ۶۱۴ مهد کودک شهری و روستایی در استان فعالیت داشتند که ۲۵ هزار کودک از خدمات آنها برخوردار بودند ، اظهار کرد: ضریب نفوذ قبل از شروع گروه حدود ۸% از واجدین شرایط را شامل می شد.البته در طول سال ۱۳۹۹ به خاطر کرونا مهدهای کودک تعطیل بوده اند واز ۲۷ اسفند ماه تمام فعالیت های مرتبط با مهد های کودک از سازمان بهزیستی به سازمان تعلیم وتربیت کودک که زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش خواهد بود انتقال یافته است .

وی گفت: پرداخت کمک موردی درمان و ... به ۲۴ دانش آموزان حادثه دیده مدرسه شین آباد پیرانشهر به مبلغ تقریبی یک میلیارد و ۷۳۹ میلیون تومان، پرداخت ۲۴۵ میلیون تومان به مراکز امور آسیب دیدگان اجتماعی، پرداخت هزینه زندگی مستقل فرزندان به تعداد ۱۴ نفر اعتبار ۲۸۰ میلیون تومان،پرداخت بیمه آتیه فرزندان امورشبه خانواده با سرانه هرکودک در ماه ۳۰ هزارتومان ودر طول سال ۱۲۰میلیون تومان ،اشتغال و توانمندسازی فرزندان شبه خانواده به تعداد ۸ نفر با اعتبار ۶۴ میلیون تومان ، کمک موردی به فرزندان ترخیصی به تعداد ۱۲ نفر ، هر نفر ۱۰ میلیون تومان و پرداخت مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان به فرزندان نزد خانواده های جایگرین از اقدامات دفتر امور کودکان ونوجوانان وشبه خانواده و دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان طی سال گذشته بود.

وی با اشاره خدمات حوزه توانبخشی بهزیستی استان که در مراکز روزانه،شبانه روزی و وزیت در منزل ارائه می شود،افزود: ارائه خدمات توانبخشی به معلولان-سالمندان و بیماران روانی مزمن از طریق مراکز شبانه روزی بوده که در این مراکز به همراه مراقبت شبانه روزی، به توانخواهان خدمات توانبخشی -مراقبتی نیز ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ۲۹ مرکز با ظرفیت اسمی ۱۶۷۳ نفر در سطح استان فعال است که تعداد ۱۲۴۹ نفر از آنان یارانه بگیر هستند، گفت: مجموع یارانه ای که هر ماه به حساب مراکز شبانه روزی واریز می شود معادل ۱۳،۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰، ریال است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با بیان اینکه ارائه خدمات توانبخشی به توانخواهان در مراکز روزانه که در این مراکز خدمات آموزشی نیز به همراه خدمات توانبخشی بصورت روزانه ارائه می شود و توانخواه پس از اتمام برنامه روزانه به جمع خانواده بر می گردد، افزود: ۶۴مرکز با ظرفیت اسمی ۳۲۴۵ نفر فعال است که تعداد توانخواهان خدمت گیرنده ۲۷۸۳ نفربوده و از این تعداد ۲۱۰۰ نفر از آنان یارانه بگیر هستند.

فریور ادامه داد: جمع مبلغ یارانه ماهیانه کل مراکز استان ۱۵،۲۶۴،۳۳۰،۰۰۰ ،ریال است.

وی با اشاره به خدمات ویزیت در منزل نیز تصریح کرد: در این برنامه تیم سیار متشکل از متخصصین توانبخشی با حضور در منزل توانخواهان ضمن ارزیابی،خدمات توانبخشی را به این افراد ارائه می دهند.

فریور گفت: ۱۰ مرکز با ظرفیت اسمی ۵۸۵ نفر در استان ارائه خدمات می دهند که مبلغ یارانه یک ماه در مجموع ۹۵۲،۲۰۰،۰۰۰،ریال است.

مدیرکل بهزیستی استان به ارائه خدمات توانبخشی توسط مراقبین رسمی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در این برنامه به تعدادی مراقب آموزش اولیه ،نحوه نگهداری و کمک به معلولین داده شده استف خاطرنشان کرد: ۲ مرکز با ظرفیت خدمات ۱۸۰ نفر و مبلغ یارانه ماهیانه ۱،۱۸۲،۷۲۰،۰۰۰،ریال در استان فعال و به ارائه خدمات مشغولند.

وی ارائه خدمات توانبخشی در منزل توسط اعضاء خانواده را از دیگر خدمات بخش توانبخشی استان عنوان کرد و گفت: در این برنامه نیز به یکی از اعضاءخانواده آموزش داده شده و خدمات توانبخشی از طریق خود اعضاءخانواده به معلول ارائه می شود.در این برنامه نیز برای هر معلول۰۰۰/۵۰۰/۲ریال برای ۱۱۰ نفر از توانخواهان بصورت ماهیانه مبلغی بخاطر این خدمات به خانواده پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی استان اجرای طرح خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه(سی بی آر)که در ۱۰۰%روستاها اجرا شده و در این برنامه از طریق توانایی های محلی و افراد محلی (تسهیلگران محلی)نسبت به شناسایی معلولان روستایی اقدام و خدمات ارائه می شود اشاره کرد و گفت: اعتبار خدمات مربوطه در سال ۱۳۹۹ ۲۷,۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰ بوده است.

وی از تهیه و توزیع وسایل کمک توانبخشی معلولین مانند ویلچر،سمعک،واکر،عصا و تجهیزات ویژه کم بینایان تخت بیمارستانی با اعتباری به میزان ۳۷,۳۸۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۹ خبرداد و افزود: طی سال گذشته برای تامین اندام مصنوعی و ارتز به میزان ۶,۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال اعتبار تخصیص یافته است.

فریور خاطر نشان کرد:هزینه های درمانی ، توانپزشکی و دندانپزشکی به مبلغ ۴۹۶ میلیون تومان، کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی و قطعات مربوطه برای ۱۴۵ نفر از توانخواهان واجد شرایط ( ۲۷ نفر کاشت و ۱۱۸ نفر قطعات مربوطه) به مبلغ ۱,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال،کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان به تعداد ۳۱۲۹ نفر با اعتبار ۵,۲۹۶,۱۴۰,۰۰۰ ریال و کمک هزینه ایاب و ذهاب معلولان با اولویت در معلولان شاغل ، دانش آموز و دانشجو به میزان ۸,۴۴۴,۳۰۰,۰۰۰ ریال طی سال گذشته پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان از اختصاص کمک هزینه درمان و توانبخشی و همچنین تغذیه بیماران متابولیک (PKU) مبلغ ۱,۹۸۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال طی سال گذشته خبردادو بااشاره به حق پرستاری معلولین نخاعی نیز افزود: طی سال گذشته حق پرستاری معلولین ضایعه نخاعی به تعداد ۱۸۷۸ نفر معلول آسیب نخاعی پرداخت شده که علاوه بر مستمری ، حق پرستاری ماهیانه ۶۱۰ هزارتومان و مبلغ ماهیانه آن مجموعا ۱۱،۴۵۵،۸۰۰،۰۰۰،ریال است.

فریور با بیان اینکه ۵۸ هزار و ۳۰۸ معلول از خدمات بهزیستی استان بهره مند هستند، اظهار کرد: از این تعداد ۳۶ هزار و ۲۶۸ مورد مرد و مابقی زن هستند که معلولیت جسمی _ حرکتی با ۲۶ هزار و ۳۰۷ مورد و معلولیت ذهنی با ۱۵ هزار و ۳۴۰ مورد بیشترین آمار معلولیت را در استان به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اهم فعالیتهای حوزه پیشگیری بهزیستی استان طی سال گذشته نیز ازغربالگری شنوایی ۹۹ درصدی نوزادان و شیرخوران در سال ۹۹ در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیر خواران به منظور پیشگیری از معلولیتهای ناشی از ناشنوایی وکم شنوانی خبرداد و گفت: فعال نمودن خط ۱۴۸۰ در روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۲ شب در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل از اقدامات این حوزه بود که در آمار مقایسه ای تعداد تماس گیرندگان به ۵/۱ برابر نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته است.

وی ادامه داد:طی سال گذشته به ۵۰ هزار و ۸۷۶ نفر از هم استانی ها نیز خدمات مشاوه توسط مشاوران مجرب بهزیستی استان ارائه شد.

فریور با اشاره به رشد ۲۵ درصدی ارائه خدمات پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد در ۲۸۰ تیم محله شهری ، روستایی ، آموزشی و کارنسبت به سال ۹۸ اظهار کرد:طی سال گذشته تعداد۷۶۲ هزار و ۷۵۰ محیطهای مذکور تحت پوشش خدمات پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی اجرای کارزارهای رسانه شیشه ، گل ، اطلاع رسانی خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ و کارزار به "نوجوان خود گوش دهید" در سطح استان و اجرای پویش" تاب آوری اجتماعی" در استان را از دیگر اقدامات حوزه پیشگیری این اداره کل عنوان کرد.

وی با اشاره به عملکرد تسهیلات کرونایی برای مددجویان آسیب دیده از کرونا افزود: به منظور حمایت از مددجویان آسیب دیده از کرونا با همکاری صندوق ولایت استان اقدام به پرداخت تسهیلات پنج میلیون تومانی به تعداد ۱۱۰ نفر به مبلغ پانصدو پنجاه میلیون تومان دریافت شده است.

فریور ادامه داد: از محل اعتبارات تسهیلات مربوط به مراکز آسیب دیده از کرونا ، در سامانه کارا تعداد ۳۵۵ مرکز با اشتغالزائی ۸۴۸ نفر به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به عاملیت بانکهای ملی ، ملت ، صادرات و تجارت ، و....ثبت نام کرده اندو کلیه مراکز به تعداد ۳۵۵ و با اشتغالزائی ۸۴۸ نفر موفق به جذب اعتبار شده اند .

وی با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته در جهت حمایت از افراد اشتغال یافته مبلغ سه میلیاردو ۴۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات حق بیمه سهم کارفرما و خویش فرما و در جهت حمایت از اشتغال ایجاد شده ۴۸۵ نفر از جامعه هدف بهزیستی پرداخت شده است.

فریور با اشاره به اینکه در جهت حمایت از کارفرمایا نی که اقدام به اشتغالزائی معلولین شدید و خیلی شدید کرده اند از محل اعتبارات جبران عدم کارآئی معلولین ، اداره کل بهزیستی مبالغی پرداخت می کند، گفت: طی سال گذشته ۸۰۳ میلیون تومان به تعداد ۸۰ نفر از معلولین پرداخت شده است .

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به تسهیلات اعطایی از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستائی و عشایری نیز اظهار کرد: در سال ۹۸ تعداد ۴۵ طرح به مبلغ دو میلیاردو ۶۰۰میلیون تومان ،ودر سال ۹۹ از محل یادشده تعدا د ۶۷ طرح (پرورش و فراوری طیور و زنبور عسل- قالیبافی- ادوات کشاورزی علف چین- پرورش قارچ- محصولات گلخانه ای- زعفران وگیاهان دارویی ) به مبلغ سه میلیاردو یکصدو بیست میلیون تومان پرداخت تسهیلات شده و مبلغ چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل فوق مانده داریم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از محل اعتبارات بند " ب" تبصره ۱۶ سال ۱۳۹۹ مبلغ ۵۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به منظور توانمندسازی اقتصادی و اشتغالزائی جامعه هدف بهزیستی به استان آذربایجان غربی ابلاغ شده است، گفت: طی رایزنی و مکاتبات با سرپرستی بانکهای عامل در سطح استان تاپایان سال ۱۳۹۹ مبلغ ۵۳ میلیاردو ۳۵۰ میلیون تومان تخصیص یافت که تاکنون تعداد ۱۲۲۲ نفر به بانکهای عامل معرفی شده که تعداد ۱۰۶۴ نفر به مبلغ ۴۶ میلیاردو ۱۱۵ میلیون تومان( ۵۲۷ نفر روستایی و ۵۳۷ نفر شهری ) موفق به دریافت تسهیلات و آغاز به کار شده اند.

فریور با بیان اینکه بهزیستی کشور ماموریت ایجاد اشتغال جامعه هدف در رنج سنی ۱۸ تا ۵۰سال را عهده دار است به عملکرد دفتر اشتغال و کارآفرینی بهزیستی استان تا ۲۸ اسفند ۹۹ اشاره کرد و خاطر نشان کرد: طی سال گذشته از طریق بهزیستی کشور تعداد ۱۶۰۲ نفر به عنوان برش استانی تعهد اشتغال ایجاد شده ابلاغ شده است که تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۷۱۰ نفر ، (۹۱۵ شهری- ۷۹۵ روستایی)از طریق الگوهای تسهیلگری اشتغال ، ایجاد اشتغال شده است (یعنی ۱۰۷ % تعهد تکلیفی ایجاد اشتغال شده است . )

وی با اشاره به اقدامات دفتر اشتغال افزود: طی سال گذشته تعداد ۱۶۰۲ نفر به عنوان تعهد اشتغال ایجادشده به استان تکلیف شدکه براساس الگوهای تسهیلگری اشتغال تعداد ۱۷۱۰ نفر محقق و ۱۰۷% اشتغال ایجادشده است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه خوداشتغالی و کارفرمایی نیز اظهار کرد: در این راستا مبلغ ۴۶ میلیارد تومان به ۱۰۶۴ نفر از متقاضیان تحت پوشش تسهیلات تسهیلات قرض الحسنه خوداشتغالی و کارفرمایی اعطا شد.

فریور انعقاد تفاهم نامه با خاتم الانبیاء (ص) جهت احداث مسکن مددجوئی، انعقاد تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه جهت کمک به تامین مسکن ایتام، پیگیری روند اجرایی تفاهم نامه چندجانبه جهت کمک به تامین مسکن مددجوئی خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول شهری، یگیری روند اجرایی تفاهم نامه با بنیاد مسکن جهت کمک به تامین مسکن مددجوئی خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول روستائی، پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض برای خانوارهای آسیب دیده از شرایط کرونا، پیگیری روند اجرایی تفاهم نامه با بسیج سازندگی جهت کمک به احداث مسکن مددجوئی خانوارهای تحت پوشش و استفاره از معافیت انشعابات (آب و فاضلاب ، برق ، گاز ، پروانه ساختمانی) برای واحد های مسکونی مددجویان از اقدامات دفتر مسکن اداره کل طی سال گذشته عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه پروانه فعالیت و مسئول فنی برای ۹۶ مرکز مجتمع خدمات بهزیستی + زندگی دفتر مشارکتهای مردمی طی سال گذشته صادر شد، گفت: میزان مشارکتهای جمع آوری شده در پویش مذکور ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ) با کمک تعداد ۵۵۷۱ نفر از خیرین محترم استانی بوده است.

فریور با اشاره به اجرای پویش پازل همدلی و تهیه نوشت افزار برای کودکان نیازمند تحت پوشش که سهمیه استان ما ۲۰۰۰ نفر در تمام مقاطع تحصیلی بوده است، تصریح کرد: پویش مذکور نقشه استانی بصورت پازل طراحی شده بود که قیمت هر قطعه پازل ۱۰۰ هزار ریال و سهمیه استانی ۱۶۰ میلیون تومان بوده که مبلغ مذکور با کمک نهادها و خیرین استانی جذب شده و تکمیل پازل مذکور بعنوان نماد ماندگار پویش ایران همدل می باشد .

مدیرکل بهزیستی استان به پرداخت هزینه ازدواج اشاره کرد و گفت: مجموعا به ۳۱۰ نفر به ازاء هر نفر یک میلیون تومان کمک هزینه ازدواج طی سال گذشته پرداخت شد.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اقدامات سال ۱۴۰۰ نیز تصریح کرد: کارگروه های تخصصی " پشتیبانی و مانع زدائی تولید " در سطح استان تشکیل وبا برگزاری اولین جلسه در کارگروه فوق مقرر شد به منظور شناسایی نقاط قوت و پتانسیل های شهرستانی ، کارگروه های فرعی با حضور کارفرمایان ، خیرین ، و مددجویان شاغل شده موفق تشکیل شود.

کد خبر 34489

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد