در رسانه| ۹۷۸ واحد مسکن به مددجویان بهزیستی چهارمحال و بختیاری واگذار شد

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ساخت مسکن برای مددجویان زیرپوشش این نهاد گفت: پارسال ۹۷۸ واحد مسکن به مددجویان زیرپوشش این نهاد واگذار شد.

نرگس عسگری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تعهد واگذاری مسکن به مددجویان در سال‌گذشته۸۸۰ واحد بود، افزود: این واحدهای مسکونی با همکاری اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم الانبیاء و بسیج سازندگی احداث و واگذار شد.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ خانواده دارای ۲ معلولی فاقد مسکن در استان شناسایی شده است که اولویت تامین مسکن برای مددجویان با خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر است.

عسگری افزود: در طرح نهضت مسکن خانواده‌های دارای۲معلول در مناطق روستایی، که از سال ۹۸ در استان آغاز شد، تفاهمنامه سه جانبه بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان منعقد شد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می‌شود.

یک‌هزار و ۳۵۹ شغل برای مددجویان بهزیستی ایجاد شد

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت بحث اشتغال و توانمندسازی مددجویان زیرپوشش این نهاد با اشاره به اینکه تعهد اشتغال بهزیستی در سال‌گذشته یکهزار و ۳۵۹ نفر بود، افزود: در این مدت برای یکهزار و ۶۷۱ نفر از جامعه هدف استان با اعتباری بیش از ۵۰۳ میلیارد ریال اشتغال ایجاد شد.

عسگری اظهار داشت: اشتغال‌های ایجاد شده برای جامعه هدف در قالب سه درصد سهمیه اشتغال دستگاه‌های اجرایی، اشتغال در کارگاه و واحدهای تولیدی و یا خوداشتغالی برای مددجویان بود.

وی بر خودکفا شدن و خارج شدن سالانه ۱۰ درصد جمعیت زیرپوشش این نهاد از چرخه حمایت تاکید کرد و گفت: ایجاد اشتغال، تامین مسکن از مهمترین برنامه‌های این نهاد حمایتی برای خودکفایی جامعه هدف ا ست.

عسگری به حمایت‌های این نهاد برای کارآفرینانی که برای یک تا پنج معلول زیرپوشش بهزیستی اشتغال ایجاد کنند و همچنین بسته حمایتی برای مددجویان اشاره کرد و گفت: براساس طرح قانون هدفمندی یارانه‌ها به ازای هر معلول تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات چهار درصد به کارفرمایان پرداخت خواهد شد و بیمه مددجویان نیز تا پنج سال برعهده سازمان بهزیستی است.

۴۲ هزار در چهارمحال و بختیاری زیرپوشش بهزیستی قرار دارند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در ادامه به فعالیت۷۰۰ مرکز توانبخشی، موسسه خیریه، تشکل‌های فعال و مراکز مثبت زندگی در راستای ارائه خدمت به بیش از ۴۲ هزار جامعه هدف در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۳۲ هزار و ۶۸۳ نفر دارای معلولیت شدید، خفیف و متوسط هستند که ۱۳ هزار و ۵۵۲ نفر از این تعداد مستمری‌بگیر دائم هستند.

وی گفت: از اواخر پارسال ۳۶ مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی همزمان با سراسر کشور در استان فعال شد که بیش از ۱۴ هزار پرونده مستمری بگیر زیرپوشش این نهاد به این مراکز واگذار شد.

به گفته وی، در استان به ازای هر ۴۵۰ خانواده زیرپوشش یک مرکز مثبت زندگی فعال و تاکنون ۱۱۸ مددکار در این مراکز ساماندهی شده است تا ۲۲ خدمت و فعالیتی که بهزیستی به جامعه هدف ارائه می‌دهد در این مراکز در نزدیک‌ترین محل زندگی ارائه شود.

عسگری با اشاره به اهمیت بحث درمان و بازتوانی معتادان گفت: نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مبتنی بر تداوم درمان در شهرستان بروجن فعال شد.

وی اظهار داشت: این مرکز ظرفیت پذیرش ۲۰۰ معتاد در سال را دارد و بیماران پس از سم‌زدایی در یک مرحله ۲ ساله خدمات روانی، اجتماعی و معنوی، آموزش اشتغال را دریافت می‌کنند.

وی گفت:هم‌اکنون در استان ۱۷ مرکز ترک اعتیاد آقایان و یک مرکز بانوان و ۶ مرکز درمان دارویی بخش خصوصی و یک مرکز درمان دارویی بخش دولتی زیرپوشش بهزیستی در استان فعال است که نظارت مستمر و دائم از این مراکز انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری طرح پیشگیری از خشونت، آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد و همچنین آموزش دستورالعمل‌های درمانی مراکز اقامتی و انجام تست ایدز در بدو  ورود به مراکز درمان اعتیاد،  ارائه مشاوره تلفنی به بیش از ۲ هزار تماس تلفنی از طریق خط ۱۴۸۰ صدای مشاور را از برنامه‌های سال‌گذشته در این حوزه عنوان کرد.

وی به راه‌اندازی سامانه تصمیم به منظور ایجاد سازش میان افراد خواهان طلاق در استان با همکاری دادگستری اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون ۷۰ مرکز مشاوره در استان فعال است که در این مراکز  مشاوره تخصصی در سه سطح آموزش مهارت‌های زندگی و خانواده، آموزش پیش از ازدواج و پس از ازدواج به افراد ارائه می‌شود.

پیشگیری از معلولیت از برنامه‌های اصلی این نهاد است

عسگری در ادامه به برنامه‌های این نهاد در حوزه پیشگیری از معلولیت اشاره  کرد و گفت: پارسال غربالگری شنوایی ۱۳ هزار و ۶۱۵ نوزاد در بیماستان‌های استان انجام شد که اجرای این طرح در استان پوشش ۹۰ درصدی داشت.

وی به اجرای طرح غربالگری بینایی بیش از ۲۴ هزار کودک سه تا ۶ ساله در استان اشاره  کرد و گفت: با اجرای این طرح از نابینایی ۵۰۰ کودک پیشگیری شد.

به گفته وی، در این مدت ۲ هزار مشاوره ژنتیک در استان در راستای طرح پیشگیری از معلولیت‌ها با اعتباری بیش از هشت میلیارد ریال در استان انجام شد.

عسگری با اشاره به شیوع ویروس کرونا از واکسیناسیون ۱۴۰ سالمند و مراقب مراکز شبانه‌روزی سالمندان استان خبر داد وگفت: اجرای قرنطینه به موقع و اقدامات حمایتی و آموزشی برای مقابله با گسترش ویروس کرونا در مراکز نگهداری از پنج هزار و ۱۷۶ سالمند، افراد دارای معلولیت، فرزندان بهزیستی، افراد دارای اعتیاد و آسیب‌دیدگان اجتماعی نیز در این مدت انجام شد.

وی به انجام مداخلات تخصصی تلفنی به سه هزار و ۴۸۱ تماس با خط ۱۲۳ در شرایط بحرانی و مداخله به‌هنگام و به‌موقع در قالب تیم سیار اورژانس اجتماعی اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون خط ۱۲۳به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت تماس و ارائه مشاوره و خدمات به مردم استان است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در این مدت یک‌هزار و۲۴۶ نفر از زنان و دختران عشایری استان با همکاری صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و بیمه اجتماعی زیرپوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در این مدت ۵۹۴ نفر از زنان شهری نیز با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان تامین اجتماعی با اعتباری بیش از ۲۰ میلیارد ریال زیرپوشش بیمه قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از ۴۲ هزار در استان از جمله زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبود یافته، خانواده معتادان، معلولان و کودکان بدسرپرست و بی سرپرست زیرپوشش بهزیستی قرار دارند، که از این تعداد ۳۲ هزار و۶۸۳ معلول در استان با معلولیت شدید، خفیف و متوسط و بیش از سه هزار و ۳۰۰ نفر زنان سرپرست خانوار هستند.

کد خبر 34456

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد