زیرساخت‌ها فراهم نیست / بهزیستی خراسان رضوی برای اجرای «مدیریت سبز» تلاش می‌کند

دوره آموزشی مدیریت سبز توسط کارگروه آموزش و فرهنگ سازی در زیر مجموعه کمیته مدیریت سبز بهزیستی خراسان رضوی به صورت آنلاین برگزار شد.

در این دوره که حسب دستور العمل سازمان برنامه و بودجه، جزو دوره‌های مصوب آموزش دولتی است و همه ساله توسط سازمان‌های دولتی برای مدیران و کارکنان برگزار می‌شود، امسال ۶۰ نفر از مدیران و کارشناسان بهزیستی خراسان رضوی در ادارات بهزیستی شهرستان‌ها شرکت داشتند.

محوریت محتوایی این دوره، بهینه سازی مصرف از حوزه‌های انرژی شامل آب، برق، گاز و انرژی خورشیدی، سوخت وسایل نقلیه، مدیریت پسماند، و صرفه‌جویی در مصرف است.

این دوره، جزو شاخص‌های عمومی مدیریت سبز عملکرد دستگاه‌ها شناخته می‌شود و در ارزیابی عملکرد دوایر دولتی، ۶۰ امتیاز دارد.

در دوره‌ی آموزشی روز یک شنبه ۲۲ فروردین که در سالن جلسات بهزیستی خراسان رضوی برگزار گردید یک متخصص محیط زیست که از سازمان برنامه و بودجه به عنوان مدرس دوره‌ی مدیریت سبز معرفی شده، در خصوص تاریخچه‌ی محیط زیست، برداشت‌های مختلف از موضوع محیط زیست، لزوم همکاری کارکنان دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی‌های محیطی و الگوهای حفظ و ارتقای محیط زیست طبیعی و انسانی، با شرکت‌کنندگان گفتگو کرد.

به گفته‌ی دبیر کمیته مدیریت سبز بهزیستی استان، این دوره در هر سال ۸ ساعت برای کارکنان هر دستگاه برگزار می‌شود که شامل ۴ ساعت محیط زیست، ۲ ساعت مصرف انرژی برق و ۲ ساعت مصرف انرژی آب است.

سمانه اقبال‌فر گفت: برنامه‌ریزی اجرایی، منابع و محتوا با سازمان برنامه‌ و بودجه است و مدرسین، محتویان کارگاه‌ها، ارزیابی و نظارت دوره، به این سازمان برمی‌گردد و دستگاه‌های اجرایی، دخالتی در این موارد ندارند.

وی یادآور شد: در طول سال، کارگروه‌های پنجگانه‌ای که در ذیل کمیته‌ مدیریت سبز که در این زمینه در بهزیستی استان تشکیل شده است به بررسی مواردی که منجر به اجرای الگوهای مدیریت سبز می‌شود می‌پردازند و گزارش خود را به کمیته ارائه می‌کنند تا نتیجه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گزارش گردد.

به گفته‌ی اقبال‌فر، مراقبت از فضای سبز اداری و محیطی، جداسازی پسماندهای کاغذی، پلاستیکی، شیشه‌ای و فلزی از زباله‌های آلی و کوشش برای صرفه‌جویی در انرژی آب، برق و گاز از زمینه‌های اجرایی کردن مدیریت سبز در بهزیستی استان است.

وی با بیان اینکه برای اجرای کامل دستور العمل سازمان برنامه، باید زیرساخت‌های زیادی در سازمان‌ها فراهم باشد گفت: متأسفانه اعتبارات دستگاه‌ها در سال‌های اخیر متناسب با نیازها افزایش نداشته و لذا زیرساخت‌ها از قبیل ساختمان‌ها، تأسیسات، تجهیزات اداری، امکانات و وسایل مدرن‌سازی برق، آب و استفاده از انرژی خورشیدی، برای بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از جمله بهزیستی مهیا نشده و لذا نمی‌توان این دستور العمل را به صورت کامل اجرایی کرد.

وی تأکید کرد: بنا بر این باید با توجه به امکانات و شرایط اعتباری و نیز زیرساخت‌های موجود هر سازمان، عملکرد آن را در این زمینه ارزیابی کرد.

شایان ذکر است کمیته مدیریت سبز در بهزیستی، ۶ کارگروه داخلی دارد که عناوین آنها «مدیریت مصرف انرژی (گاز و برق)»، «مدیریت مصرف آب»، «مدیریت پسماند»، «مدیریت مصرف سوخت وسایل نقلیه»، «ساختمان‌ها و تجهیزات»، و «آموزش و فرهنگ‌سازی» می‌باشد.

کد خبر 34437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد