بهزیستی خراسان رضوی، با حداکثر توان و ظرفیت به بیماران روانی مزمن خدمت‌رسانی می‌کند

به گفته سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، تعداد بیماران روانی مزمن مقیم مراکز تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی، بیش از ظرفیت اسمی این مراکز است.

دکتر مسعود فیروزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۰ مرکز توانبخشی اقامتی بیماران روانی مزمن در خراسان رضوی تحت نظر بهزیستی فعالیت دارند که ظرفیت اسمی مجموع آنها ۱۰۰۵ نفر است در حالی که تعداد افراد مقیم این مراکز ۱۱۱۴ نفر می‌باشد.

وی تصریح کرد: تقاضای تأسیس دو مرکز جدید با ۷۰ نفر ظرفیت را با سازمان بهزیستی مطرح کرده‌ایم و منتظر نتیجه هستیم.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه در دو ماه اخیر ۷۰ نفر بیمار روانی از سوی بیمارستان‌های تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی به بهزیستی ارجاع شده‌اند گفت: مراکز را تشویق می‌کنیم که چنانچه بیمار استقلال لازم را جهت زندگی در جامعه دارد او را ترخیص و یا به خانواده واگذار کنند.

وی اضافه کرد: همچنین خانه‌های یک‌چهارم راهی را به تعداد یک واحد راه‌اندازی کرده‌ایم که در حال حاضر ۸ نفر ظرفیت دارد و بیمارانی که بهبود نسبی دارند و خانواده نمی‌تواند آنها را نگهداری کند به این مراکز می‌برند تا مراحل بهبود و استقلال را به صورت تدریجی طی کنند.

دکتر فیروزی افزود: دو خانه یک چهارم راهی دیگر نیز در دست تأسیس هستند که ۲۰ نفر ظرفیت برای آنها پیش بینی شده است.

برای بیماران کم بضاعت دارای خانواده یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و برای افراد مجهول یا بلاصاحب یک میلیون و ۳۳۵ هزار تومان در ماه یارانه پرداخت می‌شود.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: کل یارانه ماهانه برای مراکز بیماران روانی مزمن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که به ۱۱۱۴ نفر مقیم مراکز پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: ۵۰۳ نفر از این بیماران، فاقد سرپرست موثر می‌باشند و به عنوان مجهول الهویه با دستور قضایی در مراکز مقیم می‌باشند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکصد نفر پشت نوبت پذیرش بیماران روانی مزمن هستند.

وی با یادآوری اینکه مراکز بیماران روان در برخی از شهرستان‌ها نداریم و مددجویان به مراکز شهرهای مجاور برده می‌شوند گفت: از ۱۰ مرکز توانبخشی روانی مزمن، ۵ مرکز در مشهد، ۲ واحد در سبزوار، ۲ واحد در طرقبه و یکی در تربت حیدریه مستقر هستند.

کد خبر 34436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد