تهران نزدیک به ۴ هزار کودک زباله‌گرد دارد/ مدل کاهش آسیب باید منجر به پرورش کودک در درون خانواده باشد

رئیس اورژانس اجتماعی کشور برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» با بیان اینکه براساس اطلاعات سازمان‌های مردم‌نهاد در تهران نزدیک به ۴ هزار کودک زباله‌گرد وجود دارد، گفت: وضعیت مرزها یک مسئله اجتماعی است و بودجه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده است، کافی نیست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «محمود علی‌گو» رئیس اورژانس اجتماعی کشور برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» با موضوع «کودکان کار و خیابان»، اذعان کرد: براساس آمار وزارت کار در سال ۱۳۹۶، ۵۰۰ هزار نفر کودک کار در سطح کشور وجود دارد که به سه دسته کودکان کار کارگاهی، کودکان‌کار در خیابان و کودکان زباله‌گرد تقسیم می‌شوند. بیشترین کودکان کار از دسته کارگاهی هستند که کمترین میزان توجه به آن‌ها شده است. جمعیت کودکان کار در خیابان، قابل شمارش نیست و براساس آمار بهزیستی حدود ۱۴ هزار کودک کار در خیابان در کل کشور تخمین شده است. تعداد کودکان زباله‌گرد از دو دسته دیگر کمتر است و جزو مشاغل غیرمعمول و پرخطر به شمار می‌آید. براساس اطلاعات سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) در تهران نزدیک به ۴ هزار کودک زباله‌گرد وجود دارد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در این قانون اعلام شده است که کودکان زیر ۱۸ سال، منع کار دارند. لیکن در قانون کار جمهوری اسلامی عنوان شده که کودکان بین ۱۵ تا ۱۸ سال، در صورتی که کار به آن‌ها آسیب نرساند، بلامانع است.

وی، اضافه کرد: در رابطه با کودکان زباله‌گرد با قاطعیت می‌توان گفت که این کودکان اکثر از اتباع و مهاجر کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش هستند. در خصوص کودکان خیابانی نیز پراکندگی نامشخصی وجود دارد.

علی‌گو با ابراز امیدواری معتقد است که در سال جاری و سال گذشته به مدیریت و ساماندهی ۶۰۰ کودک کار خیابانی در تهران پرداخته شده و قدرت و بودجه کافی برای رسیدگی به این مسئله وجود دارد و نیازمند اهتمام مضاعف هستند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور در خصوص کودکان کار مهاجر، گفت: وضعیت مرزها یک مسئله اجتماعی است و بودجه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده است، کافی نیست.

وی با بیان اینکه بی‌شک با توجه به قانون جای کودک در خیابان نیست، گفت: مدل کاهش آسیب باید منجر به این باشد که کودک در درون خانواده پرورش یابد و این موضوع ما را به سمت حل مسئله به واسطه خانواده محوری سوق می‌دهد.

_ عیسی‌زاده: باید سازمان بهزیستی را ثروتمند و قدرتمند کرد

در ادامه نیز «مهدی عیسی‌زاده» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ۱۳ دستگاه مسئول کودکان کار هستند، لیکن بعد از ۴۲ سال هنوز آمار مشخصی از کودکان ارائه نشده و این باعث شرمندگی است. یکی از شناخته‌شده‌ترین آسیب‌های اجتماعی کودکان کار خیابانی هستند؛ لذا باید بهزیستی را ثروتمند و قدرتمند کرد و باید سازماندهی مناسبی در این راستا صورت بگیرد.

کد خبر 34413

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =