چالوس │ پایگاه غربالگری اتیسم در شهرستان چالوس برپا شد

جواد بسطامی رئیس اداره بهزیستی شهرستان چالوس از برپایی پایگاه غربالگری اتیسم به مناسبت گرامیداشت روز جهانی اتیسم به منظور آگاهسازی و انجام تست غربالگری کودکان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان چالوس، جواد بسطامی رئیس اداره بهزیستی چالوس در حاشیه برپایی این پایگاه گفت: اختلال طیف اتیســم به مجـــــموعه ای از اختلال رشــــــدی گفته می شـــــود که مهارتهای کلامی و غیر کلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی را به طور معنی داری تحت تاثیر خود قرار می دهد و اغلب علایم آن در آغاز 18ماهگی و یا دو سالگی (پیش از سه سالگی)بروز می یابد وعلاوه بر اثرگذاری بر اغلب جنبه های رشدی و اجتماعی؛ عملکرد های آموزشی شناختی فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه اغلب کودکان دارای اختلال اتیسم تا سن پیش از مدرسه و حتی بالاتر از آن تشخیص داده نمی شوند و بنابـــراین حــــمایت های مــــــورد نیــاز خــود را در زمـــانی که به آنها به شـــدت احتیاج دارند دریافت نمی کنند به همین دلیل است که غربال تمامی کودکان در مراحل اولیه رشد جهت ارجاع آنان برای
تشخیص و شناسایی کودکان نیازمند مداخله، ضروری است.

بسطامی در ادامه بیان کرد: والدین باید به لیستی از سوالات مختلف پاسخ دهند، به این ابزار ها آزمون های غربال می گویند تا با استفاده از آن بتوان رفتار، ارتباط و سطح مهارتهای کودک را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. دریافت خدمات مورد نیاز پیش از سه سالگی که ایده آل ترین زمان برای انجام مداخله است، می تواند اثر بسزایی در رشد کودکان اتیسم داشته باشد.

وی در ادامه افزود: این پایگاه به همت مرکز اتیسم گل ها  با هدف آگاهسازی و انجام تست غربالگری کودکان برپا شده است که در این پایگاه برای 30 کودک تست غربالگری انجام شد .

 رئیس بهزیستی شهرستان چالوس تصریح کرد:مرکز اتیسم گلها تنها مرکز اتیسم در غرب مازندران با ظرفیت اسمی ۵۰ نفر می باشد که در حال حاضر به 34 نفر از کودکان مبتلا به این اختلال  خدماتی نظیر گفتار درمانی،کاردرمانی،رفتار درمانی،مشاوره،هنر و موسیقی درمانی می دهد

کد خبر 34403

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد