در رسانه | زندگی را باید از "شیر قاضی" یاد گرفت

گروه استان‌ها-محمد شیر قاضی را که معلولیت جسمی و حرکتی دارد در این دریای پر تلاطم و شرایط کنونی جامعه شاید بتوان این گونه تعبیر کرد؛ موجی که آرام نمی‌گیرد...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  مشهدمقدس، معلولان از مسئولان و کارفرمایان و مردم انتظار دارند به جای نگاه ترحم‌آمیز، توانمندی‌های آنان را بپذیرند و شرایط کار و مشارکت آنان را در جامعه تسهیل کنند، متاسفانه همیشه همه در نگاه اول ضعف و ناتوانی معلولان را می‌بینند در حالی که کارکرد ذهن و فکر معلولان هیچ تفاوتی با مردم عادی ندارد چه بسا در بسیاری از موارد برتر هم هست.

مسئولان باید به حق و حقوق معلولین احترام گذاشته و بستر احراز شغل را برای آنان فراهم کنند چرا که معلولین با داشتن شغل و تجربه زندگی مستقل، رنج ناشی از معلولیت را کمتر احساس کنند و همیشه در انتظار کمک‌های بلاعوض و مستمری....نباشند.

محمد شیر قاضی را که معلولیت جسمی و حرکتی دارد در این دریای پر تلاطم و شرایط کنونی  جامعه شاید بتوان این گونه تعبیر کرد؛ موجی که آرام نمی‌گیرد...

وی به این باور رسیده است که تنها فرد معلول روی کره زمین نیست و مهم نیست که دیگران چگونه او را می‌بینند و چگون درباره‌اش قضاوت می‌کنند ... مهمترین چیز برای او نگرش و دیدگاه خودش به زندگی است.

محمد شیر قاضی همیشه دوست داشته مثل افراد دیگر زندگی عادی داشته باشد، معاشرت کند و مسافرت برود و کار کند... می‌گوید: به عنوان یک فرد دارای معلولیت از همه انتظار دارم هنگام رویارویی با یک معلول فقط محدودیت‌های آنها را نبینند بلکه استعدادهای ذاتی آنها را ببینند...

شیر قاضی با وجود معلولیت جسمی و حرکتی، با خرید یک راس گاو برای رفاه حال همسر و فرزند دست به اشتغال‌زایی و کارآفرینی زده است.با تلاش و کوشش، شیر قاضی اکنون صاحب یک گاوداری با ۱۵ راس گاو در شهرستان گناباد است و روزانه ۳۰۰ کیلوگرم شیر به بازار عرضه می‌کند.

شیر قاضی می‌گوید: با توکل به خدا و امیدی که در دلم داشتم این گاوداری را با خرید یک گاو راه‌اندازی کردم که با دو وام اشتغال بهزیستی، ۱۵ میلیون تومان و وام دوم  ۵۰ میلیون تومان با راهنمایی تسهیلگر برنامه cbrگاوداری را تجهیز کردم.

وی ادامه داد: خدماتی که از بهزیستی گرفته‌ام شامل امتیاز برق، کمک جهت خرید دستگاه شیر دوش، کمک جهت خرید دستگاه میکسر برای تولید خوراک دام، ۴ میلیون کمک هزینه مسکن ... است.

جامعه هدف cbr ؛ افراد دارای معلولیت به ویژه گروه‌های کم درآمد و به حاشیه رانده شده و جوامع روستایی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی از اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه خبر داد و گفت: این برنامه یک استراتژی در برنامه توسعه جامعه برای توانبخشی، کاهش فقر، برابرسازی فرصت‌ها، فراگیر سازی اجتماعی همه افراد معلول است که یک استراتژی با رویکرد چندبخشی است و شامل ۵ مولفه کلیدی، شامل سلامت آموزش معاش اجتماعی و توانمند سازی... است.

وی افزود: جامعه هدف cbr افراد دارای معلولیت به ویژه گروه‌های کم درآمد و به حاشیه رانده شده و جوامع روستایی است.

فیروزی با اشاره به اینکه فقر هم علت و هم نتیجه معلولیت است و افراد فقیر احتمال بیشتری برای معلول شدن دارند، افراد دارای معلولیت نیز به دلیل هزینه‌های درمان و توانبخشی و در معرض تبعیض قرار داشتن در زمینه دسترسی به بهداشت و مسکن و فرصت‌های امرار معاش بیشتر در معرض فقیر شدن هستند.

وی افزود: ماموریت اصلی برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه،  توانمند سازی افراد دارای معلولیت،  خانواده های آنها و جامعه، صرف نظر از نژاد و عقیده و مذهب و جنس و نوع معلولیت است که از طریق افزایش آگاهی، ارتقا مشارکت، کاهش فقر، انگ زدایی، فراهم نمودن نیازهای اساسی و تسهیل دسترسی به بهداشت و فرصت‌های معیشتی انجام می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت : فعالیت‌های اصلی این برنامه شامل آموزش اعضای خانواده و جامعه در مورد معلولیت و توانبخشی مبتنی بر جامعه، اطمینان از آموزش فراگیر، ارجاع افراد معلول جهت دریافت خدمات تخصصی و توانبخشی،  تهیه وسایل کمکی مثل عصا ،ویلچر ،سمعک، عینک....است.

وی افزود: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در حال حاضر در تمام شهرستان‌های استان خراسان رضوی در حال اجرایی شدن است و ۴ ۷۰ تسهیلگر در قالب ۳۳ موسسه طرف تفاهم نامه برنامه داریم.

دکتر فیروزی گفت : یکی از مهمترین اهداف این برنامه استفاده از ظرفیت‌های محلی جهت توانمندسازی افراد معلول است و در این راستا از کلیه امکانات و ظرفیت‌ها در سطح جامعه محلی بهره برداری می‌کند.

کد خبر 34352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد