در رسانه | کسب رتبه نخست کشوری اشتغال مددجویان توسط بهزیستی همدان

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: مدیر روابط عمومی بهزیستی استان همدان از کسب رتبه نخست بهزیستی استان در حوزه اشتغال مددجویان طی سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: با توجه به تحقق این امر، برنامه‌ها طبق سال گذشته در این حوزه ادامه خواهد داشت.

سازمان بهزیستی با پیش‌بینی و اجرای برنامه‌های متعدد طی سال‌های اخیر تلاش بر کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی و ارائه خدمات مطلوب به مددجویان داشته و با توجه به وظایف تعریف‌شده در این حوزه، در این خصوص موفق عمل کرده است که راه‌ندازی مراکز ماده 15 و 16، نظارت بر عملکرد مهدهای کودک، راه‌اندازی مراکز نگهداری معلولان و سالمندان و حمایت از کودکان کار، بدسرپرست و بی‌سرپرست از آن جمله بوده که به‌منظور اطلاع دقیق از اقدامات و خدمات در هریک از این حوزه‌ها، نیاز به کاری منسجم است.

اما با توجه به گرفتن تصمیمات مهم و اثرگذار در این حوزه توسط سازمان مرکزی، ادارات تابعه این سازمان در استان‌های مختلف تابع تصمیمات مصوب بوده و اجرای برنامه‌ها و بخشنامه‌ها با ابلاغ از مرکز انجام می‌شود؛ البته اقداماتی نیز توسط ادارات به‌طور مستقیم انجام می‌شود که این مهم نیز با توجه به دستورالعمل‌ها و طبق ضوابط تعریف شده است.

بهزیستی استان همدان نیز همچون سایر ادارات بهزیستی در دیگر استان‌ها خدمات و دستاوردهایی برای مددجویان زیر پوشش این سازمان داشته که شاید عدم بازگویی این خدمات و اقدامات نه‌تنها موجب نقدهایی بر عملکرد آن می‌شود، بلکه شائبه‌ای نیز برای مددجویان و خانواده‌های آن‌ها در مسائل مختلف از پرداخت مستمری تا حمایت از مددجویان پیش می‌آید که برطرف کردن این مسائل با اطلاع‌رسانی دقیق از اقدامات و خدمات انجام‌شده لازم است و به این منظور و آگاهی از برنامه‌های این سازمان برای سال جاری در استان همدان با مدیر روابط عمومی بهزیستی استان همدان گفت‌وگو کردیم.

افشین وهابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به خدمات و دستاوردهای بهزیستی استان همدان، اظهار کرد: در معاونت توانبخشی راه‌اندازی مرکز روان مردان را طی سال جاری در دستور کار داریم.

وی به ایجاد خانه‌های کوچک معلولان ذهنی 10 نفره در استان اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این خانه‌ها در تمام شهرستان‌های استان طی سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

مدیر روابط عمومی بهزیستی استان همدان بیان کرد: امسال پیش‌بینی شده است تمام مددجویان در نوبت انتظار کمیسیون، کارشان انجام شود و این مهم یکی از اقدامات مؤثر در این حوزه است.

وهابیان با بیان اینکه اصلاح آمار در سال جاری برای همیشه به‌روزرسانی خواهد شد، افزود: یکی از مشکلات همیشگی سازمان عدم به‌روز بودن آمار بوده و برنامه‌ریزی درحال انجام است که امسال آمار جامعه هدف به‌روزرسانی شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی افزایش 25 درصدی مستمری جامعه هدف در سال جاری، تصریح کرد: امید است حق پرستاری از معلولان در منزل 610 هزار تومان افزایش یابد؛ تلاش این است با پرداخت حق پرستاری خانواده‌های دارای معلول فرزندان خود را در خانه نگهداری کرده و به مراکز نگهداری معلولان نبرند.

مدیر روابط عمومی بهزیستی استان همدان ادامه داد: مرکز نگهداری از معلولان ذهنی فاطمه زهرا در نهاوند اکنون فعال است و بنا داریم در سال جاری مرکز را به ساختمان جدید انتقال دهیم؛ ساختمان جدید آماده برای انتقال مرکز است.

وهابیان با اشاره به فعال بودن مرکز نگهداری از معلولان باب‌الحوائج کبودراهنگ، خاطرنشان کرد: زمینی به‌منظور ایجاد ساختمان جدید برای این مرکز سال گذشته توسط خیری تهیه شده و امسال به دنبال آن هستیم که با کمک خیرین این مرکز ساخته و به ساختمان جدید منتقل شود.

وی به خدمات و اقدامات در حوزه امور اجتماعی بهزیستی استان اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته افتتاح اورژانس اجتماعی فامنین را در این حوزه جزء اولویت‌ها داشتیم.

مدیر روابط عمومی بهزیستی استان همدان اظهار کرد: واگذاری شیرخوارگاه به بخش خصوصی را سال گذشته در دستور کار داشتیم که هنوز نهایی نشده است و امیدواریم امسال نهایی شود.

وهابیان با بیان اینکه سال گذشته نظارت بر مهدهای کودک طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی از بهزیستی به آموزش‌وپرورش واگذار شد، گفت: البته این خبر خوبی در این حوزه نیست و معاونت مربوطه علاقه‌مند به ادامه روند گذشته در این بحث بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی طی سال گذشته در استان همدان، بیان کرد: کلینیک‌های مددکاری و ارائه خدمات به مددجویان در مجموعه معاونت اجتماعی نیز در این مراکز قرار می‌گیرند؛ 43 مرکز مثبت زندگی طی یک سال گذشته در همدان راه‌اندازی شده است.

مدیر روابط عمومی بهزیستی استان همدان افزود: ایجاد مرکز افراد دارای اختلالات رفتاری در همدان، امسال در معاونت اجتماعی پیش‌بینی شده و امید است تا پایان سال محقق شود.

وهابیان با اشاره به خدمات و دستاوردها در حوزه اشتغال مددجویان بهزیستی، تصریح کرد: در حوزه اشتغال نیز سال گذشته استان همدان رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد؛ تعدادی از مددجویان در این خصوص وام اشتغال دریافت کردند و تعدادی نیز اشتغال کارفرمایی بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به کسب رتبه نخست کشوری در بحث ایجاد اشتغال، امسال نیز درنظر بوده طبق روال سال گذشته کار و برنامه‌ریزی شود.

مدیر روابط عمومی بهزیستی استان همدان در بحث مسکن مددجویان زیر پوشش نیز خاطرنشان کرد: سال گذشته ثبت‌نام از متقاضیان در بحث مسکن محرومین انجام و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف به این منظور داشته‌ایم و این مهم در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.

وهابیان با تأکید بر اینکه در بحث تأمین مسکن مددجویان در طرح مسکن محرومین اولویت با مددجویان چندمعلوله و دومعلوله است، یادآور شد: تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی با بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم در تأمین مسکن مددجویان منعقد و تأمین 10 واحد مسکونی پیش‌بینی شده و آماده تحویل است.

وی با بیان اینکه البته دو واحد از 10 واحد درنظر گرفته‌شده پایان سال گذشته به متقاضیان تحویل شد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود هشت واحد مسکونی باقی‌مانده نیز ظرف مدت یک ماه آینده تحویل متقاضیان شود.

مدیر روابط عمومی بهزیستی استان همدان گفت: صفر تا صد تأمین مسکن مددجویان دو و چندمعلوله توسط سازمان بهزیستی و ساخت واحدها توسط قرارگاه خاتم به‌صورت کاملاً رایگان انجام شده است؛ در این طرح زمین از طرف مددجو تأمین و ساخت به‌صورت کامل و رایگان انجام شد.

وهابیان در ادامه تأکید کرد: توسعه مراکز جدید با توجه به نیاز شهرستان‌ها در دستور کار امسال سازمان بهزیستی بوده و اقدامات و برنامه‌هایی نیز به این منظور پیش‌بینی شده است.

وی درخصوص اقدامات و خدمات در حوزه معاونت پیشگیری نیز یادآور شد: راه‌اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد از دیگر برنامه‌هایی است که استان همدان نیز به تبع اجرای این طرح در سراسر کشور در سال جاری دنبال خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی بهزیستی استان همدان بیان کرد: واحد غربالگری معتادان متجاهر فاقد گواهی درمان نیز سال گذشته در همدان راه‌اندازی شد که اقداماتی هم در این خصوص داشته است.

وهابیان راه‌اندازی «سامانه تصمیم» به‌منظور کاهش طلاق را از دیگر اقدامات، خدمات و دستاوردهای سازمان بهزیستی طی سال گذشته در استان دانست و افزود: این سامانه اکنون فعال است و با توجه به مشاوره‌های ارائه‌شده در این راستا تأثیر قابل توجهی را در کاهش طلاق در استان شاهد بوده‌ایم.

ادارات و دستگاه‌های مختلف هرسال به‌منظور ارتقای جایگاه خود در ارزیابی عملکردها، اقدامات، خدمات و دستاوردهایی را مرتبط با حوزه فعالیت طی یک سال کاری دارند و این تلاش‌ها گاهاً منجر به کسب عناوین برتر در سطح کشور و یا استان‌ها می‌شود که در این میان ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین اقدامات بوده و هست که بهزیستی استان همدان سال گذشته موفق به کسب رتبه نخست اشتغال مددجویان در کشور شد و این خبر خوبی برای مددجویان و مسئولان در استان است و نشان از ظرفیت بالای این سازمان و مددجویان در این حوزه دارد.

البته دیگر اقدامات مؤثر بهزیستی استان در بحث مسکن و پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان نیز قابل انکار نیست و تلاش برای ایجاد مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد که از سال گذشته آغاز شده است، در سال جاری نیز تا تحقق راه‌اندازی آن ادامه خواهد داشت و راه‌اندازی واحد غربالگری معتادان متجاهر فاقد گواهی درمان در سال گذشته نیز گواهی بر تلاش‌های بهزیستی استان در این حوزه است.

آنچه در شرایط امروزی می‌تواند از اقدامات خوب و مؤثر در جامعه باشد، استحکام و حفظ بنیان خانواده است که در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با پیش‌بینی و اجرای برنامه‌هایی به این منظور سعی بر تحقق این مهم شده و در این میان سازمان بهزیستی نیز با راه‌اندازی «سامانه تصمیم» کمر همت بر حفظ مهم‌ترین نهاد جامعه بسته است تا با کاهش طلاق شاهد کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی برخاسته از مشکلات خانواده‌ها باشیم که البته این امر در استان همدان نیز مؤثر واقع شده و با توجه به ارائه مشاوره‌ها با راه‌اندازی این سامانه، شاهد کاهش این پدیده نامبارک بوده‌ایم.

آنچه بر همگان هویداست، تلاش‌ها برای حمایت از مددجویان زیر پوشش توسط سازمان بهزیستی به‌ویژه معلولان است که در این راستا نیز بهزیستی استان همدان با رایزنی و انعقاد تفاهم‌نامه‌‎هایی با ادارات و دستگاه‌های مختلف به دنبال تحقق این مهم بوده و ساخت 10 واحد مسکونی برای مددجویان دو و چندمعلوله و ثبت‌نام از متقاضیان برای دریافت مسکن محرومین از آن جمله است که البته به‌طور قطع این تلاش‌ها و اقدامات به‌منظور رفع دغدغه‌ها و مشکلات مددجویان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 34338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد