۲۳۰ مرکز ترک اعتیاد سرپایی با مجوز سازمان بهزیستی در خراسان رضوی فعال هستند

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: سال گذشته در ۲۳۰ مرکز ترک اعتیاد سرپایی زیر نظر این معاونت ، بیش از ۳۳۰۰۰ نفر تحت درمان قرار گرفته و با موفقیت از چرخه‌ی درمان خارج شده‌اند. علاوه بر این نزدیک به ۳۰۰ مرکز درمان اعتیاد سرپایی هم با مجوز معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در سراسر استان فعالیت می کنند.

حسین تنها طلب افزود: از مجموع مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی تعداد  ۲۰۵ واحد در مشهد و ۲۵ واحد در شهرستان‌ها مستقر هستند که به کار پذیرش، مشاوره و درمان بیماران سوء مصرف مواد، مشغول می‌باشند. 
وی خاطر نشان کرد: در مراکز سرپایی به جهت اینکه مددجو پس از پذیرش و مشاوره اولیه، مرکز را ترک می‌کند و در طول درمان، به جز مواقع ضرورت که به میل خود به مرکز مراجعه دارد، بقیه‌ی اوقات را در محل سکونت و نزد خانواده می‌گذراند از حمایت عاطفی اجتماعی بیشتری برخوردار است.

خانواده‌محوری در درمان اعتیاد، نقش بسیار مهمی دارد

تنها طلب گفت: بر اساس مقالات جدید روان‌شناسی اعتیاد، خانواده‌محوری در درمان اعتیاد، نقش بسیار مهمی دارد و به جهت اینکه هیچ‌گونه اجبار و محدودیت مصنوعی و فیزیکی برای مددجو وجود ندارد، ترک سوء مصرف و ماندگاری پاکی، با محوریت خانواده انجام می‌شود.
وی تأکید کرد: این نوع درمان که با فعالیت‌های مددکاری، روان‌پزشکی و روان‌شناسی همراه است، نتیجه‌ی بهتری نسبت به سایر درمان‌های اعتیاد دارد.
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: در گذشته و پیش از فعالیت کمپ‌ها، مراکز درمان بستری کوچک هم در بعضی شهرستان‌ها و مشهد وجود داشت ولی به جهت اینکه نتیجه‌ی درمان در این مراکز، چندان مطلوب نبود، این مراکز به سرپایی تغییر ماهیت داد تا خانواده، نقش بیشتری در درمان داشته به عهده بگیرد.

۱۳۰ میلیون تومان یارانه به مراکز سرپایی در یک سال 
وی در ادامه از پرداخت یارانه به مددجویان مراکز سرپایی ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ بیش از ۱۳۰ میلیون تومان به متقاضیان کم‌بضاعت در قالب، درمان رایگان، درمان با تخفیف یا یارانه‌ی دارو و درمان پرداخت شده که البته با بررسی و تأیید مددکار مرکز و ناظر بهزیستی بوده است.
وی در خصوص درمان اعتیاد گفت: درمان اعتیاد، کاری بسیار دشوار و پیچیده است و چه در کمپ‌ها، چه مراکز سرپایی، جلسات روان‌درمانی، اقدامات مددکاری، دارودرمانی و مشاوره روان‌شناسی و اشتغال، مراحل گریزناپذیر چرخه‌ی درمان هستند.
تنهاطلب تصریح کرد: عوامل ابتلا به اعتیاد در اختیار افراد و بهزیستی یا نهادهای منفرد اجتماعی نیست و کل جامعه و نیز مجموعه شرایط زندگی اقتصادی اجتماعی و وضعیت روانی افراد، در این زمینه، نقش‌ اصلی را دارند.
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در ۲۰ سال گذشته که اعتیاد به عنوان بیماری شناخته شده و درمان آن به بهزیستی واگذار شده، هزاران بیمار تحت درمان قرار گرفته‌اند ولی از سوی دیگر، تعداد معتادان همچنان رو به فزونی است.
تنهاطلب اظهار داشت: آمار دقیقی از میزان عود اعتیاد در افراد معتاد وجود ندارد اما به طور کلی می‌دانیم که میانگین موفقیت در درمان اعتیاد چه در ایران و چه در سایر کشورها، بیشتر از ۲۰ تا ۲۵ درصد نیست.
وی تأکید کرد:‌ حتی کشورهایی که هزینه‌های بسیار بالاتری از ما صرف درمان، بازتوانی و حمایت از بیمار و خانواده‌اش می‌کنند و تا سال‌ها به این حمایت‌ها ادامه می‌دهند باز هم میانگین درمان قطعی آنها بیش از همین مقدار نیست.

زیاد شدن هزینه‌ی پیشگیری، باعث افزایش درآمد کشور می‌شود
این روان‌شناس بیان کرد: به همین خاطر، ما اصرار بر پیشگیری داریم و معتقدیم اگر هزینه‌های پیشگیری بیشتر شود در واقع درآمد کشور از قبل پاک ماندن قشر جوان که مستعد اعتیاد هستند و کارآمدی بیشتری هم دارند، افزایش می‌یابد.
 

کد خبر 34304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد