فعالیت ۷ مرکز اتیسم در آذربایجان شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به شعار  امسال روز جهانی اتیسم با عنوان "فراگیری در محیط کار ، چالش ها و فرصت ها در جهانی پساهمه گیر" ، به معرفی این اختلال و مراکز آن در استان پرداخت.

دکتر فرگل صحاف در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به وجود ۷ مرکز در استان گفت :  ۵ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی در شهرستان های تبریز و عجب شیر با ظرفیت ۲۲۰ نفر به آموزش و توانبخشی و غربالگری کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم می پردازند. 

وی افزود: یک مرکز پیش حرفه ای و حرفه آموزی بالای ۱۴ سال در شهرتبریز و یک مرکز اقامت موقت در شهر تبریز جهت آموزش و نگهداری افراد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم تحت نظارت بهزیستی فعالیت می نمایند.

دکتر صحاف خاطرنشان کرد : اتیسم نوعی اختلال پیچیده و چندوجهی رشد و شکل گیری سیستم عصبی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل کرده و بر شکل گیری تعامل اجتماعی ، ارتباط و رفتارهای انسانی اثر می گذارد.

وی ادامه داد: علائم بارز اوتیسم از ۱.۵ سالگی شروع و قابل تشخیص می باشد و اصلی ترین آنها عدم برقراری ارتباط چشمی، تاخیر در صحبت کردن، عدم برقراری ارتباط اجتماعی و گریز از جمع و انجام کارهای تکرای می باشد که نیازمند همراهی بیشتر والدین برای شناسایی افراد بیشتر درگیر با آن هستیم.

صحاف با بیان اهمیت مشاوره های کارشناسی اظهار داشت: والدین گرامی با مراجعه به سامانه autism.behzisti.net  می توانند بصورت محرمانه و غیرحضوری با پاسخ به ۱۰ پرسشنامه از اختلالات فرزندان خود آگاه شده و در صورت نیاز به راهنمائی ها و مشاوره های  بیشتر به کارشناسان مربوطه ارجاع داده شوند.  

لازم به ذکر است : از سال ۲۰۰۸ سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی آگاه سازی در باره اتیسم نامگذاری کرده است. هدف از نامگذاری آشنایی با مشکلات افراد دارای اتیسم و دعوت افکارعمومی به همیاری در فرآیند رشد و هم پیوندی آنها با جامعه است و شعار  امسال فراگیری در محیط کار ، چالش ها و فرصت ها در جهانی پساهمه گیر می باشد.

کد خبر 34280

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد