تعداد ۴۰ کودک دارای اختلال اتیسم از خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی بهره مند می شوند

دکتر جمیله رضازاده با بیان اینکه ۴۰ کودک در خراسان جنوبی از خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی بهره مند هستند، گفت: در صورت تشخیص به موقع این اختلال، کودکان شانس بیشتری برای یادگیری و رشد طبیعی را دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان دکتر جمیله رضازاده معاون توانبخشی بهزیستی استان  بمناسبت روز جهانی اتیسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۳ فروردین علاوه بر روز طبیعت بودن یادآور روز جهانی آگاه سازی «اتیسم» است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در هفته جهانی اتیسم تمامی افرادی که به نوعی درگیر فعالیت های مرتبط با این اختلال هستند تلاش می کنند تا شهروندان جامعه را نسبت به این اختلال آگاه تر کنند و امکان تبادل اطلاعات در این زمینه را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه اختلال طیف اتیسم از جمله اختلالات پُر هزینه است، افزود: این اختلال نیاز به خدمات  تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، کاردرمانی، گفتار درمانی  و غیره دارد و به همین دلیل مخارج این خانواده ها بسیار بالاتر و نیازهایشان خیلی وسیع تر از خانواده های دارای  کودکان با سایر معلولیت ها است.

دکتر رضازاده با اشاره به اینکه تشخیص این اختلال در سنین اولیه زندگی بسیار اهمیت دارد، گفت: در حال حاضر جهت تشخیص اتیسم هیچ آزمایش  بیولوژیکی وجود ندارد و خصوصیات اصلی اختلالات طیف اتیسم عبارت از نقص در ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی، علایق محدود، رفتارها یا فعالیت های تکراری است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه عنوان کرد: علائم این اختلال از حدود ۱۸ ماهگی مشهود می شود و سمپوزیوم این اختلال بسته به شدت آن سطح رشدی و سن تقویمی بسیار متغیر هستند و علایم این اختلال معمولا در ۲۴ ماهگی قابل تشخیص است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۴۰ کودک دارای اختلال اتیسم از خدمات مراکز توانبخشی خراسان جنوبی بهره مند می شوند، افزود: در این مراکز مطابق پروتکل آموزشی توانبخشی بسته خدمتی مداخلات مرکز محور و خانواده محور به کودکان و خانواده ایشان ارائه می شود.

رضازاده ادامه داد: به طور متوسط ماهانه ۸۰۰ هزار تومان به ازای معرفی هر کودک از سوی بهزیستی به عنوان یارانه به مرکز جهت ارائه خدمات فوق الذکر به کودکان و نوجوانان پذیرش شده پرداخت می شود و علت عدم پرداخت مستقیم این مبالغ به خانواده ها بالا بودن نرخ خدمات توانبخشی در کلینیک های وابسته به وزارت بهداشت و عدم پوشش بیمه به خدمات توانبخشی مورد نیاز این افراد است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه والدین کودکان مبتلا به اتیسم نگرانی های زیادی دارند، گفت: والدین این کودکان به دلیل ناشناخته بودن این بیماری با چالش های بسیاری در سطح  جامعه مواجه می شوند اما والدین باید بدانند که این اختلال به کمک افراد آگاه و مشاوره قابل کنترل است و به راحتی می توان  مهارت های ارزشمندی را به این کودکان آموخت.

وی در پایان اظهار کرد: والدین در صورت مشاهده علایم غیر طبیعی در کودک بدون تعلل به مراکز درمانی و بهزیستی مراجعه نمایند چرا که با تشخیص، کودک مبتلا به اتیسم وارد مرحله بعدی و دریافت خدمات توانبخشی و آموزشی شده و هر چه زمان تشخیص زودتر  باشد کودک شانس بیشتری برای یادگیری و رشد طبیعی خواهد داشت.

کد خبر 34055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد