در رسانه |  دویست و پنجاه کودک مبتلا به اتیسم در استان همدان شناسایی شد

همدان - ایرنا - سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: در این استان ۲۵۰ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند که مورد حمایت قرار گرفتند.

سیاوش رهبر روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۱۱۲ نفر از این ۲۵۰ نفر در ۲ مرکز همدان و نهاوند به صورت روزانه خدمات کاردرمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و هنردرمانی دریافت می کنند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان اضافه کرد: برای ۱۱۲ کودک هر کدام حدود ۸۰۰ هزار تومان ماهانه به مراکز اوتیسم یارانه پرداخت می شود، خانواده ها هم بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بسته به وسع مالی به این مراکز پرداخت می کنند.

وی با بیان اینکه اختلال اوتیسم در این استان رو به رشد بوده و شاهد شیوع این بیماری هستیم تاکید کرد: با توجه به روند رو به رشد اوتیسم از خانواده ها انتظار می رود با ارتقای آگاهی و افزایش حساسیت از روند رو به رشد تولد کودکان دارای اختلال اوتیسم جلوگیری کنند.

رهبر اضافه کرد: در صورت همراهی و مشارکت خانواده ها می توان بین ۲ تا پنج سالگی این بیماری را تشخیص داد چرا که سن طلایی تشخیص اوتیسم ۲ تا پنج سالگی است.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان اظهار داشت: در صورت حساسیت خانواده ها در کمتر از ۲ سالگی یا تا پنج سالگی می توان بیماری را تشخیص داد و گام نخست تشخیص اوتیسم، مشاهده برخی علائم از سوی خانواده ها است.

رهبر ادامه داد: همچنین در سامانه سازمان بهزیستی یک سری تست بارگذاری شده است که خانواده ها با مراجعه به سایت و پاسخ به سوال ها می توانند بیماری را تشخیص بدهند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در صورت مشکوک شدن به ابتلا فرزندشان به اوتیسم خانواده ها می توانند به مراکز اوتیسم در نهاوند و همدان برای انجام تست های تشخیصی مراجعه کنند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان، مراجعه به پزشکان متخصص کودکان را نیز توصیه کرد و گفت: سازمان بهزیستی اقدام به تجهیز اتاق "هنر درمانی" یا "نمایش درمانی" مراکز شبانه روزی و روزانه از جمله مراکز اوتیسم کرده است.

رهبر خاطرنشان کرد: بهزیستی با هزینه کرد حدود ۲۱۰ میلیون تومان اقدام به تجهیز اتاق هنر مراکز شبانه روزی و روزانه کرد که به هر مرکز هفت میلیون تومان رسید.

وی با بیان اینکه ۱۳ فروردین به عنوان روز جهانی اوتیسم نامگذاری شده است اظهار داشت: افراد اوتیسمی گوشه گیر بوده و توان ارتباط با دیگر افراد را ندارند

رهبر توضیح داد: اوتیسم یک اختلال عصبی و رشدی است که مبتلایان به این بیماری، بخش های مختلف مغزشان در همکاری با همدیگر دچار مشکل هستند و  شاخصه اصلی این افراد نقص در ارتباط، رفتارهای کلیشه ای و تکراری و پایین بودن خزانه لغات شان است.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان عنوان کرد: در اختلالات طیف اوتیسم، افرادی دارای حداقل علائم بیماری هستند که تشخیص آنها سخت تر است در مقابل کسانی هستند که تشخیص آنها راحت تر بوده و نیاز به حمایت زیاد تا پایان عمر دارند.

رهبر یادآور شد: بعضی از این افراد مشکلات دیگری از جمله کم توانی ذهنی، عقب ماندگی ذهنی، اختلال یکپارچگی حسی، اختلال بیش فعالی و نقص توجه، صرع و مشکلات گوارشی دارند.

وی اظهار داشت: تا چند دهه پیش ضربه به سر حین تولد نوزاد و بارداری عامل بروز اوتیسم عنوان می شد اما در حال حاضر پژوهشگران معتقدند که چندین ژن در ترکیب با عوامل محیطی در ایجاد اوتیسم دخالت دارد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در محیط های شهری بیشتر از روستایی اوتیسم رواج دارد گفت: در ایران از هر ۱۵۰ کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم شناسایی شده است.

کد خبر 34052

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد