دو تا پنج سالگی سن طلایی تشخیص اختلال اوتیسم است

دکتر فرزاد گوهردهی مدیر کل بهزیستی استان مازندران سن ۲ تا ۵ سالگی را به عنوان سن طلایی تشخیص اختلال اوتیسم یاد کرد و از ارائه خدمات تخصصی آموزشی و توانبخشی به حدود 250 فرد دارای اختلال طیف اتیسم و خانواده های آنان در شش مرکز موجود در سطح استان خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران دکتر فرزاد گوهردهی مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه در تقویم بین المللی دوم آوریل مصادف با  13 فروردین  به نام روز جهانی اتیسم است، گفت: این روز درجهت گرامیداشت فرشته های کوچکی که مصداق و تجلی بارز حکمت و رحمت پروردگارند و همچنین تکریم از همت عالی و ایستادگی خانواده هایی که با شکوه هر چه تمام، غلبه اراده بر ناتوانی ها را به منصه ظهور رسانده اند، نامگذاری شده است .

وی روز جهانی اتیسم را فرصت خوبی برای آگاه سازی عموم جامعه و بازبینی اقدامات انجام شده درراستای احیای حقوق افراد دارای اختلال طیف اتیسم، فراهم سازی بهینه تر زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادهای این افراد و گسترش چتر حمایت های قانونی از آنان برشمرد.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه شعار امسال روز اتیسم “فراگیری در محیط کار؛ چالش ها و فرصت ها در جهانی پسا همه گیر” می باشد، ادامه داد: با توجه به شعار امسال روز اوتیسم ، زمینه سازی مناسب جهت استقلال و مشارکت اجتماعی این افراد در دوران بزرگسالی بیش از پیش مهم و ضروری می باشد.

دکترگوهردهی به پاندمی کرونا اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن تغییر سبک زندگی و محدودیت ها و فشارهایی که خانواده های دارای اتیسم در دوران پاندمی کرونا متحمل شده اند، فراهم سازی بیشتر امکانات و تسهیل گری و کمک به رفع نیازهای آنان در ابعاد فردی، روان شناختی و اجتماعی در این دوران و پس از همه گیری کرونا باید مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی مازندران یکی از اهداف سازمان بهزیستی در خصوص افراد دارای اختلال طیف اتیسم را ارائه مداخلات بهنگام و پیشگیری از شدت یافتن اختلال دانست و افزود: در این راستا برنامه تشخیص و غربالگری اختلال طیف اتیسم در سازمان توسط پایگاه های غربالگری مشخص شده (مراکز اتیسم دارای مجوز غربالگری) برای کودکان 2 تا 5 سال انجام می شود که در صورت تشخیص قطعی اتیسم این کودکان می توانند از خدمات آموزشی و توانبخشی مراکز روزانه اتیسم تحت نظارت سازمان در سطح استان بهره مند گردند.

دکتر گوهردهی با بیان اینکه اتیسم یک اختلال عصبی است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و علائم این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر است و باعث می شود که مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل کند، یادآور شد : وجود حرکات یا اصوات تکراری وکلیشه‌ای، نقص در برقراری ارتباط با دیگران، چه به صورت کلامی و چه غیر کلامی ، مشهود بودن علایم اختلال از حدود ۱۸ ماهگی ، مادام العمر بودن اختلال طیف اتیسم و بهبودی نسبی در صورت غربالگری،تشخیص و توانبخشی بهنگام از خصوصیات قابل توجه این اختلال است .

وی با بیان اینکه سن طلایی تشخیص و آگاهسازی اتیسم در کودکان در سنین ۲ تا ۵ سالگی است گفت:در حال حاضر به حدود ۲۵۰ نفر از افراد دارای اختلال طیف اتیسم و خانواده های آنان در 6 مرکز موجود در سطح استان در شهرستان های ساری، قائم شهر، بابل، چالوس و آمل خدمات تخصصی آموزشی و توانبخشی ارائه می گردد.

این مقام مسول با بیان اینکه هدف بهزیستی مازندران فراهم کردن امکانات مناسب برای همه افراد جامعه است، افزود: سه سال اول دوره مهمی برای شناسایی اختلال طیف اتیسم است زیرا با درمان و توجه به نیازهای آن ها می توان مهارت های زیادی را به کودک آموخت بنابراین خانواده ها باید به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشند و برای غربالگری کودکان خود به این مراکز مراجعه کنند.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه بر خلاف باور جامعه این افراد استعدادهای منحصر به فردی به ویژه در زمینه‌های هنرهای تجسمی، علمی‌ و هنری دارند، گفت: باید با افزایش آگاهی جامعه نسبت به این اختلال روانی‌، فرصت لازم را برای تحصیل و اشتغال این افراد فراهم شود زیرا بسیاری از افراد جامعه نسبت به توانمندی های این افراد آگاهی های لازم را ندارند.

دکتر گوهردهی در پایان ضمن قدردانی از خانواده های این عزیزان، گروه ها و انجمن های فعال که همواره در کنار سازمان بهزیستی با تلاشی مضاعف در جهت ارتقا سطح سلامت و شکوفایی این عزیزان همت می گمارند، خاطر نشان کرد : افراد دارای اختلال طیف اتیسم همانند سایر افراد دارای معلولیت از مزایای قانون حمایت از حقوق معلولان بهره مند بوده و  می توانند از خدمات مددکاری و سایر خدمات حوزه توانبخشی  استفاده کنند.

کد خبر 34036

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد