افزایش آگاهی عمومی، به شناسایی افراد مبتلا به اتیسم کمک می کند

با توجه به اینکه اتیسم و عوارض آن هنوز هم در برخی نقاط جهان کمتر شناخته شده و از طرفی اختلالی رو به رشد است، آگاهی‌بخشی در مورد علائم بیماری، تشخیص، آموزش و کمک به خانواده بیماران بسیار کمک کننده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری" دکتر نرگس عسگری" مدیرکل بهزیستی استان با این خبر افزود: اتیسم یک عارضه عصبی پیچیده است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، مهارت‌های زبانی و مهارت‌های ارتباطی می‌شود. این معلولیت رشدی معمولا در سه سال اول زندگی به طور کامل قابل تشخیص است. معمولا این سه سال اول، دوره طلایی قلمداد می‌شود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین کودک این عارضه را شناسایی کنند و در صورت درمان و رسیدگی می‌توان کودک را به مدرسه فرستاد ومهارت‌های زیادی را به او آموخت.  

عسگری خاطر نشان کرد: به منظور افزایش آگاهی عمومی، کمک به افراد مبتلا به اتیسم و ایجاد انگیزه و استفاده از نهایت توان و قابلیت این افراد، دوم آوریل (سیزدهم فروردین) روز جهانی اتیسم نامگذاری شده است.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به فعالیت مرکز آموزش و توانبخشی اتیسم شهرکرد از سال ۱۳۸۸ به عنوان چهارمین مرکز با این عنوان در کشور گفت: این مرکز به عنوان تنها مرکز فعال در استان، ارائه خدمت به ۶۰ نفر از توانخواهان را به صورت آموزش روزانه و ۵۰ نفر هم خدمات حمایتی و مددکاری بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: زمینه ارائه متدهای آموزشی و توانبخشی در دو شیفت صبح و بعد از ظهر و در قالب بازی درمانی، هنر درمانی، آموزش خانواده، کاردرمانی و گفتار درمانی طی چهار ساعت آموزش و توانبخشی برای کودکان فراهم شده است.

عسگری خاطر نشان کرد: زمان طلایی تشخیص اختلالات طیف اوتیسم ۲ تا ۵ سالگی است و هر چه از این زمان دورتر شویم امکان توانبخشی و درمان نسبی این اختلالات، کاهش تدریجی دارد به گونه‌ای که در سنین بالاتر، اگر این کودکان با مشکلات جدی‌تر روبرو باشند کار زیادی نمی‌توان برای آنها انجام داد.

کد خبر 34019

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد