مددجویان بهزیستی چه آموزش‌هایی می‌بینند؟

کارشناس مسئول درمان و پیشگیری از ایدز و اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران درباره آموزش‌هایی که این سازمان ارائه می‌کند، توضیحاتی ارائه کرد؛ آموزش مهارت‌های مختلف برای گروه‌های در معرض خطر می‌تواند از بسیاری از مشکلات جسمی و روحی پیشگیری کند.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری میزان، مریم امیدی، گفت: در معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی، کارشناسان و فعالان هر کدام از مراکز بهزیستی، آموزش‌های مورد نیاز را دریافت می‌کنند و این آموزش‌ها در دو گروه اجتماع محور شامل همه افراد و کاهش آسیب شامل افراد در معرض خطر تقسیم می‌شوند.

✔️ آموزش کاهش آسیب
وی درباره آموزش‌های کاهش آسیب افزود: در این سازمان، مراکز کاهش آسیبی وجود دارد که شامل مراکز گذری روزانه، سرپناه شبانه، گذری روزانه و سرپناه شبانه، موبایل ون و ایستگاه می‌شوند.

این کارشناس مسئول ادامه داد: در این مراکز تست‌های مختلفی از افراد برای اطمینان از سلامت گرفته می‌شود. ما در معاونت توسعه، آموزش‌های لازم درباره این تست‌ها را به کارکنان خود آموزش می‌دهیم.

امیدی گفت: این آموزش‌ها رایگان هستند و در بیشتر موارد به صورت عملی و حضوری در کلاس‌ها ارائه می‌شود.

✔️ آموزش برای پیشگیری و تشخیص بیماری
کارشناس مسئول درمان و پیشگیری از ایدز و اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران گفت: یکی از این آزمایش ها، تست سریع ایدز است که از کودکان کار و خیابان، زنان خیابانی، معتادان متجاهر و تزریقی گرفته می‌شود. همچنین برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز آموزش‌هایی ارائه می‌شود.

امیدی بیان کرد: همچنین آموزش غربالگری سل، نیز به کارشناسان ارائه می‌شود. افرادی که سل دارند، ۴ مشخصه ظاهری دارند که شامل تعرق زیاد در خواب، لاغری مفرط، سرفه شدید و تب‌های ممتد می‌شود.

وی افزود: کارشناسان ما در مراکز، با انجام این تست ها، افرادی که بیمار هستند را از بقیه جدا کرده و با معرفی آن‌ها به مراکز درمان، مراحل پزشکی را آغاز می‌کنند.

این کارشناس اظهار کرد: همچنین افراد ساکن در این مراکز، آموزش‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و جنسی اعم از عفونت، قارچ، زیگیل و ... نیز دریافت می‌کنند. این بیماری‌ها بسیار مسری هستند و کنترل آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

امیدی گفت: بیماری هپاتیت، دارای انواع مختلفی است که برخی از آن‌ها ممکن است خطرناک و کشنده باشند، به همین دلیل برای این بیماری نیز، آموزش‌هایی ارائه می‌شود.

آموزش برای معتادان کارشناس مسئول درمان و پیشگیری سازمان بهزیستی اذعان کرد: بیشترین جامعه هدف ما در آموزش‌ها معتادان هستند که برای آن‌ها آموزش‌های مختلفی را در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به آموزش گروه‌های همسان ادامه داد: این افراد، کسانی هستند که از اعتیاد، بهبود یافته اند. ما از بین این افراد، کسانی که قدرت یادگیری و انتقال خوبی را داشته باشند انتخاب می‌کنیم و به آن‌ها آموزش می‌دهیم که چگونه با بیماران برخورد کنند. تجربه نشان داده گروه‌های همسان بسیار در روند درمان موثر هستند، زیرا خودشان درد کشیده هستند و بیماران نیز از آن‌ها پذیرش بیشتری دارند.

کارشناس مسئول درمان و پیشگیری از ایدز و اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران بیان کرد: ما این افراد را آموزش می‌دهیم تا با حضور در مراکز بهزیستی، به بیماران انگیزه بدهند و برای درمان کمک کنند.

وی گفت: ما برای افرادی که مصرف تزریقی دارند نیز آموزش‌هایی داریم که از این روش به آن‌ها تزریق سلامت را آموزش می‌دهیم تا از ابتلا به سایر بیماری‌ها جلوگیری کنیم. به عنوان مثال از سرنگ تنها یک بار استفاده کنند، به رگ‌های آسیب دیده تزریق نکنند، از عفونت در زخم باز جلوگیری کنند. در هر مرحله افراد می‌توانند وارد روند درمانی شوند.

امیدی گفت: طولانی بودن مدت درمان، عدم همراهی خانواده‌ها و عدم حمایت‌های اجتماعی از طرف دولت، سه دلیلی عمده بازگشت بهبودیافتگان از اعتیاد، به مصرف مجدد مواد مخدر است.

این کارشناس سازمان بهزیستی ادامه داد: در یک سال اخیر که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است، علاوه بر افزایش قیمت مواد مخدر به خاطر محدودیت‌های ترددی و تعطیلی ها، الگوی مصرف نیز تغییر یافته که این مسئله خطرناک است.

آموزش روابط جنسی سالم وی افزود: روابط جنسی نیز یکی دیگر از مسائلی است که نیازمند آموزش‌های صحیح است. ما چگونگی داشتن یک رابطه جنسی سالم را به مراجعین آموزش می‌دهیم. زیرا بیشتر این افراد که از معتادان و زنان خیابانی هستند، در معرض روابط خطرناک هستند که باعث بیماری می‌شود.

✔️ چند مددجو آموزش های کاهش آسیب معاونت پیشگیری از سازمان بهزیستی را دریافت کرده اند؟  
کارشناس مسئول درمان و پیشگیری سازمان بهزیستی  گفت: ما در بخش پیشگیری، بیش از ۲۴ هزار نفر خدمت گیرنده در این مقوله سازمان بهزیستی داریم.

کارشناس مسئول درمان و پیشگیری از ایدز و اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران بیان کرد: تاکنون ۱۲ هزار نفر آموزش‌های کاهش آسیب را دریافت کرده اند.  

✔️ آموزش‌ اجتماع محور 
امیدی گفت: سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری، آموزش‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. آموزش‌های ما برای دو دسته کارشناسان و افراد عادی جامعه متفاوت است ... این آموزش‌ها در دو گروه اجتماع محور و کاهش آسیب تقسیم می‌شوند.

وی درباره آموزش‌های اجتماع محور افزود: این آموزش‌ها برای تمام افراد از کودکان ۶ ساله تا افراد ۶۶ ساله است.

این کارشناس ادامه داد: تمام این آموزش‌ها به صورت رایگان است و در جلسات جضوری چهره به چهره ارائه می‌شود.

امیدی اظهار کرد: همچنین این آموزش‌ها با برگزاری جلسات آموزشی مختلف، برگزاری مسابقات یا خانه به خانه ارائه می‌شود.

کارشناس مسئول درمان و پیشگیری از ایدز و اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران بیان کرد: ما در تمامی محلات، از مهدکودک‌ها تا تمام ادارات، مسائل اجتماع محوری مانند مهارت‌های زندگی، سبک فرزند پروری، اختلالات زناشویی و کنترل مصرف مواد مخدر را آموزش می‌دهیم.

این کارشناس درباره مهارت‌های زندگی بیان کرد: مهارت خودآگاهی، همدلی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های بین فردی، مهارت حل مسئله، مهارت تصمیم گیری، مهارت مقابله با هیجانات منفی، تکنیک‌های کنترل استرس، مهارت تفکر نقادانه و مهارت تفکر خلاق شامل این مهارت‌ها هستند که برای همه ضروری هستند.

وی افزود: هدف از این آموزش ها، افزایش و ارتقا توامندسازی روانی - اجتماعی افراد و کاهش بار آسیب و مشکلات ناشی از آن که هر دو از سطوح پیشگیری هستند.

✔️ خدمت ویژه بهزیستی به متلایان به ایدز
امیدی درباره خدماتی که بهزیستی به بیماران ایدز ارائه می‌کند، گفت: بر اساس استراتژی چهارم ایدز کشور، ۹۰ درصد بیماران را باید شناسایی کنیم، ۹۰ درصد از آن‌ها را تحت درمان قرار دهیم و ۹۰ درصد از آن‌هایی که روند درمان را انجام می‌دهند، توانمند کنیم.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی بیان کرد: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از شرکای اصلی کمیته ایدز، دو خدمت عمده به نوزادان زنان بیماران، کودکان کار، معتادان متجاهر و زنان خیابانی که بیماری ایدز آن‌ها محرز شده است، ارائه می‌کند.

وی با اشاره به این دو خدمت عمده افزود: ارتقا و توانمندسازی افراد مبتلا یا متاثر از اچ. ‌ای. وی و تقویت زیرساخت‌ها دو خدمت عمده‌ای که سازمان بهزیستی به این افراد ارائه می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی استان تهران اظهار کرد: پرداخت کمک هزینه مسکن، اشتغال، تحصیل، دندانپزشکی، درمانی و اشتغال در زمره ارتقا و توامندسازی قرار می‌گیرد.

امیدی گفت: تقویت زیرساخت‌ها به معنای آموزش است. آموزش شناخت بیماری ایدز، پیشگیری از انتقال، ارتباط سلامت جنسی، شناخت بیماری‌های عفونی و تزریق سلامت از جمله آموزش‌های ما به این بیماران است. همچنین به اطرافیان این بیماران آموزش می دهیم چگونه با بیمار رفتار کنند و از زندگی با آن‌ها هراسی نداشته باشند.

وی با اشاره به مراکزی که برای نوزادان زنان بیمار یا زنان خیابانی ایجاد شده است، افزود: در مراکز شبانه روزی، کودکان و نوزدان زنان خیابانی نگهداری می‌شوند و از آن‌ها آزمایشات مربوط به این بیماری اخذ شده و درمان آن‌ها آغاز می‌شود.

کد خبر 34009

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد