۲تا ۵سالگی سن طلایی تشخیص اختلال اوتیسم است

مدیر کل بهزیستی استان زنجان از سن ۲تا۵سالگی به عنوان سن طلایی تشخیص اختلال اوتیسم یاد کرد و گفت : در استان زنجان ۱۱۳ فرد دارای اختلال اوتیسم تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۳۵ نفر خدمات آموزشی - توانبخشی روزانه دریافت می‌کنند .

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی اختلال  اوتیسم  با عنوان " فراگیری در محیط کار ، چالش ها و فرصت ها در جهانی پسا همه گیر "با بیان اینکه افراد دارای اختلال اوتیسم که در مرکز آموزشی روزانه پذیرفته می‌شوند در رده سنی ۶ تا ۲۸ سال قرار دارند، خاطر نشان کرد: خدمات آموزشی توانبخشی در قالب یک مجموعه کامل دراین مرکز ارائه میگردد.

وی تصریح کرد : " اختلال طیف اتیسم" و یا مخفف آن ASD ، یکی از ۶ اختلال دسته بندی شده در طبقه اختلالات عصبی-رشدی است که در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می شود و همزمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تاثیر منفی می گذارند و علائم این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر هستند و این اختلال باعث می شود که مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل کند.

وی با بیان اینکه سن طلایی تشخیص و آگاهسازی اتیسم در کودکان در سنین ۲ تا ۵ ساله است ، خاطر نشان کرد : علاوه بر سامانه کشوری به آدرس autism.behzisti.net خانواده ها می توانند با مراجعه به پایگاه غربالگری با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش دیده ، کودک خود را از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال مورد سنجش و غربال قرار دهند .

محمدی افزود : در صورت مشکوک بودن کودک به ابتلای این اختلال، توسط کارشناسان تخصصی آموزش دیده  آزمون تشخیصی گارس ۲ انجام شده ودر صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مرکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم استان جهت مداخلات مرکز محور و خانواده محور، ارجاع خواهد شد.

وی یادآور شد : وجود حرکات یا اصوات تکراری وکلیشه‌ای، نقص در برقراری ارتباط با دیگران، چه به صورت کلامی و چه غیر کلامی  ، مشهود بودن علایم اختلال از حدود ۱۸ ماهگی ، مادام العمر بودن اختلال طیف اتیسم و بهبودی نسبی در صورت غربالگری،تشخیص و توانبخشی بهنگام از خصوصیات قابل توجه این اختلال است .

این مقام مسئول بیان کرد : افراد دارای اختلال طیف اتیسم همانند سایر افراد دارای معلولیت از مزایای قانون حمایت از حقوق معلولان بهره مند بوده و  می توانند از خدمات مددکاری و سایر خدمات حوزه توانبخشی  استفاده کنند .

کد خبر 33995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد