تجربه ۲۰ ساله بهزیستی  پیشتوانه استوار این سازمان در امر اعتیاد است

علیرضا ایزدپور مدیر کل بهزیستی استان به طور سرزده بازدیدی از مرکز اقامتی میان مدت و مرکز شلتر در شهرستان سمنان داشت

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان علیرضا ایزدپور مدیر کل بهزیستی استان به طور سرزده بازدیدی از مرکز اقامتی میان مدت و مرکز شلتر در شهرستان سمنان داشتند .

در این بازدید مدیرکل را انسیه ایمانی معاون توسعه پیشگیری و مژگان دلشاد مدیر اداره بهزیستی شهرستان سمنان همراهی می کردند .

 ایزدپور در ابتدای این بازدید ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه به مدیر، پرسنل و بیماران مرکز اقامتی توضیحاتی در خصوص نحوه ارائه خدمات در این مراکز و با توجه به شیوع بیماری کرونا بیان داشته و افزودند : یکی از فعالیت های مهم در امر درمان اعتیاد پیگیری های پس از ترخیص از مراکز است که باید مورد توجه خاص قرار گیرد و این موضوع باید با متخصصین این عرصه اجرا شود .

ایشان در ادامه : در حال حاضر تعداد ۱۴ مرکز اقامتی (ماده ۱۵)  در استان تحت نظارت بهزیستی می باشد که هم اکنون به تعداد ۲۲۵ نفر خدمات درمانی ادارائه می گردد که در سال گذشته  حدود ۱۵۰۰ نفر از خدمات این مراکز استفاده کردند.

ایزدپور در توضیح مراکز اقامتی بیان داشتند : این مراکز توسط اشخاص حقوقی (تشکلها و سازمانهای غیر دولتی در راستای اهداف سلامت و خدمات اجتماعی فعالیت میکنند و در اساسنامه آنها به فعالیتهای درمان، بازتوانی یا بهبودی اعتیاد اشاره شده است ) این دسته از مراکز به شکل غیر دارویی و درمان پرهیزمدار  و به مدت ۲۱ الی  ۲۸ روز به بیماران مراجعه کننده به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می نمایند و در صورت لزوم این مدت تا سه دوره تمدید می شود.

مدیرکل بهزیستی استان ضمن بیان این مطلب که در سالجاری به دلیل شیوع بیماری کوید ۱۹  و بر اساس بخشنامه های کشوری و رعایت پروتکل های بهداشتی این دسته از مراکز مجاز به پذیرش نصف ظرفیت می باشند گفتند : از دیگر مراکز ارائه خدمات درمان اعتیاد مراکز سرپایی درمان اعتیاد می باشد که در این مراکز سم زدایی و درمان نگهدارنده  با دارو به صورت روزانه انجام  گرفته و خدمات پزشکی، پرستاری، مددکاری و روانشناسی به وی ارایه می گردد و در حال حاضر تعداد  ۱۰ مرکز درمان سرپایی تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان به ارائه خدمات درمانی مشغول می باشند.

ایزدپور یکی دیگر از خدمات درمان اعتیاد مراکز کاهش آسیب (DIC) می باشد که این مراکز با هدف کاهش آسیبهای ناشی از مصرف مواد از طریق آموزش تزریق سالم و  ایمن تر، روش صحیح تزریق، عوارض موضعی تزریق( زخم، آبسه، التهاب عروق)، بیماری های مسری ، تماس جنسی ایمن و بیماری های واگیر از راه تماس جنسی و بیماری های مقاربتی و راههای پیشگیری از انتقال بیماریهای واگیر، توزیع و ترویج استفاده از وسایل بهداشتی جهت کاهش عوارض مصرف( از قبیل توزیع سرنگ سر سوزن، پد الکی، وسایل بهداشتی، درمان دارویی، یک وعده غذای گرم ...) فعالیت دارند. این مراکز گذری بوده و بیماران تنها خدمات به صورت روزانه دریافت کرده که در حال حاضر یک مرکز در استان فعالیت دارند. 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان یکی دیگر از خدمات کاهش آسیب در قالب خدمات مراکز سرپناه شبانه (شلتر)  بیان و افزودند : این مراکز که به منظور کاهش آسیب و برای اسکان شبانه معتادان با رفتار پرخطر و بی‌خانمان راه‌اندازی شده است  که خدمات کاهش آسیب اعتیاد در واحد را به صورت آموزش تزریق سالم، safe sex، توزیع بسته های بهداشتی، استحمام، توزیع یک وعده غذایی فراهم نمودن امکانات رفاهی و اقامت کوتاه مدت به بیماران ارائه می شود و در حال حاضر  ۲ مرکز شلتر در سطح استان فعال می باشند .

ایشان در ادامه خدمات تیم های سیار را نیز از جمله خدمات کاهش آسیب بیان و اظهار داشتند : تیم سیار تیمی است متشکل از دو نفر که به معتادینی که به مراکز مراجعه نمی کنند در محل پاتوق ها و تجمع معتادین بی خانمان، خدمات آموزشی وکاهش آسیب با توجه به توان و اعتبارات مالی سازمان ارائه می نمایند.

ایزدپور گفت : سازمان بهزیستی کشور پس از گذشت ۲۰ سال تجربه در ارائه خدمات درمانی به بیماران وابسته به مواد مخدر به دلیل چند وجهی بودن این بیماری و پیچیدگی موضوع و با توجه به آسیب شناسی صورت گرفته الگوی درمانی جدیدی را تحت عنوان مراکز جامع درمان و بازتوانی تاسیس کرد که در این مراکز علاوه بر مداخلات سم زدایی و پرهیزمدار با بهره گیری از رویکرد های درمان و بازتوانی اعتیاد، به رفع چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار، مداومت بر مراقبت بیمار، مداخلات روانی- اجتماعی و توانمندسازی شغلی پرداخته و تمای این خدمات در قالب طرح درمان به صورت تک محوری برای هر فرد طی برنامه مدیریت مورد حین درمان و پس از ترخیص ارائه می شود. در این راستا اولین مرکز جامع استان از آذر ماه سالجاری در شهرستان گرمسار آغاز به فعالیت نموده است.

ایشان در پایان مصرف مواد مخدر نه تنها به فرد مصرف کننده ، بلکه به هرکس که با او در تماس باشد نیز اسیب می رساند . نیاز فرد به مصرف مداوم مواد ، موجب بروز مشکلات اقتصادی ، کاهش درآمد خانواده ، افزایش هزینه   ، نابسامانی و از هم پاشیدگی خانواده ، طلاق ، خشونت درخانواده (خشونت نسبت به همسر و آزار کودکان) و هم چنین محدود شدن معاشرت سالم خانواده با دیگران می شود و تربیت فرزندان را دچار اشکال می سازد .

کد خبر 33992

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد