۱۳۶ فرد مبتلا به اتیسم زیر چتر حمایتی بهزیستی قزوین/ چگونگی غربالگری دارای کودکان اتیسم

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۱۳۶ فرد مبتلا به اتیسم بین سنین ۴ تا ۳۹ سال در این نهاد پرونده دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان ،گفت:۱۳۶ فرد مبتلا به اتیسم بین سنین ۴ تا ۳۹ سال در این نهاد پرونده دارند که ۹۸ نفر از آنان مرد هستند.

به گفته وارثی، یک مرکز آموزشی و توانبخشی روزانه اتیسم در استان قزوین و در شهر قزوین فعال است که ۵۰ نفر از کودکان دارای این اختلال بصورت یارانه‌ای در این مرکز حضور دارند.

او افزود: پس از نیاز سنجی تیم توانبخشی این مرکز، به کودکان دارای اتیسم خدماتی، چون گفتاردرمانی، موسیقی، نقاشی، مشاوره و روانشناسی داده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اضافه کرد: همچنین برای والدین این کودکان نیز کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود.

به گفته وارثی، بهزیستی برای ترغیب خانواده‌ها به حضور دراین مراکز و به منظور حمایت از خانواده‌های دارای دهک پایین کمک هزینه آموزشی تحت عنوان یارانه به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان به این مرکز پرداخت می‌کند.

وارثی گفت: اختلال طیف اتیسم مادام العمر است، اما فرد مبتلا، با تشخیص به موقع و آموزش‌های مستمر می‌تواند از زندگی طبیعی برخوردار شود.

اجرای طرح غربالگری بیماران مبتلا به اتیسم

مدیرکل بهزیستی استان افزود: طرح غربالگری اتیسم همزمان با اجرای کشوری در استان قزوین از طریق هماهنگی با مرکز اتیسم سینا اجرا می‌شود که از سال ۹۵ تاکنون حدود ۴۲ نفر مشمول این طرح گردیده اند.

وارثی افزود: این افراد از سایر خدمات سازمان اعم مستمر وغیر مستمر همچون کمک هزینه معیشت ومستمری، کمک هزینه‌های درمانی معاش، دفترچه درمان و وسایل کمک توانبخشی براساس دستورالعمل‌های سازمان استفاده می‌کنند.

به گفته او، والدین کودکان دو تا پنج سال می‌توانند برای شرکت در آزمون غربالگری اتیسم به نشانی http://autism.behzisti.net/ یا به صورت حضوری به پایگاه‌های غربالگری اتیسم در استان‌های مختلف، مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: در استان قزوین خانواده‌ها می‌توانند برای هماهنگی شرکت در آزمون غربالگری با ثبت نام در سامانه با آدرس ذکر شده و یا با با شماره تلفن ۰۲۸۳۳۲۲۶۸۴۵ مرکز اتیسم سینا تماس بگیرند.

دوم آوریل (۱۳ فروردین) روز جهانی آگاهی از اتیسم نام گذاری شده است

کد خبر 33990

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد