شهرقدس| ایجاد فرصتی جدید برای حضور معلولین در اجتماع

با توجه به اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را جامعه معلولین تشکیل داده است، می بایست تمهیداتی در راستای مشارکت اجتماعی این قشر فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری پانا، در راستای رعایت تساوی حقوق شهروندی افراد، موضوع مناسب سازی محیط از دهه ۷۰ در کشور مطرح شد چر اکه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم توان جسمی، حرکتی تشکیل داده است.

مناسب سازی اماکن به معنی آماده سازی محیط برای استفاده افراد کم توان جسمی و معلولان است که بتوانند همانند افراد عادی از امکانات محیط استفاده و در جامعه حضور موثر داشته باشند.

مناسب سازی طبق قانون جامع حمایت از معلولین مصوب سال ۱۳۸۳ می‌تواند در پیاده‌روها، درب ورودی ادارات، پارک‌ها، فضای داخلی منازل مسکونی و دیگر موارد اجرا شود.

طبق ماده ۲ این قانون که به موضوع مناسب سازی اختصاص دارد، علاوه بر نهادهای متولی تمامی دستگاه‌های دولتی نیز مکلف هستند نسبت به مناسب سازی ساختمان‌های اداری خود برای معلولین و سالمندان اقدامات لازم را انجام دهند و باید شرایط به گونه ای فراهم شود که معلولین بدون هیچ مشکلی به فعالیت‌های خود ادامه و زندگی بی‌دغدغه‌ای را تجربه کنند.

✔️ بافت فرسوده شهرستان قدس از عمده مشکلات مناسب سازی است

پروین یاری زاده رئیس بهزیستی شهرقدس در نشستی با اصحاب رسانه تحت عنوان مناسب سازی اماکن و معابر شهرستان با اشاره به اجرای طرح شهید رجائی بیان کرد: طرح شهید رجایی به منظور حمایت از افراد معلول، سالمند و دیگر اقشار، توسط شهید رجایی پایه گذاری شده و در دستور کار ادارات متولی قرار گرفته است.

او با تاکید بر برگزاری نشست‌های مناسب سازی گفت: در سال ۹۹ چندین جلسه به ریاست فرماندار و با حضور نمایندگان ادارات به منظور رفع نواقص ساختمان‌ها و مناسب سازی معابر برگزار شده است.

رئیس بهزیستی شهرقدس پیرامون مشکلات مناسب سازی افزود: عمده مشکلات مناسب سازی شهرستان ناشی از به بافت فرسوده، صدور مجوزهای غیر اصولی، استیجاری بودن ساختمان‌های ادارات و دیگر موارد است.

یاری زاده در خصوص اقدامامت صورت گرفته در راستای مناسب سازی اظهار داشت: از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص، مناسب سازی اداراتی همچون آموزش و پرورش، مناسب سازی معابر، پیگیری وسیله نقلیه عمومی برای حمل و نقل مددجویان و دیگر موارد است.

ممکن است در شرایطی تمامی افراد در معرض انواع بیماری ها، حوادث و دیگر موارد قرار گیرند که منجر به معلولیت گردد، بنابراین رعایت اصول و ضوابط مناسب سازی، موضوعی است که باید به عنوان یک اولویت همیشه در دستور کار قرار گیرد.

این مشکلات نباید فرصت حضور و مشارکت در اجتماع را از افراد سلب کند. متاسفانه امروزه جامعه به گونه‌ای است که هر فردی حتی با کمترین معلولیت، ناتوان محسوب می‌شود.

می‌بایست در این راستا، مناسب سازی محیط، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مورد ضرورت مناسب سازی صورت گیرد چرا که همه افراد حتی با کمترین معلولیتی از حقوق شهروندی برابری برخوردار هستند.

کد خبر 33964

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد