معنای مثبت زندگی پس از ۲۰ سال انتظار

مراکز خدمات بهزیستی موسوم به مثبت زندگی، در سال ۱۳۸۰ طبق بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید تشکیل می‌شد که این مراکز پس از ۲۰ سال انتظار در دولت تدبیر و امید به زندگی مددجویان زندگی مثبت بخشید.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، مراکزی در همه محله های شهر راه اندازی شد تا مددجویی از این غرب به شرق، از شمال به جنوب تهران برای دریافت خدمات رنج سفر به جان نخرد. رفت و آمد در شرایط کرونایی و نبود امکانات و مناسب سازی هایی شهری از مهمترین دغدغه های معلولانی است که بدنشان به کوچکترین تلنگر می تواند به راحتی درگیر بیماری شود.

امروز پس از سال ها مددجویان در خانه می نشینند و مددکارشان به خانه های آنها می رود و پای صحبت و درد دلشان می نشیند. این بار به راحتی و به دور از برو و بیاهای اداری این اتاق و آن اتاق ها و پرونده به دست می توانند از مشکلاتشان و از درخواستشان بگویند.

در دولت تدبیر و امید نه تنها طرح های عمرانی و زیرساختی بسیاری به ثمر نشست بلکه به گفته وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی با تشکیل مراکز خدمات مثبت به عنوان ابرپروژه اجتماعی فصل نوینی در خدمات اجتماعی باز می شود و ظرفیت شبکه سلامت اجتماعی شکل خواهد گرفت.  این بار یک خدمات خیرخواهانه و خداجویانه از این دولت به یادگار ماند که بدرقه اش آن دعای خیر معلولی است.

مراکز مثبت زندگی یک بهزیستی کوچک است مجوز تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره ۱۲۹۳۰۶/۹۸/۹۰۰ در نخستین روز دی ماه سال ۱۳۹۸ صادر شد.

 ایجاد مراکز مثبت زندگی از اردیبهشت ماه سال ۹۹ در دستور کار سازمان بهزیستی کشور قرار گرفت و فراخوان ثبت تقاضای صدور مجوز نیز از ۲۲ اردیبهشت ماه آغاز و بهره برداری از این مراکز با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی در ۱۸ اسفند سال ۹۹ انجام شد که خدمات ۲۲ گانه‌ای در مراکز مثبت زندگی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی‌های محلی، شناسایی داوطلبان و خیرن، آگاه‌سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه می‌شود.

✔️ ۲۰۸ مرکز مثبت زندگی در تهران
خدمات از پنجره واحد توسط ۲ هزار و ۴۰۰ مرکز ارائه می شود که سهم استان تهران و شهرستان های آن از این مراکز ۲۰۸مورد است و از این تعداد در شهر تهران ۹۴ مرکز مثبت زندگی مجوز فعالیت دارند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران درباره نحوه فعالیت این مراکز می گوید: ۹۴ مرکز در شهر تهران و مابقی مراکز در ۱۶ شهرستان استان تهران آغاز به فعالیت کردند.

امین شاهرخی ادامه می دهد: مراکز مثبت زندگی به قلب محله ها رفته است و در جاهایی که تراکم حضور مددجویان را داریم خدمات ۲۲ گانه ارائه می کنند.

وی با اشاره به اینکه دیگر نیاز نیست مددجویی به بهزیستی استان مراجعه کند می گوید: با واگذاری خدمات به مراکز مثبت زندگی کارشناسان و مددکاران منتظر حضور مددجویان نمی مانند و پس از بررسی پرونده ها به محل زندگی معلولان رفته و از نزدیک مشکلات آنها را بررسی می کنند.

این مقام مسئول تاکید می کند: این مراکز برای دسترسی آسان مددجویان و تسهیل در رفت و آمد آنها ایجاد شده است تا به راحتی در صورت نیاز به خدماتی بتوانند در محله زندگی خود به نزدیک ترین مرکز مثبت زندگی مراجعه کنند و از آنجا خدمات را پیگیری کنند.

وی اضافه می کند: پیش از این مددجویان برای مراجعه به بهزیستی استان و یا شهرستان ها با مشکلاتی از جمله کمبود امکانات ویژه معلولان، نبود زیرساخت های مناسب سازی و بسیاری از موارد مواجه بودند که اکنون در کمترین زمان و با صرفه جویی در هزینه و وقت می توانند به مراکز مثبت زندگی مراجعه کنند.

شاهرخی از نظارت بر عملکرد مراکز مثبت زندگی خبر داده و می گوید: خدمات ارائه شده به مددجویان در بستر فناوری اطلاعات I.T ثبت می شود و کارشناسان در اداره کل بهزیستی استان می توانند در حوزه های مختلف بر فرایند ارائه خدمات نظارت داشته باشند.

وی خاطر نشان می کند: یکی از مهمترین مزایای این طرح، امکان نظارت و بررسی برنحوه ارائه خدمات، شفافیت و دسترسی آسان بر فرایند کار مراکز است.

✔️ ۴۵۰ پرونده در هر مرکز مثبت زندگی
مدیر بهزیستی شهر تهران نیز می گوید: این نهاد ۹۴ پروانه مراکز "مثبت زندگی" که به هر مرکز ۴۵۰ پرونده براساس منطقه جغرافیایی واگذار شده را در ۲۲ منطقه صادر کرده است و اکنون این تعداد مرکز مشغول به کار هستند.

سیدسعید آرام بیان می کند: این تعداد مراکز، مراکزی غیردولتی هستند که براساس بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت پس از کسب پروانه فعالیت، مجموعه‌ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی را در بستر فناوری اطلاعات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه ارائه می کنند، که به عنوان مرکز مثبت زندگی نامیده می ‌شود و در این مراکز چند مددکار، مدیر، مسئول فنی و مسئول پذیرش با مدارک تحصیلی مددکاری، روانشناسی و علوم تربیتی مشغول به کار شده‌اند.

به گفته این مسئول، این مراکز علاوه بر خدماتی چون بازدید منزل، حمایت‌های مالی مستمر و غیرمستمر، صدور معرفی نامه‌های مختلف، نیاز سنجی، آموزش مهارت‌های زندگی، غربالگری بینایی و شنوایی به ارائه سایر خدماتی چون ثبت درخواست‌های فرزندخواندگی، تشکیل پرونده جدید برای مددجویان جدیدالورود در محدوده‌ی جغرافیایی محل خدمت اقدام می‌کنند.

✔️ هر مددکار با ۱۵۰ پرونده مددجو
کارشناس ماده ۲۶ دفتر معاونت مشارکتهای مردمی بهزیستی شهر تهران نیز می گوید: در هر مرکز سه مددکار و یک مسئول فنی و یک مدیر مشغول به فعالیت هستند که هر مددکار موظف به بررسی پرونده ۱۵۰ مددجو است.

زهرا وثوقیان ادامه می دهد: ۷۰ هزار پرونده مددجو در شهر تهران وجود دارد که این پرونده ها در ۹۴ مرکز مثبت زندگی بر حسب محل زندگی مددجویان توزیع شده است تا دسترسی آسان به خدمات داشته باشند.

وی با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی پل ارتباطی بین مددجویان و اداره کل بهزیستی هستند گفت: تعداد اداره های بهزیستی در استان کم است و این امر مشکلاتی را برای رفت و آمد معلولان ایجاد کرده بود از این رو با راه اندازی این مراکز شاهد دسترسی آسان و راحت جامعه هدف خواهیم شد.

این کارشناس خواستار اضافه شدن تعداد دیگری مراکز مثبت زندگی شده و می گوید: متقاضی راه اندازی مراکز مثبت زندگی در شهر تهران وجود دارد و ما نیز پیگیر این موضوع از سوی بهزیستی هستیم تا با صدور پروانه ها ظرفیت این مراکز را در پایتخت به ۲۰۰ مرکز برسانیم.

وی از مناسب سازی مراکز مثبت زندگی خبر داده و ادامه می دهد: یکی از ملاک های اصلی صدور مجوز بازدید از ساختمان های و نحوه دسترسی آسان و مناسب شده برای معلولان است تا مشکلی در رفت و آمد در این مراکز نداشته باشند.

وثوقیان یکی از مهمترین چالش های این مراکز را نبود اطلاع رسانی عنوان کرده و می گوید: هنوز معلولان این مراکز را به خوبی نمی شناسند و حتی در مراجعه به این مراکز نیز تردید دارند و صحت فعالیت این مراکز را از بهزیستی جویا می شوند از این رو نیاز است تا این مراکز به جامعه هدف معرفی شود.

✔️ بازدید دوره ای از خانه مددجویان
محمد مهدی امیری کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مسئول یکی از مراکز مثبت زندگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: اکنون در مرحله اول پایش پرونده های مددجویان را شروع کرده ایم تا اطلاعات دقیقی از وضعیت آنها کسب کنیم چراکه امکان دارد مددجویی تغییر مکان داشته و یا ازدواج، اشتغال و تحصیلی را انجام داده باشد مورد بررسی قرار می دهیم.

وی ادامه می دهد: در مراحل بعدی هر مددکاری موظف است سالیانه ۲ مرتبه به محل زندگی مددجو مراجعه کند و از نزدیک مشکلات، درخواست ها و خدماتی را که نیاز دارد را ارائه کند.

این کارشناس، اضافه می کند: در این مدت نیز مددجو با مددکار ارتباط برقرار کرده و هر نیازی و درخواستی که داشته باشد با مددکارش در میان می گذارد و می تواند به مراکز مثبت زندگی مراجعه کند و از این طریق خدمات دریافت کند.

وی با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی محله محور هستند می گوید: هر مددجویی به راحتی می تواند در ساعات اداری به مراکز مثبت زندگی محل زندگی اش مراجعه کند و از این طریق خدمات ۲۲ گانه را دریافت کند.

امیری تاکید می کند: این مراکز باعث شده است تا مراجعه مستقیم مددجویان به اداره کل بهزیستی استان و یا شهرستان ها کاهش پیدا کند.

 تسهیل در ارائه‌ خدمات به مددجویان مناطق شهری، روستایی و کم‌تر توسعه یافته و آسیب زا، خانواده محوری، مددکارمحوری، توسعه‌ دولت الکترونیک و ارائه‌ تمامی خدمات به صورت الکترونیک، بررسی و تحلیل وضعیت اجتماعی محله، ‌ تسهیل گری و تشکیل تیم محله و اقدامات اجتماع محور، شناسایی فعال جامعه هدف، ارائه آموزش ‌های تشکیل و تحکیم خانواده، آموزش ‌های مهارت ‌های زندگی و پیشگیری از آسیب ‌های اجتماعی، آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیت ‌ها، غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت ‌ها، جلب مشارکت‌ های مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی از اهم اهداف راه اندازی این‌ مراکز است که به همه به کمک جامعه مددجویان رفته است.

کد خبر 33962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد