پیام سرپرست بهزیستی خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی تئاتر

دکتر مسعود فیروزی طی پیامی ضمن تبریک روز جهانی تئاتر به هنرمندان و هنردوستان، بر نقش و تاثیر هنر به ویژه هنر تئاتر بر توانمندسازی افراد دارای معلولیت تاکید کرد. در متن این پیام آمده است؛

"هفتم فروردین‌ماه مصادف با ۲۷ مارس، در تقویم سازمان ملل، روز جهانی تئاتر است. این نامگذاری حدود ۵۰ سال سابقه دارد و نخستین بار از سوی انجمن جهانی تئاتر در وین اتریش، ابداع شده است. اما نقش تئاتر در درمان ناتوانی‌های ذهنی، جسمی و روانی، از مدت‌ها پیش از این نامگذاری و در حدود ۸۰ سال پیش، در کشور رومانی و توسط یک روان‌پزشک، مورد توجه قرار گرفت. این روان‌پزشک را می‌توان بنیانگذار تئاتر درمانی نام نهاد. کوشش‌ها در این زمینه در کشور ما نیز به بیش از ۵۰ سال قبل برمی‌گردد و نخستین بار گویا دو روان‌پزشک در سال ۱۳۴۸ شمسی، در شیراز، مطالعاتی در این زمینه انجام دادند و مهر تأیید بر این نظریه زدند و از آن پس، این نظریه روز به روز تقویت شده و جایگاه مهم‌تری یافته است.

بهزیستی خراسان رضوی، از حدود ده سال قبل یکی از پیشگامان این نظریه در ساحت عملی گردید و نخستین جشنواره‌ی تئاتر معلولین استان و سپس جشنواره‌های منطقه‌ای و کشوری در زمینه‌های مختلف هنری را به نام خود ثبت کرد.

این ابتکار مورد توجه سازمان بهزیستی کشور واقع شد و از آن سال به بعد، تقریبا در همه‌ی سنوات، جشنواره‌هایی در مقیاس استان، منطقه و کشور در این زمینه برگزار گردیده و نقش معلولین در احیا و اعتلای این تئاتر، مورد توجه همگان و از جمله پژوهشگران و دانشمندان این رشته‌ها قرار گرفته‌ است.

اینجانب، به عنوان شنوایی‌شناس که سال‌ها افتخار کارشناسی توانبخشی و فعالیت در حوزه توانمندسازی را داشته‌ام و علاوه بر این سال‌های زیادی را در کسوت مسؤول پژوهش بهزیستی استان، در حیطه‌ی توانبخشی افراد دارای معلولیت، به تحقیق و مطالعه اشتغال داشته‌ام، به‌خوبی به نقش و اهمیت هنر و بخصوص هنرهای صحنه‌ای و نمایشی در توانبخشی افراد دارای معلولیت و نیز در توانمندسازی سایر گروه‌های توانخواه، واقف می‌باشم.

تئاتر، به عنوان مادر هنرهای نمایشی، تأثیری بسیار مطلوب در بروز خصایص اجتماعی، بالابردن مهارت‌های ارتباطی، توانمندی‌های روانی، افزایش اشتغال، اعتماد به نفس، عزت نفس، جرأت‌مندی و خودباوری گروه‌های مختلف مددجویان از جمله، بهبودیافتگان اعتیاد، بیماران روانی مزمن، معلولین ذهنی، کودکان کار و خیابان، دختران و زنان آسیب‌دیده، و کودکان اوتیستیک دارد و لذا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های توانمندسازی مدیران بهزیستی است و شایسته است که از سوی مسؤولان و مدیران مراکز تحت نظارت بهزیستی از جمله، کمپ‌های ترک اعتیاد، مراکز توانبخشی کودکان اوتیستیک، مراکز توانبخشی سالمندان، مراکز توانبخشی بیماران روانی مزمن و سایر اقامت‌گاه‌های مددجویان قرار گیرد و برای توانمندسازی واقعی مددجویان، به جد به آن پرداخته شود.

اکنون که در روز جهانی گرامیداشت جایگاه تئاتر و اهمیت آن در زندگی اجتماعی امروز هستیم، جای دارد که بار دیگر توجه خردمندان، اندیشه‌ورزان، جامعه‌شناسان، هنر دوستان و در نهایت، مسؤولان اجرایی دستگاه‌های فرهنگی و نیز مدیران سازمان بهزیستی را به این مهم معطوف نمایم و از آنها بخواهم که سرمایه‌ی بیشتر فکری، مالی و اجرایی را برای به کرسی‌نشستن این گفتمان فرهنگی، اختصاص دهند.

بهزیستی خراسان رضوی به عنوان یکی از پیشگامان این مقوله، آمادگی دارد زمینه‌ی اجرای جشنواره‌ها و کنفرانس‌های علمی تئاتر در سویه‌های مختلف آن از قبیل تئاتر صحنه‌ای، خیابانی، نمایش آیینی، نمایشنامه‌نویسی، صحنه‌آرایی، بازیگری تئاتر، هنردرمانی را در مقیاس ملی و بین‌المللی فراهم نماید و بعد اجرایی و عملیاتی بسیار گسترده‌تری به این نظریه‌ی علمی، ببخشد.

این ایده، بخصوص با رویکرد جدیدی که در زمینه‌ی جامعه‌محوری، محله‌محوری، مردم‌محوری و خانواده‌محوری در سازمان بهزیستی نهادینه شده، بسیار همخوانی و همسویی دارد و امید است راه‌های بیشتر و هموارتری برای عملی‌ساختن این ایده‌ی علمی اجتماعی، در سازمان بهزیستی گشوده گردد و ما نیز به تبع آن بتوانیم به اهداف بلند توانبخشی اجتماعی و استقلال بیش از پیش  افراد دارای معلولیت و حضور اجتماعی آنها نائل آییم. به امید حق."

دکتر مسعود فیروزی

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 33912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد