در رسانه | توانبخشی، شاه بیت خدمات بهزیستی قزوین در دولت تدبیر

قزوین – ایرنا – اداره کل بهزیستی استان قزوین در دولت تدبیر اقدامات و خدمات زیادی را به جامعه هدف خود ارایه کرده است که شاه بیت همه آنها توانبخشی و توانمندسازی معلولان وکم توانان استان بوده است.

به گزارش ایرنا، سازمان بهزیستی، بی‌شک وسیعترین و مهمترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی طیف آسیب‌پذیر جامعه است که از چندین جهت وظایف و مسوولیت‌های سنگینی را بر عهده ‌دارد.
این نهاد با توجه به طیف گسترده وظایف خود از تامین رفاه معلولان جامعه تا ساماندهی وضعیت زنان و کودکان محروم جامعه، در دولت تدبیر و امید به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت تا گام های بلندی برای رفع نیازها و توانمندسازی معلولان و جامعه هدف بهزیستی برداشته شود.
خبرنگار ایرنا با توجه به اقدامات مطلوبی که بهزیستی استان قزوین در دولت تدبیر و امید در بخش های مختلف از جمله حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست و نیازمند و ارایه خدمات مختلف به آنها و حمایت و نگهداری از کودکان و اطفال بی‌سرپرست و خیـابانی و آسیب دیدگان اجتماعی و در معرض آسیب انجام داده، به این اداره کل سری زده و با مسوولان آن در خصوص اقدامات و کارنامه دولت تدبیر و امید گفت و گو کرده است.

۲۵ هزار  معلول در استان قزوین تحت پوشش بهزیستی هستند
مدیر کل بهزیستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سازمان در استان قزوین در چهار معاونت تخصصی  توانبخشی ،  امور اجتماعی ، امور فرهنگی و پیشگیری و مشارکت های مردمی ، اشتغال و مراکز غیر دولتی خدمات تخصصی ارایه می کند.
علیرضا وارثی گفت: این خدمات توسط کارشناسان و متخصصان مجرب در بیشتر نقاط استان قزوین اجرا شده و توانسته است بسیاری از مشکلات جامعه هدف بهزیستی استان قزوین را برطرف کند.


وی افزود: در استان قزوین در مجموع ۲۵ هزار و ۵۲۰ معلول تحت پوشش اداره کل بهزیستی هستند که از این تعداد چهار هزار و ۹۰۲ نفر دارای معلول بینایی، چهار هزار و ۸۸۱ معلول صوت و گفتار، پنج هزار و ۳۷۶ معلول شنوایی، یک هزار و ۸۱۸ معلول روانی، ۶ هزار و ۵۱۴ معلول ذهنی، ۱۰ هزار و ۸۳۵ معلول جسمی و چهار هزار و ۷۰۱ معلول سالمند هستند.
این مسوول گفت: از این تعداد ۱۱ هزار و ۶۲۸ معلول در شهرستان قزوین، چهار هزار و ۷۴۹ معلول در شهرستان البرز، سه هزار و ۸۴۹ معلول در شهرستان تاکستان، ۲ هزار و ۷۰۷ معلول در شهرستان بویین زهرا، یک هزار و ۷۳۷ معلول در شهرستان آبیک و  ۸۵۰ معلول در شهرستان آوج زندگی می کنند.
وارثی اضافه کرد: اداره کل بهزیستی استان قزوین در دولت تدبیر و امید تمامی تلاش خود را برای برطرف کردن نیازهای جامعه هدف خود انجام داده است که امیدواریم این خدمات مورد استفاده و بهره برداری آنها قرار گرفته باشد.
مدیر کل بهزیستی استان قزوین اظهار داشت: این اداره کل تمامی تلاش خود را برای ادامه این فعالیت ها انجام می دهد تا افراد تحت پوشش بهزیستی استان قزوین با مشکلات کمتری زندگی خود را اداره کنند.

توانبخشی یکی از دستورکارهای اصلی سازمان بهزیستی است
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در هشت سال گذشته، اقدامات هدفمندی برای قادرسازی افراد معلول به منظور دستیابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی، روانی و اجتماعی انجام شده است.
راحله جاتن افزود:  براین اساس، فعالیت عمده ما، تغییر زندگی معلولان برای استقلال بیشتر آنها بوده و در واقع هدف معاونت توانبخشی بهزیستی استان، توانمندسازی جسمی، فرهنگی و اجتماعی معلولان شامل فرآیندی هدفمند با رویکردی چند جانبه است.
این مسوول گفت: خدمات توانبخشی شامل خدمات حرفه ای، اجتماعی، آموزشی و توانبخشی مبتنی برجامعه هدف به صورت شبانه روزی است که با تامین وسایل کمک توانبخشی همراه می شود.


وی اضافه کرد: بر اساس اهداف استراتژیک سازمان، اقدامات قابل ملاحظه و برجسته ای در دولت تدبیر و امید برای توسعه مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن به منظور توسعه خدمات، گسترش اشتغالزایی و رقابت در فعالیت های تخصصی انجام شده است.
این مسوول اظهار داشت:  این مراکز شامل نهادهای ارایه دهنده خدمات به صورت شبانه روزی، ارایه خدامات توانبخشی در منزل و خدمات جامع به گروه های هدف هستند که  نیازهای مراقبتی ، بهداشتی و درمانی بیماران روانی مزمن و سایر گروه ها را ارایه می کنند.


وی گفت: در همین راستا در دولت یازدهم و دوازدهم، مراکز توانبخشی استان شامل مراقبتی، روزان ، حرفه آموزی وکارگاه های تولیدی و مراقبان در منزل به تعداد ۵۵ مرکز افزایش یافته است.
 این مسوول افزود: در دولت تدبیر و امید پرداخت کمک هزینه معیشت در راستای اجرای سیاست های راهبردی سازمان و ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و جهت تامین خدمات توانبخشی و حمایتی و با هدف تامین حداقل های معیشتی افراد دارای معلولیت، سالمندان و بیماران روانی مزمن و توانمندسازی گروه های هدف در دستور کار قرار گرفت که در همین زمینه در حال حاضر تعداد ۲۳ هزار و ۲۴۷ نفر از این خدمت بهره مند می شوند.
 جاتن اضافه کرد: سایر حمایت های مستمر سازمان شامل حق پرستاری به افراد دارای ضایعه نخاعی به تعداد ۴۴۷ نفر و حق پرستاری خانواده محور به تعداد ۴۶۱ نفر صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: حمایت های تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، بیمه پایه ، مناسب سازی محیط زندگی و وسایل نقلیه معلولان، ایاب و ذهاب، معافیت سربازی و پلاک ویژه خودرو معلولان از سایر موضوعاتی است که سازمان با تخصیص اعتبار، توجه ویژه ای به آن دارد.
این مسوول گفت: افراد دارای معلولیت ساکن روستا در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه به تعداد هفت هزار و ۷۷۱ نفر رسیده اند که خوشبختانه به صورت کامل تحت پوشش قرار گرفته اند.
جاتن افزود: این سازمان در دولت تدبیر و امید در زمینه مناسب سازی محیط زندگی و خودرو به ۹۵۴ نفر خدمت ارایه کرده و ۵۳ هزار و ۱۳۰ نفر از معلولان روستایی را تحت پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار داده است.
وی اضافه کرد: همچنین به ۱۷۳ نفر از دانشجویان معلول دانشگاه های دولتی و پنج هزار و ۶۰۲ نفر از دانش آموزان معلول نیازمند کمک هزینه تشویقی، به چهار هزار و ۷۲۳ نفر از معلولان استان، کمک هزینه ایاب و ذهاب، به ۹۳ هزار و ۵۲۴ خانوار کمک هزینه معیشت مستمری و ماده ۲۷ و به ۶ هزار و ۹۱۰ نفر کمک هزینه توانبخشی و آموزش در مراکز غیر دولتی روزانه پرداخت کرده و به ۷۰۰ معلول نیازمند در تامین وسایل کمکی و اندام های مصنوعی کمک نموده است.

هشت مرکز اورژانس اجتماعی در قزوین فعالیت می کند
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این معاونت در زمینه های مختلفی از جمله اورژانس اجتماعی، دفتر توانمند سازی خانواده و زنان، دفتر شبه خانواده، دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی، دفتر امور مهدکودک ها فعالیت می کند.


پری میرزایی گفت: بهزیستی بر اساس وظایف محوله برنامه ششم توسعه باید اقدام به راه اندازی اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر می کرد که بهزیستی استان قزوین علاوه بر راه اندازی اورژانس در شهرهای الوند، محمدیه و آبیک، با اخذ مجوز از سوی بهزیستی کشور در شهرهای اقبالیه و آوج نیز موفق به راه اندازی اورژانس اجتماعی شد.
وی ادامه داد: در جهت حمایت از کودکان کار و خیابانی ۲ مرکز حمایتی آموزشی در شهرهای قزوین و تاکستان در دولت یازدهم و دوازدهم تاسیس شده که خدمات مختلفی در این زمینه ارائه می کند.
این مسوول تصریح کرد: همچنین در جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در دختران در معرض آسیب یک مرکز ارائه خدمات سرپایی در شهرستان قزوین تاسیس شده است.
این مسوول اضافه کرد: در دفتر توانمندسازی خانواده و زنان، حمایت از زنان سرپرست خانوار در قالب پرداخت مستمری و کمک هزینه معیشت به تعداد چهار هزار و ۸۹ خانوار انجام می شود و در کنار آن  برنامه بیمه اجتماعی زنان خانه دار شهری برای ۹۷۷ نفر انجام شده است.
میرزایی اظهار داشت: اجرای طرح بیمه روستایی و عشایری زنان سرپرست خانوار و ساکن روستا برای ۳۸۶ نفر، تأسیس، تقویت و توسعه گروه های همیار و کمک به تأمین سرمایه کار و اشتغال فردی زنان سرپرست خانوار از دیگر خدمات این دفتر است.
وی افزود: حمایت از یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز و همچنین ۲۴۰ دانشجو به صورت متوسط در هر سال نیز از جمله خدمات سازمان بهزیستی در حمایت از زنان سرپرست خانوار در هشت سال دولت تدبیر و امید بوده است‌.
این مسوول گفت: هر ساله به صورت متوسط ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در طرح های مختلف توانمندسازی شرکت می کنند و از چرخه حمایت های مستقیم بهزیستی خارج می شوند و در حال حاضر ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار  به بخش خصوصی در قالب مراکز مثبت زندگی سپرده شده است.
وی با اشاره به توسعه خدمات دفتر شبه خانواده در سال های اخیر، اضافه کرد: گسترش مشارکت افراد خیر به منظور کاهش تصدی گری دولت، توسعه خدمات به صورت غیر دولتی، جلوگیری از انباشت کودکان و مراقبت فرزندان در دامان خانواده‌ای جایگزین و در نهایت توانمندی فرزندان در زمینه های اجتماعی و اقتصادی از اهداف این دفتر است.
این مسوول گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم هر ساله به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ کودک به فرزندخواندگی سپرده شده است و در حال حاضر ۱۴۰ کودک در مراکز نگهداری استان تحت سرپرستی موسسات خیریه و همچنین مراکز دولتی شیرخوارگاه قرار دارند.  
میرزایی اظهار داشت: در حال حاضر ۲ موسسه خیریه در استان دارای مجوز نگهداری کودکان ۶ تا ۱۸ سال دختر و پسر است و واگذاری امور نگهداری فرزندان سه تا ۶ سال و شیرخوارگاه نیز در دست اقدام قرار دارد.

۱۲۶ هزار نفر در برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت شرکت کرده اند


معاون امور فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید به منظور پیشگیری از بروز انواع معلولیت های جسمی با اجرای برنامه ها و طرح های پیشگیرانه اقدام کردیم.
زهرا غلامرضایی گفت: در همین زمینه، برنامه های غربالگری شنوایی و بینایی در طول سال های مختلف در این استان انجام شده و بسیاری از مشکلات و معضلات در بین کودکان شناسایی شده است.
وی افزود: در همین راستا در دولت تدبیر و امید ۱۱۹ هزار و ۷۰۳ نوزاد غربالگری شنوایی و ۳۵۸ هزار و ۹۹۳ کودک هم غربالگری بینایی شده اند.
این مسوول اضافه کرد: در کنار این غربالگری، برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها هم به مرحله اجرا درآمد و در هشت سال گذشته، ۱۲۶ هزار و ۴۹۵ نفر تحت پوشش این برنامه قرار گرفته اند.
غلامرضایی اظهار داشت: در حوزه پیشگیری، اقدامات زیادی هم در حوزه کاهش مشکلات ژنتیکی انجام شده و در هشت سال اخیر ۱۶ هزار و ۳۷۴ نفر به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کرده اند.
وی گفت: در حوزه دفتر مشاوره و امور روانشناختی هم این اداره کل طی این سالها در چند حوزه خط مشاوره ۱۴۸۰، طرح محب،  مراکز مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی، مرکز جامع مراقبت از خانواده، طرح غربالگری اضطراب،  طرح پیش از ازدواج و طرح زندگی خانواده فعالیت کرده و خدمات مختلفی را ارایه می کند.
غلامرضایی افزود:ما علاوه بر مشاوره های روانشناختی در دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی به مشکلات و آسیب های جامعه پرداخته و طرح های مختلفی را از جمله همیاران سلامت روان اجتماعی، پایگاه های سلامت اجتماعی، آموزش مهارت های زندگی، آموزش پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانواده، سامانه رصد آسیب های اجتماعی، مشارکت اجتماعی دانش آموزان، مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران و همیار مادر و کودک اجرا کردیم.
این مسوول اضافه کرد: در این سالها خدمات زیادی هم در زمینه پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد،  پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی و  پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور، درمان سرپایی اعتیاد، بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد و درمان دادگاه مدار انجام شده است.

یک هزار و ۷۷۰  نفر تسهیلات خود اشتغالی وکارفرمایی دریافت کرده اند
معاون مشارکت های مردمی، اشتغال و مراکز غیر دولتی بهزیستی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید، خدمات زیادی در زمینه های اشتغال، مسکن و جذب مشارکت های مردمی به جامعه هدف این سازمان در استان ارایه شده است.
غفار رمضانی گفت: به طور مثال با ایجاد هماهنگی لازم در حال حاضر ۶۱ کارفرما در استان با به کارگیری بیش از ۵۰۰ نیروی معلول در کارگاه ها و شرکت های استان از جمله شرکت فیروز مشغول به فعالیت شده اند.


وی افزود: در دولت تدبیر و امید براساس قانون بهره مندی معلولان از سهمیه سه درصد استخدامی دستگاه های دولتی،  بهزیستی استان قزوین تاکنون موفق به جذب سهمیه ۱۰ درصد استخدام معلولان در دستگاه های دولتی  از جمله آموزش و پرورش، دادگستری و بیمارستان شهدای آبیک شده است.
این مسوول گفت: بهزیستی استان قزوین از سال ۹۴  یک هزار و ۷۷۰ فقره تسهیلات خود اشتغالی و کارفرمایی و مشاغل خانگی را جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به مددجویان و زنان سرپرست خانوار واجد شرایط با هدف ایجاد اشتغال پایدار پرداخت کرده است.
رمضانی با اشاره به خدمات مسکن بهزیستی استان، اضافه کرد: حمایت های مالی و کمک به تامین مسکن معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان از سال ۸۸ به منظور توانمند سازی آنان در بهره مندی از طرح های دولتی تامین مسکن کم درآمدها آغاز شده و در دولت تدبیر و امید به شکل پررنگتری تداوم یافته است.
وی اظهار داشت: تامین مسکن معلولان و مددجویان بهزیستی استان از سال های گذشته در قالب سه روش مسکن مهر، تعاونی مسکن و مسکن خود مالکی به تعداد چهار هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی ساماندهی شد که تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ واحد آن با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال به جامعه هدف تحت پوشش  واگذار شده است.
این مسوول گفت: تامین ۲۰۳ واحد مسکونی ویژه خانوارهای دارای حداقل ۲ عضو معلول شهری با اعتباری بیش از ۲۰ میلیارد ریال،  تامین ۱۰۵ واحد مسکونی ویژه خانوارهای دارای حداقل ۲ عضو معلول روستایی با اعتباری بیش از ۶ میلیارد ریال، تامین مسکن ویژه خانوارهای دارای حداقل ۲ عضو معلول شهری و تامین مسکن ویژه  خانوارهای دارای ایتام از دیگر اقدامات دفتر مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است

کد خبر 33897

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد