گناباد | ۸۰ درصد معلولیت‌های گناباد مادرزادی است

رئیس اداره بهزیستی گناباد گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون حدود ۸۵ معلول جدید در شهرستان گناباد شناسایی شده که ۸۰ درصد این معلولیت‌ها معلولیت مادرزادی بوده است و معلولیت‌هابی مربوط به حوادث و اتفاقات بعد از تولد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

علی آراسته عنوان کرد: در بهزیستی برای شناسایی و رصد معلولان، کمیسیون پزشکی داریم که مراجعه‌کنندگان به بهزیستی به این کمیسیون معرفی شده و در آنجا بر اساس نظام استاندارد طبقه‌بندی معلولیت‌ها، نوع و شدت معلولیت آنها مشخص می‌شود.

آراسته اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ حدود ۸۵ مراجعه کننده و درخواست به کمیسیون داشتیم که از این ۸۵ نفر، ۱۲ مورد معلولیت شنوایی، ۱۳ مورد معلولیت بینایی، ۲۸ مورد معلولیت جسمی حرکتی، ۱۴ مورد معلولیت گفتاری و ۱۸ مورد معلولیت ذهنی بوده است.

وی افزود: منظور از معلولیت‌های مادرزادی، معلولیت‌هایی است که نوزاد با آن معلولیت‌ها متولد می‌شود و بر اساس پیگیری‌های انجام شده و تشخیص تیم تخصصی کمیسیون پزشکی، مشخص شد که حدود ۸۰ درصد معلولیت‌های رصد شده در شهرستان، معلولیت‌های مادرزادی است و ۲۰ درصد معلولیت‌ها نیز مربوط به حوادث و اتفاقاتی است که بعد از تولد برای شخص اتفاق می‌افتد.

آراسته با اشاره به اینکه معلولیت‌های مادرزادی علت‌های مختلفی دارد، گفت: وقتی صحبت از معلولیت‌های مادرزادی به میان می‌آید بیشتر روی بحث ژنتیک و ازدواج‌های فامیلی تمرکز می‌شود در صورتی که مشکلات ژنتیکی تنها بخشی از موارد معلولیت‌های مادرزادی است و عواملی همچون سوءتغذیه، مصرف داروهای صنعتی و مواد مخدر در دوران بارداری، همچنین استرس‌ها و فشارهای روانی زندگی و اتفاقاتی که هنگام زایمان ممکن است رخ بدهد از جمله سایر عواملی هستند که در ایجاد معلولیت‌های مادرزادی نقش دارند.

وی تصریح کرد: در گذشته شاید علت بسیاری از معلولیت‌های مادرزادی ناشی از سوءتغذیه و یا ژنتیک بوده اما امروزه مصرف داروهای مختلف و فشارهای روحی و روانی، بیشتر در ایجاد معلولیت‌های مادرزادی دخیل هستند و این فشارهای روحی و روانی هم به گونه‌ای نیست که فقط مختص سطوح پایین جامعه باشد بلکه تمامی سطوح جامعه به نوعی متأثر از فشارهای روحی و روانی هستند بنابراین معلولیت‌های مادرزادی تمام سطوح جامعه را دربر می‌گیرد.

رئیس اداره بهزیستی گناباد خاطر نشان کرد: معلولیت شرایط را برای خانواده‌ها بسیار سخت می‌کند و در خانواده‌هایی که فرزند معلولی متولد می‌شود خانواده‌ها بسیار محدود می‌شوند و به نوعی می‌توان گفت خانواده‌ها معلول‌تر از کودک می‌شوند و این معلولیت مشکلات درمانی، اقتصادی و روحی و روانی زیادی را برای خانواده‌ها به دنبال خواهد داشت.

آراسته مطرح کرد: به منظور جلوگیری از تولد نوزاد با معلولیت‌های مادرزادی ژنتیکی، مشاوره ژنتیک برای جامعه هدف بهزیستی اجباری است و ۷۰ الی ۸۰ درصد هزینه‌های این مشاوره‌ها نیز از طرف بهزیستی پرداخت می‌شود.

بنا به گفته رئیس اداره بهزیستی گناباد، در شهرستان گناباد ۲۱۸۲ معلول تحت نظر بهزیستی هستند که از این تعداد معلولیت های جسمی –حرکتی بیشترین نوع معلولیت گزارش شده است.

کد خبر 33612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد