نیشابور | توافق بهزیستی و دانشکده علوم پزشکی نیشابور برای پیشگیری از تولد نوزادان معلول

نیمی از هزینه‌ی آزمایشات ژنتیک افراد معرفی شده از شبکه بهداشت نیشابور توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

در اجرای تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت و درمان، بهزیستی نیشابور و دانشکده علوم پزشکی این شهرستان توافق کردند که افراد نیازمند را از لحاظ هزینه انجام آزمایشات ژنتیک، حمایت کنند.

این موضوع در نشست هم‌اندیشی دو نهاد در اسفندماه جاری و در معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور مورد توافق قرار گرفت.

بر اساس مصوبات این نشست، مقرر شد افراد نیازمندی را که دانشکده علوم پزشکی نیشابور در طرح غربالگری زوجین، نیازمند انجام آزمایشات ژنتیک تشخیص می‌دهد به بهزیستی معرفی و بهزیستی پس از انجام آزمون وسع و واجد شرایط بودن، هزینه‌ ازمایش‌ها را پرداخت کند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور و رئیس بهزیستی شهرستان و تعدادی از کارشناسان مرتبط طرفین در این نشست شرکت داشتند.

بنا بر مصوبات این نشست، افراد نیازمند شناسایی شده به آزمایشگاه‌های طرف قرارداد بهزیستی معرفی و آزمایشات مورد نیاز، با تخفیف ۵۰ درصد، برای آنها انجام می‌شود.

رئیس بهزیستی نیشابور با اشاره به برنامه‌های غربالگری ژنتیک این نهاد گفت: برخی از خانواده‌های دارای عضو معلول که معلولیت خفیف دارند و یا معلولیت در بستگان درجه اول و دوم آنها دیده می‌شود و امکان بروز معلولیت در آنها وجود دارد و ممکن است تحت پوشش بهزیستی نباشند با معرفی دانشکده علوم پزشکی، تحت پوشش برنامه غربالگری ژنتیک قرار می‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با پوشش این افراد از نظر هزینه‌های آزمایشات ژنتیک که بین ۵۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون تومان برآورد می‌شود، گامی در جهت کاهش معلولیت‌ها در جامعه برداریم.

وی افزود: وقتی از تولد یک نوزاد معلول در خانواده پیشگیری شود هزینه‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی این امر نیز در کل جامعه کاهش می‌یابد.

کد خبر 33609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد