اولین باشگاه مثبت در استان کردستان راه اندازی شد

باشگاه یاران مثبت امید کردستان ویژه بیماران HIV  با حضور مدیر کل بهزیستی، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی،  و مسئولین استانی صبح امروز در شهر سنندج راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی کردستان ،  کریمیان معاون پیشگیری بهزیستی کردستان در تشریح فعالیت و خدمات این مرکز افزودند ؛ این باشگاه بصورت غیر دولتی اداره می باشد که علاوه بر پیشگیری اولیه ، اطلاع رسانی و اگاهسازی در سطح  جامعه به پیشگیری ثالثیه نیز می پردازد که  در باشگاه‌های مثبت ایدز، چندین نوع خدمات ارایه می‌شود؛ یکی از آنها خدمات جسمی به مبتلایان است.

در این بخش، پایبندی به درمان، آگاهی در مورد عفونت‌های این بیماری، نحوه تغذیه، سبک زندگی درست، آزمایش‌های دوره‌ای، مقاومت‌های دارویی، آگاهی در مورد درمان، عوارض درمان و ... مورد توجه قرار می‌گیرد.

 کریمیان در ادامه گفت: این‌جا بیماران از خدماتی مثل مشاوره قبل و بعد از تشخیص، نحوه اعلام ابتلا به دیگران، آموزش مهارت‌های ذهنی، تقویت وابستگی‌های اجتماعی و گروهی، شیوه مواجهه با انگ و تبعیض، احتمال ابتلا به افسردگی، عوارض روانی عفونت و مرگ و ... استفاده می‌کنند.

کریمیان همچنین با عنایت به مقایسه این بیماری با بیماری کرونا در موج اول به استیگمای اجتماعی اشاره کرد و گفت : همین رهیافت باعث می شود بیماران از ترس داغ خوردگی، ننگ بدنامی و برچسب منفی از طرف دیگران به مراکز درمانی یا مشاوره ای مراجعه نکنند و همین مقوله در بلند مدت به انگ، تبعیض و محدودیت آنان  از سایر حقوق اجتماعی و بهدلشتی و...منجر می شود.

کریمیان افزود : یکی از فعالیتهای مهم دیگر توانمندسازی جامعه هدف است که این مرکز افراد را به ادارات بهزیستی شهرستانها جهت دریافت تسهیلات اشتغالزایی و کارفرمایی معرفی می کند.

کد خبر 33157

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد