۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
انتشار گزارش دستگاه در سال 99

انتشار گزارش دستگاه در سال 99

بسمه تعالی

اداره بهزیستی استان زنجان

نگاه کلی بر بهزیستی:

سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می‌نماید. پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی کشور از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، آغاز به کار کرد. پس از بررسی و مطالعات شهید گرانقدر دکتر محمد علی فیاض‌بخش، سازمان بهزیستی کشور به موجب لایحه قانونی مورخ 24/4/1359 و در جهت تحقق مفاد اصول سوم، بیست‌ویکم و بیست‌ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از ادغام 16 سازمان، نهاد، موسسه و انجمن تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‌های غیربیمه‌ای با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت‌های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد، اقدام نماید.در حال حاضر سازمان بهزیستی استان زنجان با 5 معاونت در جهت خدمت به جامعه هدف فعالیت می نماید در حال حاضر15%کل جمعیت استان زنجان  به عبارتی88010نفر مددجو به همراه خانواده تحت پوشش بدون احتساب افراد قرار گرفته در طرح آمبلیوپی و  209187با احتساب افراد قرار گرفته در طرح آمبلیوپی بهزیستی استان زنجان می باشند 19%خانوار استان زنجان به تعداد 29033خانوار زنجانی تحت پوشش سازمان بهزیستی می باشند و از این  تعداد 18494خانوار مستمری بگیر سازمان می باشند به عبارتی65 %مستمری بگیر هستند و 35 %مابقی از سایر خدمات این سازمان بهره مند می شوند.

معاونت توانبخشی:

مجموعه‌ای است که اقدامات هدفمند را، در جهت قادر سازی شخص معلول، به منظور دست یابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی روانی، اجتماعی و حفظ این توانایی ها انجام  می دهد. بر این اساس فعالیت عمده این مجموعه تغییر زندگی معلولین برای استقلالبیشتر می‌باشد.
درحوزه توانبخشی در حال حاضر 22571معلولیت ثبت شده با21824.پرونده تحت حمایت سازمان وجود داردکه1.7%.از جمعیت کل استان را شامل می شود که28%این افراد به تعداد 14482خانوار از معلولین و بیماران اعصاب و روان مستمری بگیر سازمان می باشند. هم چنین تعداد 63مرکز غیردولتی ( روزانه ، شبانه روزی ، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و کلینیک) در حوزه توانبخشی وجوددارد که در مجموع7.5%.معلولان که شامل 7982معلول بهره مند از خدمات این مراکز هستند. لازم به ذکر است از تعداد کل معلولین328فردمعلول ضایعه نخاعی بوده که به این افراد خدمات ویژه شامل ارائه خدمات توانپزشکی ، حق پرستاری و سایر خدمات مددکاری ارائه می گردد،  شایان ذکر است مابقی معلولین تحت پوشش شامل 69%باقی مانده با توجه به عدم شرایط احراز دریافت مستمری از خدمات مددکاری، مشاوره های تخصصی و سایر برنامه های سازمان بهره مند هستند در این معاونت از 1121دانش آموز و 172دانشجوی معلول حمایت می شود

معاونت اجتماعی:

این معاونت مسئول ارائه وانجام برنامه های خدمات اجتماعی مانند قادرسازی (ارائه خدمات قادرسازی به افراد وگروههایی که بنا به دلایل اقتصادی اجتماعی و تربیتی وفرهنگی از روال عادی زندگیبازمانده و در وضعیت اضطراری قراردارند) می باشد. اهداف این معاونت شامل  توانمندسازی در جامعه تخت پوشش سازمان ، توسعه ارائه خدمات سازمان به افراد در معرض آسیب ، توسعه برنامه های تربیتی و پرورشی پیش از سن دبستان ، توسعه خدمات بیمه ای برای افراد تحت پوشش ، افزایش کیفیت ارائه خدمات ، گزارش پوشش جغرافیایی ارائه خدمات ، ارتقا بر حضور سازمان در سیاست گذاری های مرتبط با آیین و لوایح مرتبط ، تقویت و توسعه فرهنگ فرزندخواندگی ، تقویت حضور افراد تحت پوشش در برنامه های فرهنگی، علمی، ورزشی و هنری می باشد. در حال حاضر 8481پرونده مددکاری در این حوزه وجود دارد که از این تعداد3642مربوط به زنان و خانواده و4011خانوار نیز در این حوزه مستمری بگیر می باشند که 52%کل پرونده ها را شامل می شود و تعداد1641دانش آموز162دانشجو تحت حمایت این معاونت می باشند.  با توجه به اینکه مرکز اورژانس اجتماعی در راستای شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی با حضور تیم کارشناسی و متخصص فعالیت می نماید و از ابتدای سال تا کنون5004نفر مورد پذیرش قرار گرفتند.

معاونت امور توسعه و  پیشگیری:

معاونت امور پیشگیری براساس رسالت و حیطه فعالیت خود که همان اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های علمی آحاد جامعه در خصوص پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، پیشگیری از معلولیتها و مشاوره روانشناختی می باشد، اقدامات زیادی را انجام داده است . این معاونت با استفاده از برگزاری کلاسهای آموزشی جهت گروه هدف، اطلاعات پیشگیرانه را بالا برده و به نوعی از تولید و بروز معلولیتها همچون معلولیتهای ذهنی و جسمی جلوگیری به عمل آورده و از بار کاری دیگر معاونتها همچون توانبخشی و اجتماعی می کاهد. همچنین این معاونت با اجرای طرحهای پیشگیرانه همچون طرح پیشگیری از ناشنوایی، آمبلیوپی یا تنبلی چشم، پیشگیری از معلولیتهای ناشی از بیماریهای ژنتیکی، و در دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در قالب آگاهسازی و آموزش در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محلات برای عموم مردم آموزش داده می شود از قبیل آموزش مهارتهای زندگی به خانواده ها، جوانان و زوج های جوان در محلات و پایگاه های سلامت اجتماعی،در دفتر مشاوره و امور روانشناختی غربالگری کودکان 5 تا 6 سال و اجرای طرح محب جهت ارائه حمایتهای روانی اجتماعی در بلایای طبیعی وارائه خدمات مشاوره حضوری وتلفنی  از بروز معضل بزرگ اعتیاد و طلاق پیشگیری بعمل می آورد. همچنین در دفتر اعتیاد به اجرای برنامه های پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد درمحلات شهری و روستایی، مهاد کودک و محیط کار و ارائه خدمات به افراد گروه هدف در مراکز کاهش آسیب و در مراکز درمان سرپایی و مراکز اقامتی بهبود وبازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد به ارائه خدمات درمان و بازتوانی معتادین (به صورت اقامتی و سرپایی)، ارائه خدمات درمان های دارویی و غیر دارویی، خدمات پزشکی، امور روانشناختی و مددکاری معتادینمی پردازد. با توجه به اینکه بیشتر فعالیتها و برنامه های این حوزه در راستای تحقق اهداف سلامت اجتماعی می باشد و ارتقاء دانش و مهارتهای ارتباط بین فردی و زندگی از جمله فعالیتهای مهم این حوزه می باشد. در سال 99 تعداد 13487نفر از خدمات  مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی ، در 24 مرکز ترک اعتیاد تعداد6462نفر از جمعیت معتادین از امور  درمان خدمت گرفته اند و در1مرکز کاهش آسیب استان  تعداد 1914نفر از معتادین از خدمات کاهش آسیب استفاده نموده اند ، تعداد  13648کودک از خدمات غربالگری بینایی و تعداد  7864کودک از برنامه غربالگری شنوایی بهره مند شده اند.

معاونت مشارکت های مردمی، اشتغال و موسسات خیریه:

باتوجه به وظایف قانونی سازمان بهزیستی در حمایت ورسیدگی به امور مددجویان وتوانخواهان تحت پوشش و نظر به کمبود امکانات این سازمان وپاسخگویی به نیازه0ای مادی ومعنوی افراد یادشده ضروری است که با بهره گیری از توان آحاد جامعه از طریق جلب وجذب کمکها وحمایتهای مادی ومعنوی عامه مردم شرایط رشد وبالندگی معنوی ،اجتماعی واقتصادی جامعه هدف بهزیستی فراهم آید. ازاین رو معاونت مشارکتهای مردمی سعی برآن دارد که بااستفاده از امکانات وخدمات مادی ومعنوی افراد جامعه ومشارکت فعالانه خیرین نیازهایی از قبیل مسکن،تامین جهیزیه، هزینه ازدواج،هزینه درمان وهزینه تحصیل و... تامین نموده وگامی ارزشمند درجهت ارائه خدمت به محرومین ونیازمندان بردارد.

از فعالیتهای برجسته این معاونت میتوان به موارد زیر اشاره کرد: راه اندازی سامانه صدقه تلفنی به شماره 38818- اجرای طرح حامی بطور گسترده در سطح استان –انعقادتفاهم نامه با خیرین -  دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراکز غیر دولتی- تاسیس مهدهای- مراکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست - کلینیک های مددکاری اجتماعی - تاسیس مراکز ودفاتر مشاوره و امور روان شناختی و ژنتیک - تاسیس مراکز توانبخشیو حرفه آموزی معلولین، مرکزو درمان بیماران روانی مزمن - تاسیس مراکز درمان سرپایی معتادین وهمچنین مرکز اقامتی و بهبود و بازتوانی معتادین - تاسیس موسسات غیر دولتی خیریه ها در سطح استان فعالیت می کنند.

در بهزیستی استان زنجان از ابتدای سال تا کنون532 اشتغال ایجاد شده است و  تعداد 73مسکن به مددجویان واگذار گردیده است.

.

آمار و اطلاعات سال 1399

سال 99

عنوان

29033

تعداد خانوارهای مددجویان تحت پوشش و بعد خانوار

73133

تعداد اعضای خانوارمددجویان تحت پوشش

18494

تعداد مددجویان دریافت کننده کمک هزینه خدمات توانبخشی حمایتی مستمری(کل مستمری بگیران بر حسب خانوار توانبخشی + اجتماعی)

4374

تعداد مددجویان پشت نوبت دریافت کمک هزینه خدمات توانبخشی

حمایتی مستمر(توانبخشی + اجتماعی)

385

تعداد پرسنل شاغل

532

تعداد مددجویان اشتغال یافته

99

تعداد مؤسسات خیریه

163950000000 ریال

میزان جذب تسهیلات قرض الحسنه اشتغال زایی

73

عملکرداجرای طرح نهضت تامین مسکن مددجویان

8481

تعداد مددجویان دارای پرونده اجتماعی

24

تعداد گروههای همیار زنان

11

تعداد کلینیکهای مددکاری اجتماعی

1375

تعداد زنان سرپرست خانوار بیمه شده تحت پوشش برحسب بیمه تامین اجتماعی

و بیمه روستایی و عشایری

18

تعداد گروههای خودیار طرح تامین مالی خرد

18805

تعداد قوطی شیرخشک اهدا شده به خدمت گیرندگان

129

تعداد خانوارهای توانمند شده

200

تعداد محله های بهره مند از طرح توانمند سازی اجتماع محور با رویکرد فقرزدایی

0

تعداد شرکت کنندگان در آموزش مهارتهای زندگی خانوارهای زن سرپرست  

2647

تعداد پرونده های واگذار شده به کلینیکهای مددکاری اجتماعی

594 خانوار 1244 کودک

تعداد خانوارهاوفرزندانچندقلویتحتپوشش   (323 خانوار)

1641

تعداد دانش آموزان خانوارهای نیازمندتحت پوشش   

162

تعداد دانشجویان خانوارهای تحت پوشش

159

تعداد مهدکودکخصوصی

0(عدم پذیرش کودکان به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری مهد های کودک به دستور ستاد ملیمبارزه با

 کرونا)

تعداد کودکان خدمت گیرنده ازمهدهای کودکخصوصی  

0(عدم فعالیت مربیان به علت تعطیلی مهد های کودک

تعداد مربیان مهدهای کودک خصوصی  

5

تعداد خانه های شبه خانواده  

50

تعداد فرزندان در خانه

250

تعداد فرزندان در خانواده

300

تعداد فرزندان تحت سرپرستی 

19

تعداد فرزندان انتقال یافته به خانواده و جامعه

4

تعداد مراکز آسیبهای اجتماعی

4391

تعداد خدمت گیرندگان مراکز آسیبهای اجتماعی

15

تعداد مراکز فوریتهای اجتماعی

5004

تعداد خدمت گیرندگان مراکز فوریتهای اجتماعی

14

تعداد فعالیتهای مراکز روزانه ، حرفه آموزی و کارگاههای تولیدی حمایتی

560

تعداد خدمت گیرندگان مراکز روزانه ،حرفه آموزی وکارگاه های تولیدی حمایتی

148

تعداد خدمت گیرندگان دریافت کننده کمک هزینه تغذیه در مراکز توانبخشی غیردولتی روزانه ،حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی حمایتی

7850

تعداد مددجویان معلول بهره مند از وسیله کمک توانبخشی

45

تعداد مددجویان معلول بهره مند از کمک هزینه کاشت حلزون

402

تعداد مددجویان معلول بهره مند از خدمات توانپزشکی

0

تعداد خدمت گیرندگان واحدهای توانپزشکی

8

تعداد گروههای هنری مددجویان معلول در حوزه تئاتر

14

تعداد فعالیت های مراکز شبانه روزی و خدمت در منزل 

174

تعداد فعالیت و خدمت گیرندگان مراکز توانبخشی و مراقبتی مبتنی بر خانواده

( مراقبت در منزل )

6346

تعداد پرونده های توانبخشی واگذار شده به بخش غیردولتی

902

تعداد خدمت گیرندگان مراکز شبانه روزی و خدمت در منزل

328

تعداد مددجویان معلول تحت پوشش فعالیت حق پرستاری معلولین ضایعه نخاعی

1121

تعداد مددجویان معلول تحت پوشش فعالیت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان نیازمند 

6

تعداد دانشجویان معلول تحت پوشش فعالیت کمک هزینه تشویقی به معلولان پذیرفته شده در دانشگاههای دولتی

540

تعداد مددجویان معلول تحت پوشش فعالیت کمک هزینه ایاب و ذهاب

43

تعداد مددجویان معلول تحت پوشش فعالیت ساماندهی مبتلایان به فنیل کتونوریا (PKU)

202

 تعداد مددجویان معلول تحت پوشش فعالیت مناسب سازی محیط زندگی و وسیله نقلیه

172

تعداد دانشجویان معلول تحت پوشش

6364992

 اطلاعات جمعیت، شهرها وروستاهای تحت پوشش برنامه CBR

44

تعداد تسهیل گران برنامه CBR

23

تعداد گروه های خودیار برنامه CBR

23

تعداد دستگاه ها و مراکز ارائه خدمت پیشگیری از معلولیت ها

638

مشاوره ژنتیک

13648

غربالگری بینایی

7864

غربالگری شنوایی

0

آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها

14

تعداد پایگاه های غربالگری تنبلی چشم

426

کودکان معاینه شده توسط اپتومتریست

39

تعداد مراکز و دفاتر مشاوره حضوری

17

تعداد مراکز تخصصی مشاوره حضوری غیردولتی

15

تعداد محله های محب

227

تعداد تیم های تحت پوشش برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد برحسب محله هایشهری روستایی، محیط های آموزشی و کار

187

تعداد محیط های تحت پوشش برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد برحسب محله هایشهری روستایی، محیط های آموزشی و کار

159860

جمعیت تحت پوشش برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد برحسب محله های

شهری روستایی، محیط های آموزشی و کار

4522

عملکرد مراکز درمان اختلال مصرف مواد مخدر یا روان گردان(اقامتی و درمان سرپایی)

10پایگاه

67گروه همیار

تعداد پایگاه ها و گروه های همیاران سلامت روان اجتماعی

451

تعداد کارتهای صادر شده معلولین

77توانبخشی و

26 اجتماعی

کل:103

تعداد خانواده های بهره مند شده از معافیت سربازی

969

تعداد معلولین بررسی شده در کمیسیون پزشکی

کد خبر 33155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد