فعالیت ۲۶ مرکز در حوزه درمان و کاهش آسیب در زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از فعالیت ۲۶ مرکز در حوزه درمان و کاهش آسیب در زنجان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان به نقل از خبرگزاری فارس محمد محمدی  در زنجان با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در استان اظهار کرد: افراد داوطلب از محله‌های شهری یا روستایی، محیط‌های کاری یا محیط‌های آموزشی هستند که با هدف پیشگیری از بروز اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن‌ براساس نیازهای محله و تحت نظارت بهزیستی و با هدایت یک تسهیل‌گر محلی اجتماع‌محور در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار نفر از شهروندان در قالب طرح اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد از خدمات آموزشی بهره‌مند شده‌اند، گفت: طرح اجتماع محور سالیانه و مستمر در سطح استان و در محیط‌های شهری، روستائی، آموزشی و محیط‌های نظامی اجرا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تیم‌های تشکیل شده در محیط‌های تحت پوشش اداره کل بهزیستی ۲۲۷ تیم شامل (۱۳۵ تیم در محلات شهری، ۶۷ تیم در محلات روستایی، ۱۳ تیم در محیط آموزشی، ۱۲ تیم در محیط کاری) است.

محمدی قیداری تعداد محله‌های تحت پوشش برنامه اجتماع محور اداره کل بهزیستی  را ۱۸۷ محیط شامل (۱۰۴ محیط شهری، ۴۹ محیط روستایی، ۱۳ محیط آموزشی، ۲۱ محیط کار) عنوان کرد و افزود: ارائه آموزش مهارت‌های زندگی، در قالب برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع‌محور از گرایش افراد به سمت اعتیاد پیشگیری می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از اعتیاد گفت: باید توجه داشت که برای ترویج یک برنامه پیشگیرانه ابتدا باید آن را در درون خانواده‌ها نهادینه کرد چراکه واحد اصلی اجتماع، خانواده به شمار می‌رود و در این راستا طرح کارزار رسانه‌ای با محوریت برنامه" مصون سازی خانواده محور کودکان در برابر اعتیاد در دی ماه سال جاری به صورت مجازی اجرا شد.

محمدی یادآور شد: بدلیل محدودیت‌های کرونایی کارزار رسانه برنامه پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار متمرکز بر سلامت روانی اجتماعی با محوریت سه موضوع مقابله با استرس شغلی، اصلاح باورهای غلط مصرف مواد محیط کار و توسعه فرهنگ پیشگیری اولیه از مصرف مواد اعتیادآور در محیط کار انجام شد.

وی همچنین به فعالیت ۲۶ مرکز در حوزه درمان و کاهش آسیب در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد یک مرکز گذری و سر پناه شبانه، ۱۰ مرکز درمانی به صورت سرپایی ۱۵ مرکز به صورت اقامتی و یک  تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان برای نگهداری اجباری معتادان فعال است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ ظرفیت مناسبی برای ارائه راهکارهای پیشگیری و درمان اعتیاد دارد، تاکید کرد: اطلاع از چگونگی رفتار با فرد معتاد، کنترل شخص معتاد در مواقع بحرانی، آگاهی از انواع مواد مخدر ناشناخته و غیره، ارجاع افراد دارای اعتیاد به مراکز دارای مجوز و معرفی کمپ‌های معتبر از خدمات خط ملی اعتیاد است.

محمدی با اشاره به اهمیت ساماندهی افراد بی‌خانمان  خاطر نشان کرد: گرچه جمع‌آوری و انتقال اینگونه افراد به مراکز و گرمخانه‌ها و همچنین تاسیس و اداره گرمخانه‌ها برعهده شهرداری است اما در حال حاضر مرکز سرپناه شبانه معتادان(شلتر) در حال ارائه خدمت به افراد معتاد و بی‌خانمان نسبت به تهیه امکانات حداقلی، غذای گرم، اسکان شبانه، استحمام و توزیع اقلام بهداشتی است.

وی تصریح کرد: سه تیم سیار هم ضمن سرکشی به پاتوق‌های معتادین متجاهر در مناطق حاشیه‌ای شهر به ارائه پک‌های بهداشتی و بسته‌های غذایی و...اقدام می‌کند.

کد خبر 33109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد