آغاز به کار ۱۹۳ مرکز مثبت زندگی در خراسان رضوی با دستور رئیس جمهور

۱۹۳ مرکز مثبت زندگی در خراسان رضوی با دستور رئیس جمهور و همزمان با سایر مراکز مثبت زندگی در کشور، پیش از ظهر امروز ۱۸ اسفند کار خود را به طور رسمی آغاز کردند.

در برنامه‌ای که برای افتتاح نمادین یکی از این مراکز در خیابان ستاری مشهد و همزمان با ویدیوکنفرانس سراسر کشور برگزار گردید، معاون استاندار خراسان رضوی، معاون کار ،تعاون و رفاه اجتماعی، سرپرستی بهزیستی خراسان رضوی و جمعی از مدیران استان شرکت داشتند.

ارکان اساسی مراکز مثبت زندگی اعلام شد

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در حاشیه‌ی این برنامه به خبرنگاران گفت: مراکز مثبت زندگی، بهزیستی را به محلات آورده‌اند و با محوریت خانواده، حرکت می‌کنند.

دکتر مسعود فیروزی، خانواده‌محوری، عدالت‌محوری، مددکارمحوری، خدمت محوری و محله‌محوری را پنج رکن اساسی این مراکز دانست و گفت: دسترسی آسان مددجویان به خدمات بهزیستی و تأکید بر آموزش و پیشگیری از معلولیت و آسیب‌ها، نخستین اولویت تأسیس این مراکز می‌باشد.

وی با یادآوری اینکه مراکز مثبت در اجرای قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت راه‌اندازی شده‌اند خاطر نشان کرد: امروز شاهد آغاز به کار رسمی ۱۹۳ مرکز مثبت زندگی در شهرها و روستاهای سراسر استان هستیم که ۷۷ واحد آنها در مشهد استقرار دارند.

وی از شرکت مستقیم ریاست‌جمهوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی و مدیران ارشد این سازمان در مراسم آغاز فعالیت این مراکز به عنوان نشانی از اهمیت آنها در گسترش خدمات اجتماعی دولت یاد کرد و گفت: این مراکز در دوره‌ی آزمایشی فعالیت خود در دو ماه گذشته، هزاران بازدید از منازل مددجویان انجام داده‌اند که شاید در طول چند سال فعالیت بهزیستی هم انجام نمی‌شده است.

انتقال ۷۰ هزار پرونده به مراکز مثبت زندگی استان

فیروزی با بیان اینکه شفافیت عملکرد، نزدیک‌شدن مددکاران به مددجویان، تکریم مددجو و خانواده‌ها، بهره‌گیری از شبکه‌های ارتباطات الکترونیک و روان‌شدن خدمات در همه‌ی سطوح زندگی از نتایج تأسیس و راه‌اندازی این مراکز است گفت: ۷۰ هزار پرونده مددجویی به مراکز انتقال یافته‌اند و کار پایش پرونده‌ها توسط مراکز مثبت زندگی، ادامه دارد.

وی ادامه داد: در نرم‌افزاری که برای این برنامه طراحی شده، حضور مددکار در محل زندگی مددجو و جزئیات بازدید در لحظه قابل رصد و ارزیابی است که شفافیت اقدامات مددکاری را دو چندان می‌کند.

گفتگو با مسؤول فنی یک مرکز مثبت زندگی در مشهد

همچنین صاحب‌امتیاز و مسؤول فنی مرکز مثبت زندگی با کد ۲۰۰۹ که مراسم امروز در آنجا برگزار شد در گفتگو با خبرنگار ما جزئیات عملکرد این مراکز را تشریح کرد.

صدیقه‌ی بختیاری شهری گفت: در مرکز ما سه مددکار و یک‌ روان‌شناس زبده فعالیت دارند و در دو ماه آزمایشی فعالیت ۳۰۰ مورد بازدید منزل داشته‌ایم.

وی با یادآوری اینکه ۴۰۰ پرونده به این مرکز واگذار شده است گفت: ما در وهله‌ی اول به شناسایی مددجویان و ارزیابی وضعیت او و خانواده‌اش با محتویات پرونده الکترونیکی و اصلاح اطلاعات موجود می‌پردازیم.

بختیاری اضافه کرد: اگر مددجویی به خاطر تغییر آدرس و یا محل سکونت فعلی، با محله‌ی استقرار ما هماهنگی نداشته باشد پرونده‌ را به مرکز ارجاع می‌دهیم تا به نزدیک‌ترین مرکز به محل زندگی‌اش ارجاع گردد.

پیشگیری، اولویت مراکز مثبت است

وی با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت‌ها، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آموختن مهارت‌های زندگی، از مهم‌ترین اولویت‌های مراکز مثبت زندگی است گفت: وقتی مددجویان و خانواده‌هایشان فراخوانی می‌شوند و مورد مشاوره و آموزش قرار می‌گیرند رفتار و صحبت‌هایشان نشان می‌دهد که آنها از اینکه دیده شده و مورد کرامت و احترام قرار گرفته‌اند خوشحال و خرسند هستند.

مسؤول فنی مرکز مثبت زندگی ۲۰۰۹ که بازنشسته ی بهزیستی است در خصوص اقدامات مددکاری کارکنان خود گفت: از آنجا که خود من سال‌ها با مددجویان سر و کار داشته و با نیازهای مادی و معنوی آنان آشنایی کامل دارم مددکاران جوان را آموزش می‌دهم و نحوه‌ی برخورد و تعامل یا طیف اقدامات مددکاری را به ایشان می‌آموزم.

وی ادامه داد: مددکاری یک شغل ظریف، پرکار، خستگی‌ناپذیر و انسان‌دوستانه است که اگر شخص، عاشق مددجو و خوشحال کردن او نباشد نمی‌تواند از این کار نتیجه‌ی مطلوب بگیرد.

بختیاری تأکید کرد: به نظر من مراکز مثبت زندگی، یک برنامه‌ی بسیار عالی برای گسترش فعالیت‌های اجتماعی و تسهیل خدمات به مددجویان است که اعتماد اجتماعی را بالا می‌برد و به توسعه‌ی اجتماعی کمک شایان توجهی می‌کند.

مراکز مثبت زندگی در نگاه وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی

شایان ذکر است مراسم امروز با سخنرانی کوتاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صحبت‌های رئیس سازمان بهزیستی و سپس رهنمود و دستور ریاست جمهوری همراه بود که به صورت ویدیو کنفرانس برای همه‌ی مهمانان بهزیستی در سراسر کشور نمایش داده می‌شد.

وزیر رفاه در سخنانی کوتاه، فلسفه‌ی تأسیس این مراکز را ایجاد مراکز واکنش سریع بهزیستی به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: امروز که این مراکز با هدف ارتقای سلامت اجتماعی به صورت رسمی افتتاح می‌شود یکی از بهترین روزهای زندگی من است.

همچنین رئیس سازمان بهزیستی کشور در صحبت‌هایی کوتاه گفت: مراکز مثبت زندگی، فصلی نوین در ارائه‌ی خدمات اجتماعی بهزیستی است.

دکتر قبادی‌دانا افزود: از امروز با افتتاح ۲۴۹۹ مرکز مثبت زندگی، فرایند ساخت یک برند نوین خدمات اجتماعی در کشور آغاز می‌شود و تمام فعالیت‌های این مراکز در بستر الکترونیک میسر شده که در سطح کشور ۲۲ میلیون سفر ماهانه را کاهش می‌دهد زیرا خدمت در محل زندگی مددجو به او ارائه می‌شود.

کد خبر 33043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد