شهریار| بشنویم| تشریح مهارت جرأت مندی

محبوبه زرین قلم از روانشناسان شهریار مدل ده بعلاوه یک مهارت جرأت مندی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، مدیر موسسه مهرآفرینان راهیان سلامت در این خصوص گفت: انسان موجودی اجتماعی است و بقای رضایتمندانه او در گروی ایجاد و تداوم ارتباط مناسب با دیگران است از این رو فراگیری و تمرین مهارت های زندگی و بهره گیری از آنها موجب می‌شود که فرد در ارتباط با خود و دیگران ناکامی و رنج کمتری را تحمل کند.

 زرین قلم افزود: جرأت مندی یکی از مولفه‌های روابط اجتماعی است، گروهی از افرادی که نمی توانند خواسته هایشان را بیان کنند مستعد افسردگی اند و از  گروه دیگر وقتی با احساس طرد شدن مواجه می شوند ممکن است پرخاشگری کنند.

وی بیان داشت: در اصل، جرأت ورزی یعنی دفاع از حقوق و حق خود و بیان افکار و احساسات خود به طور مناسب و صادقانه و افراد جرأت مند برای خود و دیگران احترام قائل هستند.

 زرین قلم تاکید کرد: جرأت ورزی و پرخاشگری از یکدیگر متمایز هستند؛ پرخاشگر بودن به معنی دفاع از حقوق خود به شیوه خصمانه است که فرد سعی میکند نیازها و خواسته های خود را از طریق غالب شدن، توهین و تحقیر دیگری برآورده کند که در این میان برای حقوق و خواسته دیگران ارزش قائل نیست اما در جرات ورزی این چنین نیست و هدف تغییر خود فرد است  و دیگران  یاد می گیرند چگونه آرام باشند و در موقعیت های متفاوت اجتماعی به طور مناسب و خوشایند ارتباط برقرار کنند وقتی کسی از ما درخواستی دارد مخصوصا اگر این درخواست غیرقابل قبول و ناموجه باشد رفتار جرأت مندانه هست که میتواند به فرد کمک کند.

 زرین قلم افزود: جرأت مندی به انسان احساس خودکارآمدی و کنترل درونی می‌بخشد و این احساسات نیز در روابط متقابل با دیگران اعتماد به نفس و عزت نفس فرد را تقویت می کند از آنجایی که قاطعیت و جرات مندی مستلزم تدابیر و مذاکره و آموزش است آموزش جرات مندی در سه بخش تهیه شده که در اختیار فراگیران قرار خواهد گرفت.

کد خبر 32970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد