مراجعه ۱۲۲۳ نفر به مراکز مشاوره ژنتیک خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۱۲۲۳ نفر به مراکز مشاوره ژنتیک استان مراجعه کردند، گفت: جهت مقابله با جهش و مشکلات ژنتیکی اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان برای بحث آزمایش، سونوگرافی و یارانه پرداخت شده است.

«علی عرب نژاد» در گفتگو با خبرنگاران در بیرجند اظهار داشت: امسال بحث جمع بندی آمار خانواده های چند معلولیتی به تفکیک نوع معلولیت در شهرستان ها با هدف اولویت ارجاع به مراکز مشاوره ژنتیک جهت انجام اقدامات تشخیصی و تعیین جهش ژنی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در راستای تشخیص و تعیین جهش ژنتیکی تعدادی از پزشکان مراکز مشاوره ژنتیک به شهرستان های سرایان، فردوس، طبس، زیرکوه و بشرویه اعزام شدند و این شهرستان ها فاقد مرکز جهت انجام مشاوره هستند.

وی با بیان اینکه امسال 77 خانواده از تسهیلات آزمایشگاهی تخصصی تشخیصی در کمیته تخصصی ژنتیک استان بهره مند شدند، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون صد درصد خانواده های چهار معلولیتی جهت ارجاع به مراکز مشاوره ژنتیک و انجام اقدامات تشخیصی در سطح استان تحت پوشش قرار گرفتند.

عرب نژاد ادامه داد: امسال 80 درصد خانواده های سه معلولیتی به مراکز مشاوره ژنتیک جهت انجام مشاوره تخصصی با پزشکان متخصص و انجام اقدامات تشخیصی و پاراکلینیکی ارجاع داده شدند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و 223 نفر از خدمات مراکز مشاوره ژنتیک بهره بردند، گفت: امسال 196 خانواده معلول به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 523 نفر از تسهیلات آزمایشگاهی جهت مقابله با مشکلات زنتیکی استفاده کردند، افزود: در این راستا اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان برای بحث آزمایش، سونوگرافی و یارانه به خانواده های دارای چند معلولیتی در استان پرداخت شده است.

عرب نژاد عنوان کرد: امسال 715  نفر در خراسان جنوبی یارانه دریافت کردند و 250 نفر از تسهیلات سونوگرافی بهره مند شدند و از ابتدای سال جاری تاکنون 5 مورد سقط قانونی در مراکز مشاوره ژنتیک استان تشخیص داده شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در پایان به اجرای طرح پژوهشی در استان جهت شناسایی بیماری متابولیک فنیل کتونوری اشاره کرد و گفت: در این راستا امسال 14 بیمار مبتلا به فنیل کتونوری و 55 نفر ناقل ژن معیوب شناسایی شدند.

کد خبر 32924

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد