در رسانه| مراکز مثبت زندگی، ارمغان بهزیستی در آستانه سال نو

ایلام - ایرنا_ سازمان بهزیستی سال ۵۹ به ابتکار شهید فیاض بخش با هدف بهتر زیستن افراد جامعه تاسیس و تلاش دارد تا در قالب مجموعه ای هماهنگ از برنامه ها و فعالیت ها برای بهبود زندگی افراد و گروه های آسیب پذیر جامعه گام بردارد.

گزارش از : آزاده خرم/مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان ایلام

به گزارش ایرنا، بهزیستی از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، موسسه و انجمن تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارایه خدمات و حمایت های  غیر بیمه ای با حفظ ارزش ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت های مردم و همکاری نزدیک سازمان های ذیربط در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروی و پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی و کمک به تامین حداقل نیازهای اساسی گروه های کم درآمد اقدام نمایند.

از بدو تاسیس سازمان بهزیستی ۵۲ وظیفه بر عهده آن گذاشته شد که رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست ، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، مسئولیت سلامت روان جامعه، امور مربوط به مهدهای کودک، سالمندان، افراد دارای معلولیت، کودکان کار و خیابان، زنان آسیب دیده و غیره از جمله این موارد است.

اما رفته رفته و با توسعه شهرها و تحول های جامعه خدمات بهزیستی نیز گسترده تر شد بطوریکه از ۵۲ ماموریت اکنون به بیش از ۲۰۰ ماموریت افزایش و مجموع خدمات این سازمان بصورت تلفیقی از حمایتی و تخصصی شدند.

بهزیستی امروز بعد از گذشت ۴۰ سال از تاسیس به عنوان یکی از نهادهای اصلی و تاثیرگذار در حوزه رفاه اجتماعی کشور و متولی ارتقا سلامت اجتماعی، خدمات گسترده ای به عموم مردم بویژه افراد دارای معلولیت و افراد آسیب دیده اجتماعی و یا در معرض آسیب ارایه کرده است.

یکی از مهمترین اقدام های این سازمان در خدمت رسانی به عموم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و برون سپاری فعالیت ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در خدمت رسانی به جامعه هدف بوده است.

اما در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی این سازمان استفاده از ظرفیت مردمی را پیشانی فعالیت های خود قرار داده بطوریکه درصدد است تا روند خدمات رسانی به مردم و جامعه هدف گسترده تر و با استفاده از ظرفیت مردم انجام شود.

یکی از اقدام های بهزیستی پس از چهار دهه تلاش این سازمان ایجاد مراکز مثبت زندگی بوده، مراکزی که با تاسیس در محله های مختلف شهری و روستایی استان ها هدفشان تسهیل مراجعه افراد، پیگیری و پاسخگویی به عموم مردم و جامعه هدف است.

مرکز (خدمات بهزیستی) مثبت زندگی مرکزی غیر دولتی است که بر اساس بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت پس از کسب پروانه فعالیت، مجموعه ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی (۲۲ خدمت) را در بستر فناوری اطلاعات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه ارایه می کند.

۲ هزار و ۴۰۰ مرکز مثبت زندگی هفته جاری قرار است بصورت همزمان در سراسر کشور با حضور رئیس جمهور افتتاح و بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز نمایند و سهم استان ایلام از این مراکز ۴۲ مورد است.

اما این مراکز چگونه فعالیت دارند و چه خدماتی را به جامعه هدف ارایه می دهند؟

 مراکز مثبت زندگی خدمات رسانی به مددجویان را سرعت می بخشد

مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به ایجاد مراکز مثبت زندگی به عنوان خدمت نوین این سازمان در سراسر کشور گفت: ایجاد این مراکز روند خدمات رسانی به مددجویان زیر پوشش را سرعت می بخشد.

زهرا همتی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاسیس این مراکز در نقاط مختلف شهری و روستایی استان موجب دسترسی آسان جامعه هدف به خدمات بهزیستی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تا پیش از تاسیس مراکز مثبت زندگی در برخی بخش ها و روستاهای استان نظیر زردلان، موسیان، شباب و ... مراکز بهزیستی وجود نداشته و مردم برای دریافت خدمات مجبور به مراجعه به شهرها و مرکز استان بوده اند، با ایجاد این مراکز مراجعه افراد به مراکز بهزیستی دور از محل سکونت کاهش و در نزدیکترین محل خدمات خود را دریافت خواهند کرد.

مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به آماده سازی مراکز مثبت زندگی برای افتتاح در هفته جاری افزود: پرونده خدمات رسانی مددجویان از طریق مددکاران این مراکز به روزرسانی شده و تمامی ۲۱ هزار مددجوی مستمری بگیر در نخستین مرحله مورد بازدید قرار گرفته و لیست آنها تکمیل شده است.

تاثیر مراکز مثبت زندگی در اشتغالزایی افراد

همتی افزود: از طرف دیگر ایجاد این مراکز که توسط بخش خصوصی با نظارت بهزیستی اداره می‌شوند،  نقش مهمی در اشتغال زایی در مناطق مختلف استان داشته است.

وی با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی محله‌محور هستند، یادآور شد: فعالیت این مراکز با توجه به پراکندگی در استان علاوه بر اینکه موجب توزیع عادلانه خدمات و سطح دسترسی‌های مردم شده همچنین تکریم ارباب رجوع و توجه به ارزش‌ها و فرهنگ‌های مردم در هر منطقه را نیز بدنبال دارد.

مدیرکل بهزیستی ایلام اضافه کرد: کلیه پروندهای مددجویان اعم از زنان سرپرست خانوار و معلولان به این مراکز واگذار خواهد شد.

ارایه ۲۲ خدمت بهزیستی از طریق مراکز مثبت زندگی

وی با بیان اینکه ارائه خدمات در این مراکز موجب صرفه جویی در منابع مالی و انسانی بهزیستی می شود، افزود: این مراکز موجب شده تا هزینه‌ها به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کند و از نهادهای غیردولتی نیز مشارکت گرفته می شود.

به گفته همتی، با توجه به اهداف مذکور در نهایت خدمات ۲۲ گانه مراکز مثبت زندگی از تشکیل پرونده و پاسخگویی، شناسایی داوطلبان و خیران تا آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها، غربالگری و آموزش مهارت‌های زندگی  و غیره که حجم قابل توجهی از فعالیت‌های این سازمان است از طریق این مراکز ارایه می شوند.

راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی یکپارچه سازی خدمات بهزیستی را بدنبال دارد

دبیر انجمن مددکاران ایران در استان ایلام نیز در این خصوص گفت: راه‌اندازی و ایجاد مراکز مثبت زندگی به عنوان اقدامی مطلوب و بدیع توسط بهزیستی موجب تسریع در روند خدمت‌رسانی ، یکپارچه‌سازی و یکسان سازی خدمات این سازمان به جامعه هدف خواهد شد.

حیران پورنجف افزود: با توجه به اینکه مراکز مثبت زندگی باید به جامعه هدف و بهزیستی پاسخگو باشد بدون شک در زمینه تسریع ارایه خدمت به مددجویان و افزایش دقت در خدمات‌دهی تاثیرگذار است بطوریکه می‌تواند در افزایش انگیزه مددجویان برای تعامل با بهزیستی و دریافت خدمات موثر باشد.

ارایه خدمات الکترونیکی نقطه قوت مراکز مثبت زندگی

وی با اشاره به توسعه فناوری‌های نوین و نظریات جدید حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی مبنی بر اینکه خدمات دستگاه‌ها باید به سمت الکترونیکی شدن هدایت شوند، گفت: نقطه قوت راه‌اندازی این مراکز، الکترونیکی بودن ارایه خدمات است.

پورنجف اظهار کرد: با توجه به اینکه شمار زیادی از جامعه هدف بهزیستی افراد دارای معلولیت هستند که برای تردد در سطح شهرها به علت عدم مناسب‌سازی فضاهای عمومی با مشکل مواجه می شوند این مراکز با ارایه خدمات الکترونیکی بخش زیادی از مشکلات تردد این افراد را با کاهش مراجعه حضوری رفع خواهند کرد.

به عقیده وی، مراکز مثبت زندگی بهترین و مناسب‌ترین راهکار برای ارایه خدمات الکترونیکی به افراد دارای معلولیت است.

دبیر انجمن مددکاران ایران در ایلام در پاسخ به این سئوال که آیا استانداردسازی ارائه خدمات در این مراکز سبب رضایت جامعه هدف خواهد شد، توضیح داد: بدون شک استانداردها یعنی پاسخ‌دهی به بالاترین سطح کمی و کیفی نیاز مخاطب و بهسازی خدمات و بدون شک رضایتمندی جامعه هدف را بدنبال خواهد شد.

مراکز مثبت زندگی همیار مددجویان

وی با اشاره به اینکه تاسیس مراکز مثبت زندگی موجب متمرکز شدن خدمات می‌شود، گفت: در این مراکز روند خدمات مشخص است بطوریکه از نقطه ورودی تا دستیابی به خدمت مورد نظر مسیر لازم مشخص شده تا توسط مددجو در حداقل زمان دریافت شود.

پورنجف با تاکید بر اینکه مراکز مثبت زندگی همیار بهزیستی و مددجویان خواهند بود، اضافه کرد: این مراکز با توجه به اینکه توسط بخش غیردولتی اداره می‌شوند هم موجب اشتغالزایی افراد در جامعه شده و از طرفی مددجویان با دریافت خدمات از این مراکز  بصورت شفاف فعالیت‌های بهزیستی را دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد: این مراکز موجب ارتقای کیفیت خدمات بهزیستی می‌شود که بدون شک سطح رضایت مددجویان را نیز افزایش خواهد داد.

مراکز مثبت زندگی در راستای گسترش ماموریت‌ها، نیازها، انتظارات و مطالبات جامعه از سازمان بهزیستی، بهره‌مندی از پتانسیل و ظرفیت های مردمی در قالب مراکز و موسسات غیردولتی و به منظور تقویت و توسعه خدمات حمایتی و تخصصی از سوی سازمان بهزیستی راه‌اندازی خواهند شد.

فراخوان راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی اردیبهشت ماه امسال بصورت سراسری توسط سازمان بهزیستی کشور اعلام و متقاضیان در سامانه اعلام شده برای دریافت مجوز تاسیس این مراکز ثبت‌نام کرده‌اند.

۴۲ مرکز مثبت زندگی هفته جاری بصو.رت سراسری از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور افتتاح خواهند شد.

کد خبر 32882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد