چهار سال طلایی برای پیشگیری از تنبلی چشم، از نابینایی تا کم بینایی

دکتر « اسدالله حیدری » مدیرکل بهزیستی البرز گفت: در صورت از دست دادن زمان پیشگیری از بیماری تنبلی چشم این فرصت برای همیشه از دست رفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: بهترین زمان برای پیشگیری از بیماری تنبلی چشم زیر پنج سالگی است و  والدین باید بدانند دوران کودکی تنها زمان دستیابی به درمان کامل تنبلی چشم است.

مدیرکل بهزیستی البرز افزود: تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بهزیستی، چشم همه کودکان در سالهای ۳، ۴، ۵ و ۶ سالگی مورد غربالگری قرار می گیرند.

حیدری گفت: سازمان بهزیستی برای حفظ و ارتقاء سلامت بینایی کودکان برنامه پیشگیری از تنبلی چشم را در سنین سه، چهار، پنج و شش سال اجرا می‌کند.

او افزود: زمانی که کودک دچار کاهش دید در یک یا هر دو چشم باشد به نحوه ای که حتی پس از استفاده از عینک و یا در صورت جراحی باز هم دید کامل را نداشته باشد و مانند سایر افراد قادر به دیدن نباشد می شود گفت که دچار تنبلی چشم شده است.

مدیر کل بهزیستی البرز گفت: شیوع تنبلی چشم در جهان ۲ تا ۵ درصد و در کشور ما بیش از یک میلیون نفر مبتلا وجود دارد که تنبلی چشم یکی از علل نابینایی و کم بینایی خفیف تا شدید و دومین علت کاهش بینایی در کودکان است.

حیدری افزود: در حال حاضر ۳۴ پایگاه غربالگری بینایی در سراسر استان فعال است و تعداد ۵۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه غربالگری بینایی قرار گرفتند که ۷۵ هزار کودک از این برنامه جامانده اند در حالی که در سال گذشته ما ۹۹ درصد کودکان را تحت پوشش برنامه غربالگری بینایی قرار داده ایم.

او گفت: بیماری تنبلی چشم می تواند بیماری پنهانی باشد عدم تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم می تواند موجب کاهش بسیار شدید و دائمی دید یک یا هر دو چشم و گاهی نابینایی شود در حالی که با تشخیص زودهنگام و درمان به موقع چشم دید کامل خود را به دست می آورد.

حیدری افزود: والدین محترم توجه داشته باشند با عنایت به عوارض وخیم این بیماری که همانا نابینایی و کم بینایی است  جهت پیشگیری از اختلالات بینایی فرزندانشان به پایگاه سنجش بینایی مراجعه کنند برای کسب اطلاعات به بهزیستی شهرستان مذکور مراجعه یا تماس تلفنی داشته باشند.

او گفت: شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از کرونا از قبیل استفاده از ماسک توسط غربالگر و مراجعه کننده، رعایت فاصله یک و نیم متری، غربالگری با دستگاه فتومتر، ضدعفونی کلیه تجهیزات، استفاده از کاور یکبار مصرف برای صندلی کودک و غربالگری از لحاظ علائم بیماری کرونا برای مراجعین انجام می شود.

کد خبر 32851

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد