گزارش انتشار دستگاه در سال ۹۶و۹۷

گزارش انتشار دستگاه در سال ۹۶و۹۷

بسمه تعالی

اداره بهزیستی استان زنجان

نگاه کلی بر بهزیستی:

سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می‌نماید. پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی کشور از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، آغاز به کار کرد. پس از بررسی و مطالعات شهید گرانقدر دکتر محمد علی فیاض‌بخش، سازمان بهزیستی کشور به موجب لایحه قانونی مورخ ۲۴/۴/۱۳۵۹ و در جهت تحقق مفاد اصول سوم، بیست‌ویکم و بیست‌ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، موسسه و انجمن تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‌های غیر بیمه‌ای با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت‌های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد، اقدام نماید.در حال حاضر سازمان بهزیستی استان زنجان با ۵ معاونت در جهت خدمت به جامعه هدف فعالیت می نماید در حال حاضر ۱۵% کل جمعیت استان زنجان  به عبارتی ۱۷۹۷۸۶نفر مددجو به همراه خانواده تحت پوشش بهزیستی استان زنجان می باشند و ۱۹% خانوار استان زنجان به تعداد ۲۷۵۶۲خانوار زنجانی تحت پوشش سازمان بهزیستی می باشند و از این  تعداد ۱۴۹۹۲خانوار مستمری بگیر سازمان می باشند به عبارتی۳۱% مستمری بگیر هستند و ۶۹% مابقی از سایر خدمات این سازمان بهره مند می شوند.

معاونت توانبخشی:

مجموعه‌ای است که اقدامات هدفمند را، در جهت قادر سازی شخص معلول، به منظور دست یابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی روانی، اجتماعی و حفظ این توانایی ها انجام  می دهد. بر این اساس فعالیت عمده این مجموعه تغییر زندگی معلولین برای استقلال بیشتر می‌باشد.

درحوزه توانبخشی در حال حاضر  ۲۱۰۹۵معلولیت ثبت شده با ۲۰۵۶۸پرونده تحت حمایت سازمان وجود داردکه ۱.۷% از جمعیت کل استان را شامل می شود که ۲۶% این افراد به تعداد ۷۹۰۸ نفر از معلولین و بیماران اعصاب و روان مستمری بگیر سازمان می باشند. هم چنین تعداد ۵۷ مرکز غیردولتی ( روزانه ، شبانه روزی ، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و کلینیک) در حوزه توانبخشی وجوددارد که در مجموع ۷.۲% معلولان که شامل ۷۴۴۴معلول بهره مند از خدمات این مراکز هستند. لازم به ذکر است از تعداد کل معلولین ۳۰۷ نفر معلول ضایعه نخاعی بوده که به این افراد خدمات ویژه شامل ارائه خدمات توانپزشکی ، حق پرستاری و سایر خدمات مددکاری ارائه می گردد،  شایان ذکر است مابقی معلولین تحت پوشش شامل ۶۹% باقی مانده با توجه به عدم شرایط احراز دریافت مستمری از خدمات مددکاری، مشاوره های تخصصی و سایر برنامه های سازمان بهره مند هستند در این معاونت از ۹۹۶  دانش آموز و ۲۲۸ دانشجوی معلول حمایت می شود.

معاونت اجتماعی:

این معاونت مسئول ارائه وانجام برنامه های خدمات اجتماعی مانند قادرسازی (ارائه خدمات قادرسازی به افراد وگروههایی که بنا به دلایل اقتصادی اجتماعی و تربیتی وفرهنگی از روال عادی زندگی بازمانده و در وضعیت اضطراری قراردارند) می باشد. اهداف این معاونت شامل  توانمندسازی در جامعه تخت پوشش سازمان ، توسعه ارائه خدمات سازمان به افراد در معرض آسیب ، توسعه برنامه های تربیتی و پرورشی پیش از سن دبستان ، توسعه خدمات بیمه ای برای افراد تحت پوشش ، افزایش کیفیت ارائه خدمات ، گزارش پوشش جغرافیایی ارائه خدمات ، ارتقا بر حضور سازمان در سیاست گذاری های مرتبط با آیین و لوایح مرتبط ، تقویت و توسعه فرهنگ فرزندخواندگی ، تقویت حضور افراد تحت پوشش در برنامه های فرهنگی، علمی، ورزشی و هنری می باشد. در حال حاضر ۷۶۸۶ پرونده مددکاری در این حوزه وجود دارد که از این تعداد ۵۳۹۰ مربوط به زنان و خانواده و ۳۹۱۱ خانوار نیز در این حوزه مستمری بگیر می باشند که ۳۳% کل پرونده ها را شامل می شود و تعداد ۱۵۹۸ دانش آموز و ۱۸۱ دانشجو تحت حمایت این معاونت می باشند.  با توجه به اینکه مرکز اورژانس اجتماعی در راستای شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی با حضور تیم کارشناسی و متخصص فعالیت می نماید و در سال جاری ۲۶۳۶  نفر مورد پذیرش قرار گرفتند .

معاونت امور توسعه و  پیشگیری:

معاونت امور پیشگیری براساس رسالت و حیطه فعالیت خود که همان اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های علمی آحاد جامعه در خصوص پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، پیشگیری از معلولیتها و مشاوره روانشناختی می باشد، اقدامات زیادی را انجام داده است . این معاونت با استفاده از برگزاری کلاسهای آموزشی جهت گروه هدف، اطلاعات پیشگیرانه را بالا برده و به نوعی از تولید و بروز معلولیتها همچون معلولیتهای ذهنی و جسمی جلوگیری به عمل آورده و از بار کاری دیگر معاونتها همچون توانبخشی و اجتماعی می کاهد. همچنین این معاونت با اجرای طرحهای پیشگیرانه همچون طرح پیشگیری از ناشنوایی، آمبلیوپی یا تنبلی چشم، پیشگیری از معلولیتهای ناشی از بیماریهای ژنتیکی، و در دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در قالب آگاهسازی و آموزش در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محلات برای عموم مردم آموزش داده می شود از قبیل آموزش مهارتهای زندگی به خانواده ها، جوانان و زوج های جوان در محلات و پایگاه های سلامت اجتماعی،در دفتر مشاوره و امور روانشناختی غربالگری کودکان ۵ تا ۶ سال و اجرای طرح محب جهت ارائه حمایتهای روانی اجتماعی در بلایای طبیعی وارائه خدمات مشاوره حضوری وتلفنی  از بروز معضل بزرگ اعتیاد و طلاق پیشگیری بعمل می آورد. همچنین در دفتر اعتیاد به اجرای برنامه های پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد درمحلات شهری و روستایی، مهاد کودک و محیط کار و ارائه خدمات به افراد گروه هدف در مراکز کاهش آسیب و در مراکز درمان سرپایی و مراکز اقامتی بهبود وبازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد به ارائه خدمات درمان و بازتوانی معتادین (به صورت اقامتی و سرپایی)، ارائه خدمات درمان های دارویی و غیر دارویی، خدمات پزشکی، امور روانشناختی و مددکاری معتادین می پردازد. با توجه به اینکه بیشتر فعالیتها و برنامه های این حوزه در راستای تحقق اهداف سلامت اجتماعی می باشد و ارتقاء دانش و مهارتهای ارتباط بین فردی و زندگی از جمله فعالیتهای مهم این حوزه می باشد. در سه ماهه چهارم سال ۹۷، تعداد ۴۹۴۶نفر از خدمات  مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی ، در ۲۵ مرکز ترک اعتیاد تعداد ۲۴۶۱ نفر از جمعیت معتادین از امور  درمان خدمت گرفته اند و در ۲ مرکز کاهش آسیب استان  تعداد۳۶۸ نفر از معتادین از خدمات کاهش آسیب استفاده نموده اند ، تعداد ۲۵۸۸۱کودک از خدمات غربالگری بینایی و تعداد ۲۸۴۶کودک از برنامه غربالگری شنوایی بهره مند شده اند.

معاونت مشارکت های مردمی، اشتغال و موسسات خیریه:

باتوجه به وظایف قانونی سازمان بهزیستی در حمایت ورسیدگی به امور مددجویان وتوانخواهان تحت پوشش و نظر به کمبود امکانات این سازمان وپاسخگویی به نیازهای مادی ومعنوی افراد یادشده ضروری است که با بهره گیری از توان آحاد جامعه از طریق جلب وجذب کمکها وحمایتهای مادی ومعنوی عامه مردم شرایط رشد وبالندگی معنوی ،اجتماعی واقتصادی جامعه هدف بهزیستی فراهم آید. ازاین رو معاونت مشارکتهای مردمی سعی برآن دارد که بااستفاده از امکانات وخدمات مادی ومعنوی افراد جامعه ومشارکت فعالانه خیرین نیازهایی از قبیل مسکن،تامین جهیزیه، هزینه ازدواج،هزینه درمان وهزینه تحصیل و... تامین نموده وگامی ارزشمند درجهت ارائه خدمت به محرومین ونیازمندان بردارد.

از فعالیتهای برجسته این معاونت میتوان به موارد زیر اشاره کرد: راه اندازی سامانه صدقه تلفنی به شماره ۳۸۸۱۸- اجرای طرح حامی بطور گسترده در سطح استان – انعقادتفاهم نامه با خیرین -  دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراکز غیر دولتی- تاسیس مهدهای کودک  ( هم اکنون ۱۵۵ مهد کودک در استان زنجان موجود می باشد  که ۵۹۷۳ کودک پذیرش شده است)- مراکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست (۵ مرکز که در آنها ۶۱کودک پذیرش شده است )- کلینیک های مددکاری اجتماعی  که ۱۰ مرکز در استان زنجان به ثبت رسیده است- تاسیس مراکز ودفاتر مشاوره و امور روان شناختی ۳۴ و ژنتیک ۳ مرکز فعال در استان وجود دارد- تاسیس مراکز توانبخشی ۲ مرکز(تاسیس ۱ مرکز سالمندان روزانه بنیان پاک و ۱ مرکز شبانه روزی ذهنی در زنجان) و حرفه آموزی معلولین ۴ (۲ مرکز در شهرستان زنجان و ۲ مرکز در شهرستان ابهر)مرکزو درمان بیماران روانی مزمن  ۳ (۱ مرکز روزانه و ۲ مرکز شبانه روزی)مرکزو نگهداری سالمندان که هم اکنون ۵ (۳ مرکز روزانه و ۲ مرکز شبانه روزی) مرکز در حال فعالیت می باشند- تاسیس مراکز درمان سرپایی معتادین هم اکنون ۱۲مرکز وهمچنین مرکز اقامتی و بهبود و بازتوانی معتادین به تعداد ۱۳ مرکزدر حال فعالیت هستند- تاسیس موسسات غیر دولتی خیریه ها که ۹۸ مرکز در سطح استان فعالیت می کنند.

در بهزیستی استان زنجان از ابتدای سال  تاکنون ۵۸۴ اشتغال ایجاد شده است و  تعداد ۹۷ مسکن به مددجویان واگذار گردیده است.

آمار و اطلاعات سال ۱۳۹۶ و سال ۱۳۹۷

 سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۶

عنوان

۲۷۵۶۲

۲۳۸۷۷

تعداد خانوارهای مددجویان تحت پوشش و بعد خانوار

۱۷۹۷۸۶

۱۵۳۷۵۶

تعداد اعضای خانوارمددجویان تحت پوشش

۱۴۹۹۱

۷۱۴۵

تعداد مددجویان دریافت کننده کمک هزینه خدمات توانبخشی حمایتی مستمری

۳۱۸۵

۱۷۵۸

تعداد مددجویان پشت نوبت دریافت کمک هزینه خدمات توانبخشی حمایتی مستمر

۴۰۰

۴۱۰

تعداد پرسنل شاغل

۵۸۴

۷۳۰

تعداد مددجویان اشتغال یافته

۱۰۰

۹۵

تعداد مؤسسات خیریه

۵۱۶ مورد ۸۵۷۴۱۷ میلیارد ریال

۵۳۷ مورد ۵۷۵۳۰ میلیون ریال

میزان جذب تسهیلات قرض الحسنه اشتغال زایی

۹۷

۲۱۷

عملکرداجرای طرح نهضت تامین مسکن مددجویان

۷۶۸۶

۷۰۸۸

تعداد مددجویان دارای پرونده اجتماعی

۲۳

۲۳

تعداد گروههای همیار زنان

۱۱

۹

تعداد کلینیکهای مددکاری اجتماعی

۱۳۸۹

۱۵۸۳

تعداد زنان سرپرست خانوار بیمه شده تحت پوشش برحسب بیمه تامین اجتماعی

و بیمه روستایی و عشایری

۱۸

۱۸

تعداد گروههای خودیار طرح تامین مالی خرد

۱۱۳۰۰

۱۱۳۰۰

تعداد قوطی شیرخشک اهدا شده به خدمت گیرندگان

۳۰۵

۲۷۴

تعداد خانوارهای توانمند شده

۵

۵

تعداد محله های بهره مند از طرح توانمند سازی اجتماع محور با رویکرد فقرزدایی

۷۳۳

۶۴۸

تعداد شرکت کنندگان در آموزش مهارتهای زندگی خانوارهای زن سرپرست  

۲۴۸۲

۲۴۰۰

تعداد پرونده های واگذار شده به کلینیک های مددکاری اجتماعی

۴۰۸ خانوار

(۸۶۷کودک)

۳۲۸ خانوار     

 ( ۷۰۸ کودک)

تعداد خانوارها و فرزندان چندقلوی تحت پوشش   (۳۲۳ خانوار)

۱۵۹۸

۱۲۹۸

تعداد دانش آموزان خانوارهای نیازمند تحت پوشش   

۱۸۱

۱۵۷

تعداد دانشجویان خانوارهای تحت پوشش

۱۵۵

۱۶۵

تعداد مهدکودک خصوصی  

۵۹۷۳

۵۸۴۴

تعداد کودکان خدمت گیرنده ازمهدهای کودک خصوصی  

۵۹۴

۴۹۵

تعداد مربیان مهدهای کودک خصوصی  

۵

۴

تعداد خانه های شبه خانواده  

۶۱

۹۶

تعداد فرزندان در خانه

۲۱۳

۲۰۰

تعداد فرزندان در خانواده

۲۷۴

۲۹۶

تعداد فرزندان تحت سرپرستی 

۵۲

۴۳

تعداد فرزندان انتقال یافته به خانواده و جامعه

۱۰

۱۰

تعداد مراکز آسیبهای اجتماعی 

۸۴۸۵

۴۰۹۸

تعداد خدمت گیرندگان مراکز آسیبهای اجتماعی

۱۳

۱۰

تعداد مراکز فوریتهای اجتماعی

۷۱۸۴

۴۳۸۲

تعداد خدمت گیرندگان مراکز فوریتهای اجتماعی

۱۳

۱۳

تعداد فعالیتهای مراکز روزانه ، حرفه آموزی و کارگاههای تولیدی حمایتی

۵۴۶

۵۲۳

تعداد خدمت گیرندگان مراکز روزانه ،حرفه آموزی وکارگاه های تولیدی حمایتی

۳۱۷۲

۱۱۴۱

تعداد خدمت گیرندگان دریافت کننده کمک هزینه تغذیه در مراکز توانبخشی غیردولتی روزانه ،حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی حمایتی

۷۳۳۵

۵۵۹۰

تعداد مددجویان معلول بهره مند از وسیله کمک توانبخشی

۳۰

۲۶

تعداد مددجویان معلول بهره مند از کمک هزینه کاشت حلزون

۵۷۰

۵۴۷

تعداد مددجویان معلول بهره مند از خدمات توانپزشکی

۵۷۰

۵۷۳۲

تعداد خدمت گیرندگان واحدهای توانپزشکی

۸

۳

تعداد گروههای هنری مددجویان معلول در حوزه تئاتر

۱۴

۱۵

تعداد فعالیت های مراکز شبانه روزی و خدمت در منزل 

۱۷۰

۱۷۰

تعداد فعالیت و خدمت گیرندگان مراکز توانبخشی و مراقبتی مبتنی بر خانواده

( مراقبت در منزل )  

۵۹۱۵

۵۵۸۳

تعداد پرونده های توانبخشی واگذار شده به بخش غیردولتی 

۸۰۰

۷۹۲

تعداد خدمت گیرندگان مراکز شبانه روزی و خدمت در منزل 

۳۱۰

۲۹۱

تعداد مددجویان معلول تحت پوشش فعالیت حق پرستاری معلولین ضایعه نخاعی

۹۹۶

۹۲۰

تعداد مددجویان معلول تحت پوشش فعالیت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان نیازمند 

۰

۲

تعداد دانشجویان معلول تحت پوشش فعالیت کمک هزینه تشویقی به معلولان پذیرفته شده در دانشگاههای دولتی 

۴۳۶

۷۸۰

تعداد مددجویان معلول تحت پوشش فعالیت کمک هزینه ایاب و ذهاب

۲۹

۲۷

تعداد مددجویان معلول تحت پوشش فعالیت ساماندهی مبتلایان به فنیل کتونوریا (PKU)   

۲۲۳

۱۳۷

 تعداد مددجویان معلول تحت پوشش فعالیت مناسب سازی محیط زندگی و وسیله نقلیه

۲۲۸

۲۲۹

تعداد دانشجویان معلول تحت پوشش

۶۳۴۹۹۲

۶۳۴۹۹۲

 اطلاعات جمعیت، شهرها وروستاهای تحت پوشش برنامه CBR 

۴۴

۴۴

تعداد تسهیل گران برنامه CBR

۲

۲

تعداد گروه های خودیار برنامه CBR

۳۶

۳۶

تعداد دستگاه ها و مراکز ارائه خدمت پیشگیری از معلولیت ها

۱۵۸۰

۱۵۳۶

مشاوره ژنتیک

۴۷۵۲۴

۴۶۵۹۰

غربالگری بینایی

۱۷۱۱۶

۱۷۳۵۶

غربالگری شنوایی

۲۲۷۳۲

۲۲۴۰۸

آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها

۱۲

۱۲

تعداد پایگاه های غربالگری تنبلی چشم

۲۱۶۹

۳۰۳۴

کودکان معاینه شده توسط اپتومتریست

۳۰

۳۰

تعداد مراکز و دفاتر مشاوره حضوری

۱۵

۸

تعداد مراکز تخصصی مشاوره حضوری غیردولتی

۱۵

۱۵

تعداد محله های محب

۲۲۷

۲۲۷

تعداد تیم های تحت پوشش برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد برحسب محله هایشهری روستایی، محیط های آموزشی و کار

۱۸۷

۱۸۱

تعداد محیط های تحت پوشش برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد برحسب محله های شهری روستایی، محیط های آموزشی و کار  

۴۶۹۹۸۶

۴۴۷۰۵۰

جمعیت تحت پوشش برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد برحسب محله های

شهری روستایی، محیط های آموزشی و کار

۸۸۴۴

۷۷۷۲

عملکرد مراکز درمان اختلال مصرف مواد مخدر یا روان گردان

۴۲ گروه همیار و ۹ پایگاه

۴۲

تعداد پایگاه ها و گروه های همیاران سلامت روان اجتماعی

۲۹۶۰

۳۳۷۸

تعداد کارتهای صادر شده معلولین

۱۸۱

توانبخشی ۱۴۹

اجتماعی ۳۲

۱۶۹

تعداد خانواده های بهره مند شده از معافیت سربازی

۴۳۵۷

۴۱۰۲

تعداد معلولین بررسی شده در کمیسیون پزشکی

کد خبر 32801

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد