در رسانه |  ناشنوایان در فضای عمومی جامعه مستاصل‌اند

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت نیز شهروندان درجه یک جامعه هستند، گفت: افراد ناشنوا و کم‌شنوا در بیشتر مواقع به هنگام حضور در فضای عمومی مستاصل هستند زیرا افراد خواسته و نیاز او را متوجه نمی‌شوند. در اماکن عمومی بایستی اطلاع‌رسانی‌هایی به صورت نوشتاری در زمینه روش‌های استفاده از امکانات و خدمات آنجا برای افراد ناشنوا وجود داشته باشد.

مسعود فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا درمورد مشکلات ناشنوایان اظهار کرد: مشکلات فراروی افراد دارای معلولیت بسیار زیاد است. در وهله اول مسئله‌ای که زندگی آنها و خانواده‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد هزینه‌های بسیار و متعددی است که به سبد مخارج خانواده اضافه می‌شود. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های توانبخشی، توانپزشکی، تشخیص و درمان، سمعک و باطری، هزینه آموزش‌های ویژه‌ای که این افراد بایستی برای تحصیل داشته باشند و... است.

وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان اولین سازمانی که در کنار این افراد است، بخشی از هزینه‌های آنها را متقبل می‌شود ولیکن بخش زیادی از هزینه‌ها همچنان روی دوش خانواده‌هاست. نکته بعدی عدم رعایت دقیق مواردی است که در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت قید شده، اما هنوز رعایت نمی‌شود؛ مثلا براساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، برنامه‌های تلویزیون بایستی زیرنویس یا مترجم ناشنوا داشته باشند. همینطور در ادارات و سازمان‌ها بایستی کسانی که در زمینه زبان اشاره آگاهی لازم را دارند، حضور داشته باشند.

فیروزی عنوان کرد: متولیان بخش‌های مختلف در جامعه، که در قبال تمام اعضا جامعه وظیفه اقدام و پاسخگویی دارند، بایستی در راستای قانون حمایت از حقوق افراد داری معلولیت، به مسائل مربوط به آنها نیز بپردازند زیرا افراد دارای معلولیت نیز شهروندان درجه یک جامعه هستند.

ضرورت اطلاع‌رسانی نوشتاری در مورد امکانات و خدمات برای ناشنوایان

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: نکته بعدی بحث عدم آشنایی جامعه با نیازها و فرهنگ این افراد است. جامعه باید نوع تعامل و رفتار با این افراد را بداند، یک فرد ناشنوا و کم‌شنوا که با زبان اشاره صحبت می‌کند، در بیشتر مواقع به هنگام حضور در فضای عمومی مستاصل است زیرا افراد خواسته و نیاز او را متوجه نمی‌شوند. در اماکن عمومی بایستی اطلاع‌رسانی‌هایی به صورت نوشتاری در زمینه روش‌های استفاده از امکانات و خدمات آنجا برای افراد ناشنوا وجود داشته باشد؛ مثلا یک فرد ناشنوا اگر به موزه‌ای مراجعه کند، چطور می‌تواند از اطلاعاتی که آنجا وجود دارد استفاده کند؟

فیروزی خاطرنشان کرد: مهیا بودن فضای اشتغال برای این افراد، بهره‌مندی رایگان از مشاوره‌های درمانی، پزشکی، اجتماعی و نحوه تعامل صحیح افراد جامعه با این افراد، اجرایی کردن و پرداختن به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، بهره‌مندی از مشاوره‌های ازدواج، پیشگیری از ابتلا به کم‌شنوایی و ناشنوایی و ... موضوعاتی هستند که نیازمند اطلاع‌رسانی، فرهنگسازی، همکاری و همراهی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف است. همچنین باید دیگران نیز در کنار ما قرار بگیرند؛ مثلا در مورد افراد دارای معلولیت، متولیان مسکن بایستی به مسئله مسکن این افراد بیندیشند یا متولیان اشتغال، بحث اشتغال این افراد را مدنظر قرار بدهند یا متولیان ورزش به مسئله ورزش آنها بیندیشند و... ‌.

وی افزود: ارتقاء سطح فرهنگ جامعه در زمینه نیازها و ارتقاء سطح تعامل مردم با افراد ناشنوا بایستی در بستر زمان و در طول سال به آن پرداخته شود و در این میان نقش رسانه بسیار بی‌بدیل است. رسانه‌ها بایستی در جهت فرهنگسازی و انتقال اطلاعات به مردم پیگیر باشند. متاسفانه در روزهای خاص باتوجه به آن مناسبت بمباران اطلاعاتی توسط رسانه به جامعه اتفاق می‌افتد و بعد موضوع فراموش می‌شود. ولیکن بایستی یک برنامه طولانی مدت جهت انتقال پیام و مهندسی فرهنگی جامعه نسبت به موضوعات خاص به صورت مستمر اتفاق بیفتد.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه از هر ۱۰۰۰ تولد حدودا دو یا سه کودک ناشنوا متولد می‌شود، ادامه داد: اما درصد و تعداد افراد کم‌شنوا در سطح جامعه خیلی بیشتر از این است؛ زیرا افرادی هستند که در مسیر زندگی و اتفاق‌هایی که تجربه می‌کنند شنوایی‌شان آسیب می‌بیند.

فیروزی اظهار کرد: کم‌شنوایی یا ناشنوایی علت‌های مختلفی دارد و می‌تواند به صورت ارثی و ژنتیکی قبل از تولد و یا به صورت اکتسابی بعد از تولد برای افراد اتفاق بیفتد. علت‌های مربوط به قبل از تولد را می‌توان در عوامل ژنتیکی، ازدواج‌های فامیلی و یا در اثر حوادثی که برای مادر در هنگام بارداری اتفاق افتاده و یا ابتلاء مادر به یک سری بیماری‌های خاص در طول بارداری جست‌وجو کرد. همچنین طول کشیدن زایمان و عواملی مثل پیچیدن بند ناف دور گردن نوزاد و یا سیاه شدن کودک نیز از جمله عوامل دیگری است که احتمال کم‌شنوایی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

گاهی یک ضربه صوتی ناگهانی باعث آسیب رساندن به سیستم شنوایی می‌شود

وی با اشاره به اینکه بین علت‌های اکتسابی و یا علت آسیب دیدن حس شنوایی در افراد نیز می‌توان عوامل مختلفی را متذکر شد، گفت: عواملی نظیر ابتلا به یکسری بیماری‌های خاص مانند سرخک وسرخچه و یا ضربه، سقوط، تصادفات و شکستن استخوان جمجه و.. همینطور عوامل دیگری نظیر آلودگی‌های صوتی، در معرض و در فضاهای پر سروصدا قرار گرفتن، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در فضای بسته مخصوصا در ماشین و یا استفاده از هندزفری با صدای بلند، آلودگی صوتی در محیط کار بدون استفاده از گوشی محافظ، ضربه‌های صوتی ناگهانی، ضربه‌هایی مثل انفجار، صدای ترقه‌ها و یا صدای بلند و ناگهانی تجهیزات و باندهای صوتی که در برخی مواقع در جشن‌ها، مراسمات خاص و یا چهارشنبه سوری و... شاهد آن هستیم و متاسفانه به افراد اطلاع رسانی نمی‌شود و ممکن است از آن محیط عبور کنند و در یک ضربه صوتی این مسئله رخ بدهد.

فیروزی با بیان اینکه معمولا آلودگی‌های صوتی به دو طریق کم‌شنوایی ایجاد می‌کنند، گفت: در وهله اول آسیب‌های شنوایی به صورت موقت است؛ یعنی مثلا شما چند روز در کارخانه با آلودگی صوتی کار می‌کنید، گوش شما تحت تاثیر قرارمی‌گیرد اما اگر از آن محیط خارج شوید و به آن کار ادامه ندهید دوباره شنوایی‌تان بازمی‌گردد، اما اگر حضور شما در آن محیط مداومت داشته باشد و نکات ایمنی رعایت نشود، دیگر شنوایی شما به صورت دائمی تغییر می‌کند. باید اطلاع‌رسانی و مهارت‌آموزی‌هایی در زمینه سبک زندگی و رعایت قواعد و شرایط زندگی شهری و جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های صوتی به عموم مردم انجام بگیرد.

وی در خصوص این موضوع گفت: برای پیشگیری ازکم‌شنوایی یا ناشنوایی بسته به علت آن بایستی اقدام کرد؛ مثلا در بحث ازدواج‌های فامیلی نیاز است راهنمایی‌ها و مشاوره‌های لازم را به افراد قبل از ازدواج داد یا مهارت‌آموزی در زمینه سبک زندگی و جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های صوتی انجام شود؛ زیرا همانگونه که ذکر شد ضربه‌های صوتی ناگهانی که ممکن است نظایر آن را در جشن‌ها، مراسم‌های مختلف و ...شاهد باشیم، همه باعث آسیب‌رساندن به شنوایی می‌شود و متاسفانه به افراد اطلاع‌رسانی نمی‌شود و ممکن است از آن محیط عبور کنند و در یک ضربه صوتی این مسئله رخ بدهد.

فیروزی با بیان اینکه ساختار گوش ازسه قسمت تشکیل شده، گفت: گوش خارجی که لاله گوش و کانال آن است، گوش میانی که وظیفه انتقال صدا به گوش داخلی را دارد و گوش داخلی حلزون شنوایی مربوط می‌شود که قسمت اصلی است . معمولا کم شنوایی‌ها در گوش خارجی و گوش میانی که در اصطلاح به آن قسمت انتقال صدا می‌گویند؛ یعنی مسیر انتقال صوت به گوش داخلی است، با درمان‌های دارویی و جراحی قابل بهبود است و قابلیت درمان با جراحی و دارو را دارد، اما درصورت آسیب دیدن گوش داخلی که مربوط به قسمت پردازش و حس صدا است، می‌توان در جهت توانمندسازی فرد آسیب دیده اقدام کرد؛ مثلا تجویز سمعک یا کاشت حلزون انجام می‌شود که بتوان افراد را به سطح زندگی مستقل و سالم رساند. امروزه خوشبختانه با پیشرفتی که در شنوایی‌شناسی و تخصص گوش و حلق و بینی اتفاق افتاده معمولا اقدامات لازم درجهت توانمندسازی افرد مبتلا انجام می‌گیرد تا بتوانند در جامعه حضور یابند.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در خصوص خدمات بهزیستی اظهار کرد: نوزادان از بدوتولد از لحاظ شنوایی مورد غربالگری قرار می‌گیرند. در رابطه با سمعک برای افرادی که مراجعه می‌کنند و شرایط برایشان مهیا نیست، سازمان بهزیستی سمعک تحویل می‌دهد. در زمینه کاشت حلزون به ازای هرکاشت حلزون، سه تا چهارمیلیون به افراد کمک مالی تعلق می‌گیرد. در زمینه تعمیرات قطعات آنها نیز کمک‌هایی می‌کنیم.از طرفی مراکز خانواده و کودکان کم‌شنوا یا ناشنوا و یا مراکز روزانه تخصصی توانبخشی افراد دارای اختلال شنوایی که در خراسان رضوی در شهرهای مشهد، نیشابور، سبزوار و کاشمر و.... وجود دارد، از یک سالگی مشاوره و آموزش‌های لازم به منظور توانمندسازی افراد را انجام می‌دهند. علاوه‌بر این به ازای هرکدام از آنها حدودا بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومن سرانه بهزیستی به این افراد یارانه می‌دهد و این افراد در این مراکز توسط کارشناسان شنوایی و گفتار، مربیان آموزشی، براساس جدید ترین متدهای روز دنیا و سازمان بهزیستی آموزش می‌بینند و هرماه برای هرنفر بهزیستی یارانه پرداخت می‌کند.

وی عنوان کرد: در مراکز بهزیستی که کودکان از بدو تولد تا ۱۵سال را برای آموزش و توانبخشی تحت پوشش قرار می‌دهد و تا ۶ سال به صورت کلی کار می‌کند تا این بچه‌ها را به مدرسه برساند، اما تعداد زیادی از این کودکان زمانی که به مدرسه می‌روند هنوز به حمایت‌های توانبخشی نیاز دارند و در قسمت توانبخشی بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند و برنامه‌ریزی و پروتکل‌های خاصی برای مراکز کم شنوا با همکاری مدیران و مسئولان فنی این مراکز که کاملا از نزدیک با مشکلات بچه‌ها آشنا هستند، پکیج‌های آموزشی خاصی را برای کودکان کم‌شنوا و ناشنوا در نظرمی‌گیریم. علاوه بر تمامی این موارد، دررابطه با مستمری‌هایی که به افراد دارای معمولیت پرداخت می‌شود می‌توان گفت بهزیستی برای افراد واجد شرایط هزینه ایاب و ذهاب، تحصیل، شهریه دانشگاه و... و مبالغ بسیاری دیگری را درنظر می‌گیرد.

سامانه‌ای برای اعزام مترجم

وی افزود: طبق قراردادی که بین بهزیستی با کانون ناشنوایان بسته شده، چندین سال است که طرحی تحت عنوان سامانه اعزام مترجم برای ناشنوایان در حال اجرا است که ماهانه تمام هزینه حق‌الزحمه مترجمین را بهزیستی پرداخت می‌کند، بدین صورت که هر ناشنوا در زمان مراجعه به مکان‌های مختلف، درصورتی که نیاز به مترجم داشته باشد، می‌تواند به سامانه بهزیستی به شماره ۰۹۰۲۸۷۷۷۸۵۵ پیامک بفرستد و بلافاصله مترجم اعزام می‌شود. طی این سال‌ها زیاد پیش آمده که افراد ناشنوا به هنگام مراجعه به مکان‌های مختلف نظیر دادگاه یا ادارات یا سازمان‌های مختلف که نیاز به مترجم دارند تا بتواند صحبت‌ها را برای او ترجمه کند، از این امکانات استفاده کرده‌اند. این کار ۵ سال است که برای اولین بار و به ابتکار توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی اتفاق افتاده و مترجم‌ها آموزش و دوره دیدند و حق الزحمه آنها توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: کرونا سبک زندگی جهانیان را تحت تاثیر قرارداده، اما در زندگی افراد دارای معلولیت تاثیرات مخرب‌تری گذاشته است و افراد دارای معلولیت به نسبت مردم عادی شرایط سخت‌تری را در رابطه با کرونا تجربه می‌‎کنند. یکی از مهارت‌های ارتباطی افراد ناشنوا از طریق لب‌خوانی اتفاق می‌افتد که استفاده از ماسک‌هایی که به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده می‌شود، امکان لب‌خوانی را از این افراد گرفته و برقراری ارتباط آنها را با اختلال بیشتری مواجه کرده است و باعث شده ناتوان از لب‌خوانی شوند و بخش عظیمی از بخش ارتباطی آنها مختل شود.

دشواری ضدعفونی وسایل افراد دارای معلولیت

فیروزی گفت: افراد دارای معلولیت از وسایلی استفاده می‌کنند که گندزدایی و ضدعفونی کردن آنها با دشواری‌های زیادی رو به رو است، مثلا فرد با ویلچر یا با پای مصنوعی وارد منزل می‌شود. خیلی از افراد دارای معلولیت دائم در تماس با وسایل محیط بیرون هستند، مثلا یک فرد نابینا نیاز دارد دائم با سطوح ارتباط و تماس داشته باشد درحالی که یک فرد سالم ممکن است تماس خود را به حدالاقل برساند. ما در بهزیستی استان در ابتدای شیوع کرونا یازده کلیپ در رابطه با نیازهای افراد دارای معلولیت در زمینه کارهایی که بایستی انجام دهند، در رابطه با نوع ضدعفونی وسایل شان، در رابطه با اطلاع رسانی به جامعه تهیه و ترجمه کردیم.

وی افزود: یکی دیگر از پیامدهای شیوع کرونا، از دست دادن شغل و بیکاری بود. افراد دارای معلولیت زمانی که یک شغلی را با گرفتاری برای خود به دست می‌آوردند و آن شغل از دست می‌رود، دیگر به این راحتی نیست که بتوانند به یک کسب و کار دیگر دسترسی پیدا کنند. هر مشکلی که برای این افراد پیش می‌آید رفع آن و بازگشت مجدد آنها به مسیر زندگی سخت‌تر است زیرا شرایط محیطی و درمانی برای‌شان مانند افراد سالم مهیا نیست.

کد خبر 32727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد