اولین مرکز جامع پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی استان افتتاح شد

به گزارش پایگاه خبری گلدشت اولین مرکز جامع پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی استان به همراه ششمین شعبه مرکز کنترل سرطان ایرانیان(مکسا)، شب گذشته در کرمان افتتاح شد.


*به گزارش پایگاه خبری گلدشت کرمان به نقل از روابط عمومی بهزیستی کرمان، اولین مرکز جامع پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی استان به همراه ششمین شعبه مرکز کنترل سرطان ایرانیان(مکسا)، شب گذشته با حضور قبادی معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت، دیانی مدیرعامل مکسا، صادق زاده مدیر کل بهزیستی استان و جمعی از مسئولان و خیرین کرمانی افتتاح شد.
عباس صادق زاده مدیر کل بهزیستی استان کرمان در این‌ آیین، با اشاره به اینکه مهمترین و اصلی ترین رویکرد مسئولین باید به سمت پیشگیری باشد؛ اظهار داشت: تا کنون جای مرکز جامع پیشگیری از معلولیتها و آسیبها در کرمان خالی بود و اگر چه پیش از این اکثر این خدمات به صورت پراکنده در قالبهای گوناگون به جامعه ارائه میشد؛ ولی اکنون به همت بخش خصوصی و خیرین این مجموعه در کرمان آغاز به کار میکند.
وی با بیان اینکه مهمترین عامل در بحث پیشگیری فرهنگ سازی می باشد؛ گفت: رقم خوردن اتفاقات خوب با افتتاح چنین مراکزی، مستلزم دو اقدام است؛ یکی اینکه رویکرد و تفکر پیشگیرانه در دستور کار همه مسئولین باشد. دوم اینکه در این راستا برنامه مدون پیشگیری وجود داشته باشد و  تمام آنچه که در دستور کارقرار میگیرد با برنامه ریزی پیشگیرانه دنبال شود.
صادق زاده افزود: پیشگیری نباید صرفا در یک بعد باشد بلکه باید همه جانبه به آن نگاه شود؛ پیشگیری از اعتیاد، خشونت، معلولیت و… وبه طور کلی این مرکز نباید صرفا به پیشگیری های جسمی بپردازد بلکه باید به مسائل اجتماعی نیز توجه جدی کند.
وی با اشاره به تجهیزات و امکانات خوب سخت افزاری و نرم افزاری موجود در این مرکز اظهار داشت: امیدواریم با زیرساختهای موجود، مثل: قانون پیشگیری از معلولیتها و ایجاد فرهنگ پیشگیری و اهتمام سیاست پیشگیرانه، جامعه به سمتی رود که بتوان هزینه های گزاف این گونه مسائلی را کاهش داد.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه پیشگیری در اولویت و اصل است؛ اظهار داشت: هر مبلغی که برای پیشگیری صرف شود هزینه نیست؛ بلکه سرمایه گذاری است.
صادق زاده با اشاره به اینکه سالانه بیش از چهل هزار کودک معلول در کشور متولد میشود و هزاران میلیارد تومان هزینه بردوش دولت و افراد جامعه گذاشته میشود که این جدا از هزینه های معنوی و بالاتر از روحی و روانی است؛ گفت: وجود یک فرد معلول در خانواده نه تنها بهداشت روانی همه افراد خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه کارکرد های خانواده و جامعه را نیز کاهش میدهد.
وی افزود: بدون در نظر گرفتن مسائل روحی و روانی، هزینه نگهداری معلولان متوسط و شدید بسیار بالاست؛ در حالیکه با یک هزینه بسیار کمتر و پایینتر میتوان از بروز بسیاری از معلولیتها جلوگیری کرد.
صادق زاده با بیان اینکه متاسفانه اخیرا بحث حذف غربالگری مادران باردار توسط برخی در مجلس مطرح شده که این موضوع مشکلات دیگری را نیز ایجاد خواهد کرد؛ گفت: میتوان از طریق علم پزشکی، متوجه به دنیا آمدن جنینی معلول شد که معلولیتش قابل کنترل و درمان است یا حتی میتوان عمل جراحی قبل از تولد رویش انجام داد؛ که اگر قرار باشد این مهم حذف شود، شاهد تحمیل هزینه های مضاعف به جامعه و رنج آنها و خانواده هایشان خواهیم بود.
در ادامه دیانی مدیر عامل مجموعه مکسا با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد بیماران خاص و صعب العلاج را، بیماران سرطانی تشکیل می دهند؛ گفت: این مرکز هدفش اینست که هم در زمینه حمایت از بیماران سرطانی که نیازمند مراقبت غیر از درمان هستند و هم در حوزه روانشناختی،مراقبتهای معنوی و تغذیه بانوان این سرزمین که دچار سرطان سینه هستند خدماتی را ارائه نماید که بخشی از این خدمات در منزل افراد توسط پزشک و پرستار ارائه خواهد شد.
وی افزود: اکنون با همت خیرین کرمانی به ویژه تلاش آقای شمسی نیا که زمینه این مهم را فراهم نمودند؛ مجموعه مکسا آغاز به کار می کند و ان شاالله بتوان با کمک خیرین کرمانی و کل کشور خدمات گسترده ای را به بیماران سرطانی بخصوص مادران سرطانی ارائه نمود

کد خبر 32630

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد