مدیرکل بهزیستی استان خبر داد 
افتتاح اولین مرکز جامع پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در کرمان

فردای کرمان – گروه جامعه: اولین مرکز جامع پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی استان کرمان و ششمین شعبه‌ی مرکز کنترل سرطان ایرانیان در کرمان افتتاح شد

به گزارش فردای کرمان
.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در این مراسم با تاکید بر این‌که مهم‌ترین عامل در بحث پیشگیری فرهنگ‌سازی است، گفت: «سالانه بیش از ۴۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود که هزاران میلیارد تومان هزینه به دولت، جامعه و مردم تحمیل می‌کند و این جدا از هزینه‌های بالای معنوی، روحی و روانی است، زیرا وجود یک فرد معلول در خانواده نه تنها بهداشت روانی خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه کارکردهای خانواده و جامعه را نیز کاهش می‌دهد».
به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان کرمان، عباس صادق‌زاده در مراسم افتتاح اولین مرکز جامع پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی استان و ششمین شعبه‌ی مرکز کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) که با حضور معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت برگزار شد، با اشاره به این‌که مهم‌ترین و اصلی‌ترین رویکرد مسئولین باید به سمت پیشگیری باشد، اظهار کرد: «تاکنون جای مرکز جامع پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌ها در کرمان خالی بود اگرچه اکثر این خدمات به صورت پراکنده در قالب‌های گوناگون به جامعه ارائه می‌شد اما امروز شاهد آن هستیم که به همت بخش خصوصی و خیرین، این مجموعه در کرمان آغاز به کار می‌کند».
وی با بیان این‌که مهم‌ترین عامل در بحث پیشگیری فرهنگ‌سازی است، افزود: «با افتتاح این مرکز انتظار داریم تا در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اتفاقات خوبی در استان بیفتد اگرچه این کار مستلزم این است که رویکرد و تفکر پیشگیرانه در دستور کار همه‌ی مسئولین قرار بگیرد و همچنین برنامه‌ای مدون برای پیشگیری تنظیم شود تا آن‌چه  که در دستور کار قرار می‌گیرد را با برنامه‌ریزی پیشگیرانه دنبال کنیم».
صادق‌زاده خاطرنشان کرد: «پیشگیری نباید فقط در یک بعد باشد بلکه باید همه‌جانبه به آن نگاه شود، پیشگیری از اعتیاد، خشونت، معلولیت و ... و به طور کلی این مرکز نباید صرفا به پیشگیری‌های جسمی بپردازد بلکه باید به مسائل اجتماعی نیز توجه جدی شود».
وی با اشاره به تجهیزات و امکانات خوب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در این مرکز، اظهار کرد: «امیدوارم با زیرساخت‌های موجود مثل قانون پیشگیری از معلولیت‌ها و ایجاد فرهنگ پیشگیری و اهتمام سیاست پیشگیرانه، جامعه‌ی ما به سمت‌وسویی برود که بتوانیم هزینه‌های گزاف این مسائل را کاهش دهیم».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تاکید بر این‌که پیشگیری در اولویت است، گفت: «هر هزینه‌ای که برای پیشگیری انجام می‌شود هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است».
وی ادامه داد: «سالانه بیش از ۴۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود و هزاران میلیارد تومان هزینه به دولت، جامعه و مردم تحمیل می‌کند و این جدا از هزینه‌های بالای معنوی ، روحی و روانی است. به‌طوری‌که وجود یک فرد معلول در خانواده نه تنها بهداشت روانی  خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه کارکردهای خانواده و جامعه را نیز کاهش می‌دهد».
صادق زاده افزود: «بدون حساب مسائل روحی و روانی هزینه نگهداری معلولان متوسط و شدید بسیار بالاست در حالیکه با یک هزینه‌ی بسیار کمتر و پایین‌تر می‌توان از بروز بسیاری از معلولیت‌ها جلوگیری کرد».
وی در مورد انجام غربالگری برای مادران باردار نیز گفت: «متاسفانه اخیرا بحث حذف غربالگری مادران باردار توسط برخی در مجلس مطرح شده که این موضوع مشکلات دیگری را ایجاد خواهد کرد».
وی افزود: «وقتی که می‌توان از طریق  پزشکی و علم متوجه شویم جنینی که قرار است به دنیا بیاید اگر دارای معلولیت است قابل کنترل و درمان است و حتی  می‌توان عمل جراحی  قبل از تولد روی آن انجام داد بسیار دارای اهمیت و حیاتی است و اگر قرار باشد این مهم را حذف کنیم دچار تولد معلولان و تحمیل هزینه‌های مضاعف به جامعه خواهیم بود

کد خبر 32598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد